Call of Cthulhu i Sverige och Danmark

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Sitter och slötittar lite på alexandrias samling av CoC äventyr och det slår mig att det "bara" finns 17 danska när det samtidigt finns 69 svenska. Det finns säkert en massa förklaringar till det, men det får mig ändå att fundera över om Call of Cthulhu som spel haft ett större genomslag i Sverige än i Danmark?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Ja, vilket beror på ett högre Cthulhuintresse på grund av att vi haft förmånen att få flera Lovecraftberättelser inlästa av Ernst Hugo Järegård tillgängliga på lånekassettband på våra folkliga bibliotek. Vi är därför mkt mer mottagliga än danskarna.
Av samma anledning finns det en aversion mot Lovecraftiana hos danskjävlarna, de kan nämligen inte tänka på något som har med Lovecraft att göra utan att det ekar i deras huvuden: "Här Danmark, utskitet i kalk och vatten. Där Sverige, hugget i granit!". Det blir helt enkelt för mycket för dem att spegla sig i detta fakta och de väljer andra rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Ett annat alternativ är väl att allt det här pratet om fiskmän träffar lite för close to home för dansken… =)

(I kid…)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank;n347947 said:
Ett annat alternativ är väl att allt det här pratet om fiskmän träffar lite för close to home för dansken… =)

(I kid…)
Fiskmän!!!??? Va? :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Utifrån de märkliga svaren så kanske det är bäst att admin låser tråden? Om detta beror på "som man frågar får man svar" så ber jag om ursäkt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Henke;n347942 said:
Sitter och slötittar lite på alexandrias samling av CoC äventyr och det slår mig att det "bara" finns 17 danska när det samtidigt finns 69 svenska. Det finns säkert en massa förklaringar till det, men det får mig ändå att fundera över om Call of Cthulhu som spel haft ett större genomslag i Sverige än i Danmark?
Min tanke efter att ha läst flera nu är att dels är danskarna bättre på att läsa äventyr på engelska och dels kör de Lovcraftianska teman utan att känna ett behov av att kalla det för Call of Cthulhu.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Henke;n347942 said:
Sitter och slötittar lite på alexandrias samling av CoC äventyr och det slår mig att det "bara" finns 17 danska när det samtidigt finns 69 svenska. Det finns säkert en massa förklaringar till det, men det får mig ändå att fundera över om Call of Cthulhu som spel haft ett större genomslag i Sverige än i Danmark?
Det skulle ju kunna vara ett direkt resultat av ditt arkivprojekt :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Är de svenska Call of Cthulhu-scenariona "faktiska" CoC-scenarion? I Umeå-trakten blev det ofta så att "Call of Cthulhu" betydde "ganska friformig skräck med en t100", oavsett om det var särskilt kopplat till settingen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Bifur;n347963 said:
Det skulle ju kunna vara ett direkt resultat av ditt arkivprojekt :)
Sant. Även om jag inte aktivt sökt just CoC-material så är en hel del av det jag fått till mig just CoC. Till saken hör också att på tidiga svenska konvent så var det närmast uteslutande AD&D, Traveller och Call of Cthulhu som arrangerades.

Edit: Dessutom så räknar jag ju nu enbart scenarion som finns upplagda. Det finns givetvis en väldig massa fler både i Sverige och Danmark.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Henke;n347951 said:
Utifrån de märkliga svaren så kanske det är bäst att admin låser tråden? Om detta beror på "som man frågar får man svar" så ber jag om ursäkt.
Sorry, det var inte meningen att tramsa bort frågan.
Undra om Lovecraft generellt är stort i Sverige och varför i så fall? Det skulle ju kunna förklara det till viss del?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
bortom12e;n347971 said:
Sorry, det var inte meningen att tramsa bort frågan.
Undra om Lovecraft generellt är stort i Sverige och varför i så fall? Det skulle ju kunna förklara det till viss del?
I så fall skulle man ju vilja kika på vilka spel över lag som är störst i Danmark kontra Sverige eller?

Om man tänker på att tex. Äventyrsspel knuffade bort alla andra konkurrenter på svenska marknaden en period, men inte i de andra nordiska länderna. Så borde ju grogrunden för rollspel i de nordiska länderna se helt olika ut. Vilka var det som tog över de marknaderna. Var det något speciellt spel som dominerade, i så fall vilket. Vilka spel fyllde ut resten av marknaden osv.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Lightshy;n347982 said:
I så fall skulle man ju vilja kika på vilka spel över lag som är störst i Danmark kontra Sverige eller?

Om man tänker på att tex. Äventyrsspel knuffade bort alla andra konkurrenter på svenska marknaden en period, men inte i de andra nordiska länderna. Så borde ju grogrunden för rollspel i de nordiska länderna se helt olika ut. Vilka var det som tog över de marknaderna. Var det något speciellt spel som dominerade, i så fall vilket. Vilka spel fyllde ut resten av marknaden osv.
Lite av den diskussionen finns i den HÄR tråden, men mer vilka danska rollspel som finns än vilka rollspel som generellt dominerade. Munkholt vet säkert mycket mer om detta.
 
Top