Nekromanti Call of Cthulhu igen

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag lyssnade till era visa råd och införskaffade grundregelboken till Call of Cthulhu (hardback 1999) samt en novellsamling av Lovecraft (The Call of Cthulhu and other Weird Stories). Jag har nu ägnat några dagar åt att läsa såväl reglerna som novellerna och gillar otvivelaktigt vad jag läser. Jag lockas framför allt av 1890-eran men är också öppen för 1920. Jag har dock tills vidare uteslutit nutiden på grund av allt för hög grad av komplexitet. Frågan är följande: Hur går jag vidare nu med moduler, etc. Tips, anyone?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
De flesta böcker som skulle vara intressanta är nog svåra att få tag i, alla jag nämner nedan är det.

Cthulhu by gaslight är en 1890-tals modul, Guideboken till London är ju också ett tips och Pagan Publishing har gett ut Golden Dawn för CoC 1890.

Annars får du väl nöja dig med att läsa Sherlock Holmes. Jag rekommenderar varmt romanen "the Alienist" av Caleb Carr.

Om du vill ha köpta äventyr så rikta in dig på 1920-tal.

-Örn
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
CoC!

Personligen så anser jag att 1920-eran är underbar! Det finns dessutom en uppsjö bra material till just den eran.
Tips på moduler&sådant?
The 1920's Investegator Companion - Om du nu tänker spela i den eran är den här boken mycket bra!
Taint of Madness - för alla eror och suverän, då galenskap förekommer ganska frekvent i CoC-äventyr..
No Mans Land - En suverän upptakt till en 1920-kampanj, då det utspelar sig under Första Världskriget. Iofs är det ganska hög dödlighet i äventyret (åtminstone när jag är SL /images/icons/wink.gif), så det är väl inte att rekommendera för nya spelare.
The Complete Masks of Nyarlathotep - kan du få tag i den så HUGG! (1920)
The Creature Companion - Kul, men inte nödvändig.
The Complete Dreamlands - En sourcebook för the Dreamlands, användbar framförallt när spelana "vant sig vid" de "vanliga" monstren och händelserna.

Sedan skulle jag vilja rekommendera samlingsböcker med äventyr, tex.
Mortal Coils, som ofta håller en hög standard.

Skulle du nu få för dig att spela i nutid, så är Delta Green supplementet också riktigt bra - lite mer konspirations/ArkivX-känsla.

//MiDNiGHT. - Sedan länge CoC-frälst och anser att det måste vara det lättaste spelet att skapa stämning i - period.

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
keepers companion, den går in i detalj på alla mystiska böcker, har ett fett kapittel forensic medicine massa kulter, föremål och mer avanserade skill regler (som jag inte har läst ännu). total guldmodul.

Masks of Nyarlathotep har kommit i nytryck såg jag på SF-Bokhandeln.
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
'The London guide book' är väldigt trevlig tycker jag.
Det kan ge väldigt mycket gratis till stämningen att ha en genomarbetad detaljrik "spelplatts"

Your friend: [D]
 

kadris

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
3
Location
Umeå
sacraments of evil till 1890´s...
dock ute ur tryck, men borde gå att få tag i.
mkt trevlig bok.

/andreas
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det här är kanske inte svaret du ville ha men till kalle kula behöver man inga extra moduler. Mina första äventyr och många efteråt också så läste jag igenom grundreglerna en gång, kopierade upp sidorna för hur man gör en rollperson och sedan spellede jag med bara de papprena. Reglerna kunde man lämna hemma. Vill du veta mer om tidsperioderna finns det moduler om det men du kan likaväl gå tillbiblioteket och låna en bok om du verkligen vill spela på det sättet. Jag däremot koncentrerar mig på skräck istället för att vara hiostorikt korrekt.
Jag kan se hur många av er kippar efter andan. Men man kan ju inte spela så! Det är ju fel! Äh! Varför då? Det är bara att slänga ut rollpersonerna i ett hemsökt hus på någon avlägsen platts och se hur svetten rinner om dem när deras bil pajar. Moduler är en lyx som Call of Cthulhu klarar sig utan. Det är den största charmen över det rollspelet tycker jag.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Re: CoC!

"complete masks..." finns på tradition (den i gallerian i sthlm iaf). eller fanns iallafall där när jag sommarjobbade där för en månad sen ungefär.
 
Top