Nekromanti Call of Cthulhu - nybörjare...

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Jag tänkte förbättra mina CoC-kunskaper genom att tvinga stackars jultomten att köpa lite prylar åt mig...
grejen är att jag faktiskt inte vet så mycket om Cthulhu och hans polare (/images/icons/blush.gif) så jag chansade och skrev ner Chaosiums femte utgåva av rollspelet och boken "The Best of H.P. Lovecraft: Bloodcurdling Tales of Horror and the Macabre" på önskelistan... var det ett klokt val? eller skulle jag letat upp nån annan bättre bok, eller en annan utgåva av spelet?

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Lovecraft ominibus (tror jag det stavas) 1,2 och 3 är annars den ultimata samlingen. Jag anser att det inte spelr nån roll exakt vilken upplaga det är, det är känslan som räknas. så ny som möjligt naturligtvis. men kanske inte t20 upplagan.
 

Highfoot

Veteran
Joined
15 Aug 2000
Messages
15
Location
SKövde
Det var inget dumt val att skaffa CoC, eller några böcker av honom nu har du det som behövs för att nå den ultimata CoC känslan som är den viktigaste i spelet..
 

Mathias Olsson

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
18
Location
Göteborg, Sweden
Best of hpl kanke inte är den bästa boken men den ger en god inblick i hans författaskap och 5.6 utgåvan är nog den mest väl bearbetade versionen hittils
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Cthulhu for Dummies

Om du ska få in känslan finns det bara ett sätt:
1. Låna så många HPL-böcker du kan bära (på engelska, helst)
2. Skaffa Cola eller annan uppiggande dryck
3. Sätt dig i ett skummt rum och läs


När du spelleder, släng inte in monster bara för att du har dem, lek med spelarna istället. Mystiska fotsteg, vinande vindar och föremål som plötsligt har flyttat på sig duger gott för lite spänning...
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Cthulhu for Dummies

När du spelleder, släng inte in monster bara för att du har dem, lek med spelarna istället. Mystiska fotsteg, vinande vindar och föremål som plötsligt har flyttat på sig duger gott för lite spänning...

Tänkte bränna ut en skiva med de där ljudeffekterna man kan hitta på Ravenlofts hemsida... massor av vinande vindar, knarrande dörrar och mystiska fotsteg. Får se om det blir stämningshöjande eller bara löjligt :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Effekter

Använd dem när det passar, inte som bakgrundsmusik...

Gör som i exemplet: De kommer in i ett hus, (slå spot hidden), det droppar under trappan (blod), upp för trappan (knarr), de uppnar dörren, (svagt UGH-ULULULHH)....

Skräm dom, inte vänj dom

(o0)
/1i\
 
Top