Nekromanti Call of Cthulhu - Online

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Eftersom både jag och de som jag brukar spela med numera bara kan få ihop våra kalendrar till en träff per år så tänkte jag ge mig på att testa rollspel via internet. Jag har tänkt testa hela konceptet genom att spela Call of Cthulhu online. Jag har redan lagt ut ett par annonser på forum som frekventeras av folk som spelar CoC och äger den virtuella spelbordsprodukt som jag tänker använda men tänkte lägga ut en blänkare här också.

Efter att ha testat ett par olika alternativ så har jag fastnat för produkten Fantasy Grounds (www.fantasygrounds.com). Kombinerat med en produkt som TeamSpeak eller Ventrilio så får man ett rätt bra virtuellt spelbord. En nackdel är naturligtvis att FG inte är gratis men jag tycker att FG är bättre än gratisalternativen, främst därför att FG utgår från rollfigursarket (och inte kartor som konkurrenterna gör) och automatiserar det. Den här automatiseringen gör att man t.ex. kan klicka på ett färdighetsnamn och då slås det, automatiskt, ett färdighetsslag mot rätt färdighetsvärde.

Jag tänkte köra sessionerna på vardagskvällar från kl. 21 till midnatt med någon längre helgsession då och då. Tanken är att spela minst tre gånger i månaden, men helst en gång i veckan.

En konsekvens av att jag lagt ut annonser på ett par utländska forum är att spelet kan komma att ske på engelska men det tror jag inte borde vara något problem.

Om det är någon som är intresserad att testa det här konceptet, skicka då gärna ett PM.

/Peter Brink
 
Top