Förrum
Mythos Points: 9
Insight Points: 2
Grit: 3
Health: 4/6
Corruption: 4/6
//För att ta reda på hur templet ser ut slumpar jag fram en karta på:
One page dungeon generator
watabou.itch.io
Enligt kartan finns det ett tydligt altarrum och en entré, men jag behöver veta vad de sex andra rummen används till. Jag bestämmer några som borde finnas och gör en slumptabell (2 rum är dolda och de kommer jag inte lägga till på tabellen). Jag slår om ifall jag får dubbletter.
1T6
1. Fängelse
2. Sovrum
3. Sällskapsrum/Matrum
4. Lager
5. Kontor
6. Tomt
Kultmedlemmen i tornet sade att de var 10 st. En är död, den andra är bunden i fyren (så länge han inte har lyckats fly) och två vaktar. Det betyder att det finns max 6 medlemmar härinne plus Dieter och eventuellt hans älskarinna.//
En fuktig, jordig grottlukt slår emot mina näsborrar när jag går ner för stentrappan. Den är gammal och sprucken och några råttor flyr undan mina fötter när jag närmar mig. Jag behöver inget ljus då kultmedlemmarna ställt ut oljelyktor med jämna mellanrum. Det obehagliga är bara att ju längre ner jag kommer, desto starkare lyser lågorna med ett blekgrönt, utomvärldsligt sken. Jag drar offerdolken och håller ett krampaktigt tag om hjaltet med mina svettiga händer. Hjärtat bultar. Jag kan höra mina egna flämtande andetag.
//Är det någon i entrén? 67. Nej.//
För att inte springa in i mina fiender lyssnar jag noga, men kan inte höra någon nedanför. Trots det smyger jag så tyst jag kan den sista biten.
När trappan tar slut kommer jag in i något slags förrum med dörrar i öster och väster. Väggarna är tillverkade av kalksten och täckta av uråldriga, obehagliga piktogram. Vinklarna i rummet är märkliga och taket och golvet har en underlig lutning. Jag känner mig genast vimmelkantig och blir illamående. När jag lägger min ena hand mot väggen, för att stödja mig, känner jag att den vibrerar svagt. Vad är detta för ett ställe?
//Då inte Josh har tillgång till kartan som jag har slumpar jag fram vilket håll jag börjar gå åt. Väster.
Är dörren öppen? 42. Kanske. Det tar jag som att den står på glänt.
Jag slår för vilket rum det är. 4. Lager.
Är det någon där? 85. Ja.
En person? 62. Ja.
En kultmedlem? Väldigt troligt. 79. Ja.//
Jag vågar inte stå kvar här för länge, så jag vacklar fram till den västra dörren. Det är en tung, triangulär dörr i sten med skulpterade, fruktansvärda monster på utsidan. Jag låter bli att titta. Dörren står på glänt så jag kikar försiktigt in istället.
//Perceptive. 5, 6, 6.//
Jag ser en smal, trekantig korridor som leder in i ett annat, mycket större rum. Och något som rör sig därinne…