Call of Cthulhu Sverige - vad köpa?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Funderar på att köpa Call of Cthulhu Sverige. Undrar då om det räcker med köpa Väktarens handbok. Eller är även Utredarens handbok nödvändig för att ha ett komplett spel?

Sen undrar jag också kring de äventyr som finns till CoC Sverige. Har någon här spelat dem? Är det något av dem som ni vill rekommendera? Eller som ni vill avråda från?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Väktarens handbok räcker bra. Utredarens har utfyllnad om settingen och om karaktärsskapande (med fler förslag på yrken och så). Den är ett trevligt komplement men inte nödvändigt (tycker jag).

Jag är spelare i Tjurmannen nu och tycker det är en riktigt bra kampanj (utan att ha tittat under huven). Även köpt och läst Den gula filmen som är ett trevligt enkvälls men fungerar bäst med specialskrivna RP (men kan nog funka utan med lite modifieringar). Nattläger spelade jag på Gothcon och hade också roligt med, fast det utspelar sig faktiskt i England och kan nog vara lite knepigt att få in i en Sverige-setting utan de färdiga rollpersonerna. Övriga äventyr har jag ingen koll på.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Jag skulle nog rekommendera att skaffa båda böckerna. Men som Bifur säger, så är väktarens handbok den viktigaste boken. Kan vara värt att skaffa Utredarens handbok som bara PDF om man vill dra ned på kostnaderna.

Angående äventyr så skulle jag säga att Tjurmannen är ruskigt spännande, men det är också en längre kampanj. Söker man ett kortare äventyr så kan jag skamlöst tipsa om mitt egenskrivna scenario, Guldfeber, som finns tillgängligt gratis via DrivethruRPG:
https://www.drivethrurpg.com/m/product/397370
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Lite beroende på hur ni tänkt spela och så skulle jag också rekommendera pamflettsamlingen "Aldrig mera frid", för att få en hel hög med äventyrsfrön/-platser/småäventyr som går att köra som one shots, mellan kampanjer, inbakade i kampanjer osv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Jag spelledde Tjurmannen från Kungsskär i fjol. En av de klart bästa kampanjer jag någonsin spellett.
 
Top