Call of cthulhu hembryggeri

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Håller på o skriver ett äventyr till CoC. Utspelas på 1920-talet utanför Arkham på landsbygden.
Nu stöter jag på patrull.
Måste komma vidare med vilken av gudarna i Cthulhu-mytologin som ett gäng tokar försöker framkalla genom en ritual.

Hittar ingen bra info på nätet. Läst det mesta av Lovecraft, men skulle behöva mer info kring just Cthulhu-mytologin. Inte via Wikipedia :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,596
Hitta på en egen. Försök sluta tänka på det som en canon. Sluta tänk på dem som ”gudar”. Sluta tänka på kulterna som tokar. Överväg varför du har valt den kitschigare och värre 20-tals världen istället för att det är cutting edge modernt som hur Lovecraft valde att skriva det.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Håller med God45. Skapa en egen gud eller egen variant av Nyarlathotep. Så mycket mer intressant för spelarna, speciellt om de redan kan Lovecraft.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,314
Tänker också på varför de ska frammana "Guden" i fråga? Även de dyrkande kulterna kan vara kul är det faktiskt rätt få berättelser som använder dem, speciellt då de kan gå lite emot tanken kring mythosen. Mythosen är liksom inte "Onda Gudar". De är varelser som är så mycket mer utvecklade och mäktiga än oss att vi bara är små sandkorn i en öken de flesta inte ens vet om. Vi människor har sällan något att vinna genom att ha kontakt med dem och de som "lyckas" bör gärna betala högt pris.

Jag är av den skolan som tycker att Lovecraft och Call of Cthulhu blir mer spännande om du bygger på "kunskapens fara". Det är ofta där allt slår slint och att vi får reda på något vi önskade att vi slapp, men när vår nyfikenhet tagit oss dit är det för sent och vi tappar i bästa fall förståndet, eller måste leva med den hemska vetskapen av vad som finns. För vi kan aldrig vinna. Vi kommer inte ens förlora. För vi kan inte ens spela spel eller i liga med The Great Old Ones.

Om du ska involvera varelser tycker jag mycket mer om att jobba på small scale. Att dra in en Great Old One är liksom förstörande till den graden att de kan ödelägga en hel stad direkt. De flesta Lovecraft-noveller där huvudpersonen möter varelser är de ofta få och enstaka och längre ner i rangordningen, som en enstaka Mi-Go. Bara Shoggothen i At the Mountains of Madness är ju liksom helt sjuk att möta. Därför gillar jag mer att då knyta dem till de lite mindre och "down to earth"-varelserna!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
Något som är värt att ha i åtanke när det gäller "Cthulu-mytologi" är att HP Lovecraft själv aldrig skrev ihop det till någon särskilt sammanhängande mytologi, eller ansträngde sig för att vara konsekvent mellan berättelserna.
När han behövde ett monster eller en gud så hittade han på en som passade för den berättelsen. Han lade sedan in lite referenser här och där till diverse namn från andra berättelser för att skapa en känsla av "verklighet".

Det allra mesta när det gäller struktur och hierarki i Cthulu-mytologin är skapelser av senare författare vars idéer inte alltid passar så bra ihop med vad Lovecraft själv skrev.

Övning: Läs igenom HPLs berättelser (och bara hans) och försök hitta vad som särskiljer en "Great Old One" från andra hemskheter. Säg till om du lyckas.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Tack för tipsen :)
Jag har läst det mesta av Lovecraft men för länge sedan.
Kulten eller det ockulta sällskapet ville jag bara få in för att komma på upplösningen. Skriver scener men inte exakt i turordning.
Har ett intro men inte hundra på hur det ska fortgå.

Jag gillar tanken på att vi människor är underkastade och blir så klart bedrövligt straffade av att leka med ritualer o liknande.

Min idé är att rollpersonerna utreder onaturliga händelser men är Ovetandes om Cthulhu och allt runt om. Men att de ställs inför andra människor som är 'under influence' av de äldre pga vetskap de önskar de aldrig besatt. Lite så...
 
Top