Nekromanti Call of Cthulhu - vad behöver en nybörjare?

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Det är så att jag ska få CoC om några dagar.. Jag får då reglerna, SL-skärmen, Minions och horrors heart (för 350 kr!! i nyskick).

Fast jag undrar om det finns ngt speciellt man borde försöka skaffa sig som kan behövas. Eftersom jag inte vet ngt om detta spels moduler så tänkte jag att kanske ni kan hjälpa mig..

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fast jag undrar om det finns ngt speciellt man borde försöka skaffa sig som kan behövas.

Tärningar, pennor och papper... annars har du nog för flera månaders spelande...
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
En del har man redan..

De delarna har jag ordnat sen ganska länge sen. :gremsmile: Men jag tänkte om man möjligtvis skulle behöva Keepers Companion eller ngn av dom andra två Companion böckerna, då de presenteras som väldigt viktiga i regelboken.

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Re: En del har man redan..

Mitt råd är att kolla upp Companion-böckerna och bilda dig en egen uppfattning innan du köper, det går utmärkt att spela utan dem. Om du känner dig osäker tycker jag du ska köpa fler äventyr i stället.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det beror som alltid...

...på vilken version av regelboken du har. Eller, nä vänta...

Ok, säg så här; Coc är ett av världens bästa rollspel. Varför? Jo för att i alla verisoner behöver man bara grundreglerna för att spela. Alltså med betoning på "behöver".

Så jag tycker det låter som om du har tillräckligt med material att hålla igång en bra stund. Vilket också är CoC:s bästa sida, och Chaosiums största problem.

Jag menar, när man köpt reglerna och ett äventyr så behöver man aldrig köpa nått mer, för de kan man hålla på med i flera år.

Alltnog, jag skulle rekommendera att du köper några Lovecraft-böcker också, och snabbplöjer dessa. Det brukar hjälpa för att komma in i stämningen.

Sen om du vill ha världens bästa rollspelskampanj; köp Masks of Nyarlahotep, om du hittar den.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
ok...

Man försöker ju skaffa sig masks of Nyarlathotep men utan att lyckas.

Har kollat igenom reglerna ytligt nu (fick dom för ca 5 timmar sen) och det känns som det bara kan vara äventyr som behövs. Böckerna köper man inte, de lånar man från biblioteket...

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
minions och andra moduler

Minions är användbar, då den innehåller ett gäng korta äventyr. Regelboken har några bra, korta scenarier. Horror's Heart ska vara väldigt bra; har den, men har inte spelat den. Den stora poängen med CoC är dock kampanjspel, och där finns det en hel del att välja på. Tyvärr är några av de bästa ibland svåra att få tag på. Masks of Nyarlathotep är enligt många den bästa rollspelskampanj som skrivits (inte minst pga den öppna strukturen). I vilket fall som helst kan de kortare scenarierna användas för att få spelarna varma (kallsvettiga?) i kläderna, och sedan, utan att de märker det, fasa (!) in dem i en kampanj.

http://www.algonet.se/~enda
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Horror on the Orient Express

...är en mycket, mycket bra kampanj, och framförallt MASSIV. Har varit Keeper för den och kan bara rekomendera! Produkten är mycket lyxig och har en unik, mörk europeisk mardrömskänsla som man inte riktigt finner i övriga Chaosiumprodukter. Just därför kanske man skall vänta lite med att spela den... den är jädrans hård mot spelarna (även om min grupp hade en vidrig tur). Dessvärre är den, som flera andra legendariska Cthulhutillbehör, rätt svår att få tag på nu mera. Råkar du vara bosatt kring GBG skulle du kunna få låna den av mig om intresset finns, men som flera andra har sagt... böckerna du redan har är en mycket bra början. Scenariona som finns med i regelboken är faktiskt riktigt bra!

Mer ingående recensioner av HotOE och övriga Cthulhuprodukter kan du hitta på <A HREF="http://www.rpg.net" target="_new">http://www.rpg.net</A>. Gå bara in på "Reviews" och sök i databasen. En mycket bra sida, för övrigt.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Horror on the Orient Express

Tack för hjälpen. Och sen så vill jag även påpeka att jag är positivt överraskad över att du skulle kunna tänka dig låna ut boken. Skysst. Fast jag bor i kalmar så det lär ju inte bli så mkt av det... Men tack iaf.

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Tjabba! jag tycker att...

...Du absolut skall försöka få tag i ett fanzine som heter The Unspeakable Oath av Pagan publishing...:)

MVH/ Keepern
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jo, jag såg det idag..

Jag hittade det i html-format på nätet. Den verkar vara ganska användbar!

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Horror on the Orient Express

Hoho... /images/icons/cool.gif
Äh, vi rollspelare måste ju se efter varandra! /images/icons/wink.gif

-Gaxar, Snäll (tm)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Re: En del har man redan..

Jag tycker att 1920's players companionär det ultimana tillbehöret. Framför allt för att den inte inehåller några löjliga anti-stämnings bilder på monster eller nått sånt och för att det är en sån kopiös mängd yrken. Annars är Delta Green riktigt inspirerande, eller i alla fall kampanjboken (countdown?) Adwentures in arkham countrey är bra, likså masks of Nyarlathotep (som jag spelleder just nu).. men kom i håg: Det viktigaste är att ALDRIG beskriva de läskigare monstren, då de blir helt oläskiga.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
211
Re: Horror on the Orient Express

Låter onekligen fett...

Frippe [A-K o t y 2000]
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
instämmer...

Calle är gjort för kampanjer...

Efter att ha spelat länge kan man kolla lite i Creature Com-boken, när spelarna har tröttnat på de gamla monstren (vilket de inte skall då de är sällsynta)

(o0)
/1i\
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Horror on the Orient Express

Håller med.. är nog ett av de bästa äventyren jag spelat.. Tyvärr så dog min rollperson i Trieste. Och sedan.. tja allt bara stannade av och tog slut. Men bra är det..

Only dead fish float with the stream.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Tips.

Instämmer med föregående talare. 1920's companion är faktiskt riktigt bra; både för spelarna och spelledaren. Adventures in Arkham county är också bra, samt, som tidigare angivits; Masks of Nylanthorep.
I övrigt kan jag väl rekommendera CoC's "miniböcker" med 3-6 "adventure seeds", om inte annat så för att lägga in då och då, som mellanspel i en kampanj, som inspirationskälla eller som sporadiska äventyr "bara för att"..
Enda nackdelen med dom är att de, tyvärr, är ganska dyra i förhållande till sin storlek.
Personligen har jag "Secrets", "Last Rites" och en till bok, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.. (gammal bok..).
I övrigt är ett bra tips att läsa de rekommenderade böckerna (angivna i grundboken) och diverse litteratur (om du nu läser mycket) kring 1920-tal. (Då det, i min erfarenhet, är tidsperioden som man spelar mest i..)

//MiDNiGHT.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Var? (NT)

NT... ja, NO TEXT ALLTSÅ!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Top