Nekromanti Call of cthulhu och mer därtill

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Call of cthulhu... Finns det gratis äventyr att ladda ner gratis?
Värt att skaffa Starter set eller ska man välja 7th edition?
Trails of cthulhu och annat som bygger på Cthulhu-mytologin... Värt att införskaffa? Går det i få tag på äventyr till dessa?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det finns en massa gratis på Drivethru rpg. Delta Green äventyren kostar nog men de är någa av de allra bästa. Inget av de andra spelen är värda att skaffa förutom kanske Cthulhu Dark.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
God45;n334185 said:
Inget av de andra spelen är värda att skaffa förutom kanske Cthulhu Dark.
Lovecraftesque är riktigt jäkla bra. En av mina favoriter av senare års spel. Det är dock ett spel som ger berättelser i HP Lovecrafts stil, vilket gör det ganska väsensskilt från andra Lovecraftspel, som kör mer traditionella rollspelsupplägg i Lovecrafts värld. Så en annan grej än CoC, men klart värt att införskaffa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Genesis;n334187 said:
Lovecraftesque är riktigt jäkla bra. En av mina favoriter av senare års spel. Det är dock ett spel som ger berättelser i HP Lovecrafts stil, vilket gör det ganska väsensskilt från andra Lovecraftspel, som kör mer traditionella rollspelsupplägg i Lovecrafts värld. Så en annan grej än CoC, men klart värt att införskaffa.
Förtydligande av min post, det finns en massa bra rollspel inspirerade av Lovecraft. Som Delta Green rollspelet eller Ktulu. Men är du intreserad av den traditionella Cthulhu upplevelsen behöver du bara originalet.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jo, traditionella Lovecraft-historier lockar :).
Hade 3e utgåvan för många år sen.
Men satsar nog på starter set och ser om det finns några gratis äventyr på Drivethrurpg eller nånstans. Till att börja med.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,299
Location
Kullavik
Det finns en handfull Call of Cthulhu-äventyr på Alexandria.dk, men har inte läst dem själv:

https://alexandria.dk/en/data?system=11

Jag skulle förövrigt vilja påstå att Call of Cthulhu som rollspel sällan erbjuder just purist (traditionella Lovecraft-historier) utan mer pulp (Indiana Jones liknande Cthulhu-historier), men det handlar kanske inte så mycket om spelet i sig utan om utbudet av scenarion. Vill man spela traditionella Lovecraft historier så rekommenderar jag starkt Cthulhu Dark precis som God45 skriver ovan. Har inte spelat Lovecraftesque men misstänker även att det spelet passar för dessa historier. Fria Ligan har också hintat om att deras kommande Cthulhu-spel ska lägga tyngden på detta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Henke;n334199 said:
Det finns en handfull Call of Cthulhu-äventyr på Alexandria.dk, men har inte läst dem själv:

https://alexandria.dk/en/data?system=11

Jag skulle förövrigt vilja påstå att Call of Cthulhu som rollspel sällan erbjuder just purist (traditionella Lovecraft-historier) utan mer pulp (Indiana Jones liknande Cthulhu-historier), men det handlar kanske inte så mycket om spelet i sig utan om utbudet av scenarion. Vill man spela traditionella Lovecraft historier så rekommenderar jag starkt Cthulhu Dark precis som God45 skriver ovan. Har inte spelat Lovecraftesque men misstänker även att det spelet passar för dessa historier. Fria Ligan har också hintat om att deras kommande Cthulhu-spel ska lägga tyngden på detta.
Cthulhu Dark är så bra på purism eftersom det inser att vad du en person kan göra inte spelar så mycket roll när det kommer till mythosen. Det finns ett par CoC och Trail äventyr som gör samma och nästan är systemlösa, tillexempel The Dying Of St Margaret's.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Usch... Nu börjar nerverna trippa lite... Ska förbereda ett par äventyr Cthulhu 7th edition och spelleda en grupp. Många år sen jag var SL. Känner inte de i gruppen så bra.
Tips på äventyr man kan börja med? JG har en idé till en kampanjbakgrund men då gäller det att karaktärerna överlever några äventyr... :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Knight_Schmidt;n340482 said:
Hittat Tatters of the King på adlibris. Kanske kan vara nåt...
Det är inte gratis, men det är ganska trevligt. Åtminstone första delen. Men man kan ganska lätt skippa del 2 och 3 om man vill; första är bra nog för att vara värd ett köp i mina ögon.

Väldigt fokuserat på utredning och prata-med-folk, väldigt lite strid om man inte absolut vill. Det finns också trådar här och var på forumet om Tatters, och jag har skrivit några dokument om saker jag noterat, ändrat på etc. Lite tips och tricks. Och så har jag översatt och fixat till de flesta handoutsen till del 1 också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Knight_Schmidt;n340436 said:
Usch... Nu börjar nerverna trippa lite... Ska förbereda ett par äventyr Cthulhu 7th edition och spelleda en grupp. Många år sen jag var SL. Känner inte de i gruppen så bra.
Tips på äventyr man kan börja med? JG har en idé till en kampanjbakgrund men då gäller det att karaktärerna överlever några äventyr... :)
Om du har CoC7 Keeper Rulebok så innehåller den två äventyr.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Äventyren som ingår i starter setet är väl beprövade och avsedda som introduktion.
 
Top