Nekromanti Call of Cthulhu - bästa äventyren?

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Hej!

Jag vill titta närmare på några bra äventyr till CoC (främst 5th-6th ed), men Trail of Cthulhu och CoC d20 finns också att tillgå. Så nu undrar jag: Vilka är de bästa äventyren till CoC - tycker du? Svara gärna!

Jag gjorde en sökning på webben och hittade en tråd med listor från 2007 (fem år sedan alltså!). Jag sammanställde alla individuella listor därifrån och fick följande resultat:

BÄSTA CoC-äventyren
1:a pris (9 p.)
"Love's Lonely Children" (The Stars Are Right!)
Överlägsen vinnare!

2:a pris (6 p.)
"Crack'd and Crooked Manse" (Mansions of Madness)

3:e pris (5 p.)
"Edge of Darkness" (regelboken), samt
"Masks of Nyarlathotep" (Masks of Nyarlathotep)

4:e pris (4 p.)
"Bad Moon Rising" (Great Old Ones),
"Convergence" (Delta Green),
"Fade To Grey" (Tales From The Miskatonic Valley),
"Music of the Spheres" (The Stars are Right!),
"Sanatorium" (Mansions of Madness)

5:e pris (3 p.)
"Behold the Mother" (Dead Reckonings)
"Escape from Innsmouth" (Escape from Innsmouth)
"Freak Show" (Tales From The Miskatonic Valley)
"Killer Out Of Space" (Cthulhu Now)
"Tell Me, Have You Seen the Yellow Sign?" (Great Old Ones)



Håller du med?

Har det kommit några bra äventyr efter 2007 som borde ha varit med på listan? Eller var allt bättre förr? Ju förr desto bättre?
:)

/C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag förstår inte varför Tatters of the King inte är med på listan. Den fanns bevisligen 2007 (läst en recension från 2006) och det är antagligen den bästa kampanjen jag läst.

Jag föredrar äventyr som är väldigt o-pulp, och är direkt oförtjust i Chaosiums regelsystem, å andra sidan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Masks of Nyarlathotep
Horror on the Orient Express
Spawn of Azathoth
Shadows of Yog-Sothoth
Beyond the Mountains of Madness
Tatters of the King


...utan inbördes ordning. Fast Masks är bäst. Ever. :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Nej jag håller verkligen inte med. Loves lonely blir kanske "ok" om man lägger ner några timmar på att... Nej, förresten, jag tyckte faktiskt det sög. Enda "behållningen" var att det var obehagligt (incest, drogberoenden, prostitution och våldtäkt). Cracked and crooked krävde imo allt för mycket metatänk från spelarna, konventstävlingsscenario som det är, och det passade inte alls mig.

Edge of darkness är riktigt bra, särskilt om man uppar utmaningen lite och använder fanmade handouts (Kan länks ikväll) vilket gjorde att det blev ganska mycket läsning och spelarutmaning men även en grym buildup. Har gått bra alla fem gånger för mig, särskilt med nybörjare.

The sanatorium är också en favorit pga sitt rika persongalleri, men byt gärna utmonstret mot något som bättre passar galenskapstemat.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
krank said:
Jag förstår inte varför Tatters of the King inte är med på listan. Den fanns bevisligen 2007 (läst en recension från 2006) och det är antagligen den bästa kampanjen jag läst.

Jag föredrar äventyr som är väldigt o-pulp, och är direkt oförtjust i Chaosiums regelsystem, å andra sidan.
Tatters fick bara en röst (1 p.) bland de gamla poster som jag dammsög igår. Även om Tatters fanns då (2007) så kanske inte tillräckligt många hade hunnit spela det för att det skulle få många röster? Jag ska ta mig en titt på Tatters, för din skull.
:gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Carl Ö said:
krank said:
Jag förstår inte varför Tatters of the King inte är med på listan. Den fanns bevisligen 2007 (läst en recension från 2006) och det är antagligen den bästa kampanjen jag läst.

Jag föredrar äventyr som är väldigt o-pulp, och är direkt oförtjust i Chaosiums regelsystem, å andra sidan.
Tatters fick bara en röst (1 p.) bland de gamla poster som jag dammsög igår. Även om Tatters fanns då (2007) så kanske inte tillräckligt många hade hunnit spela det för att det skulle få många röster? Jag ska ta mig en titt på Tatters, för din skull.
:gremsmile:
Vill du ha "äventyr" eller "kampanjer"?
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Arfert said:
Masks of Nyarlathotep
Horror on the Orient Express
Spawn of Azathoth
Shadows of Yog-Sothoth
Beyond the Mountains of Madness
Tatters of the King


...utan inbördes ordning. Fast Masks är bäst. Ever. :gremwink:
Min sammanställning (som grundar sig på tio-i-topp-listor från 2007) blir lite annorlunda beroende på hur man räknar äventyren och kampanjerna. En del som röstat anger hela kampanjerna medan andra går in och listar enstaka äventyr i kampanjerna. Exempelvis så får Masks of N (kampanjen) 5 p. medan äventyret "In the JuJu House" (som ingår i Masks of N) 1 p.

Om man adderar dessa så får Masks 6 p. och kniper i så fall en delad andraplats. Men då är man ju inne och röstar om bästa kampanj snarare än bästa äventyr.

Okej, effekten blir ännu större om man tittar på de rena äventyrssamlingarna vs. enstaka äventyr i dem. Samlingen "Mansion of Madness" får hela 13 p. om jag summerar vad de separata äventyren i samlingen har fått. Låter som ett bra köp ur den aspekten.

Masks är ett av de få CoC-äventyr som jag tror mig minnas att jag har spelat. Dock inte spelat klart. Våra karaktärer blev nog galna/döda på vägen. Jag tror vi besökte Shanghai. Eller var det Hong Kong? Och så var det en tändsticksask som var ledtråd tidigt i början? Omfattande kampanj! Kanske lite för omfattande för att vara realistisk att spela i dagens livssituation? Men man måste ju inte spela allt. Det kan vara rätt najs att bara läsa ett riktigt bra äventyr också!

/C

PS. När Svenska Kulter - the RPG - kommer ut så blir väl CoC helt ointressant, eller? DS
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Elmrig said:
Nej jag håller verkligen inte med. Loves lonely blir kanske "ok" om man lägger ner några timmar på att... Nej, förresten, jag tyckte faktiskt det sög. Enda "behållningen" var att det var obehagligt (incest, drogberoenden, prostitution och våldtäkt). Cracked and crooked krävde imo allt för mycket metatänk från spelarna, konventstävlingsscenario som det är, och det passade inte alls mig.

Edge of darkness är riktigt bra, särskilt om man uppar utmaningen lite och använder fanmade handouts (Kan länks ikväll) vilket gjorde att det blev ganska mycket läsning och spelarutmaning men även en grym buildup. Har gått bra alla fem gånger för mig, särskilt med nybörjare.

The sanatorium är också en favorit pga sitt rika persongalleri, men byt gärna utmonstret mot något som bättre passar galenskapstemat.
OK, tack för värdefulla tips! Jag gillar otäcka äventyr, men föredrar okunskapens fasor framför uttalade övergrepp. Och vissa teman kan bli lite för jobbiga. Svår balansgång? Det ska ju vara skitläskigt, men det ska vara obehagligt på rätt sätt.

Hur som helst, jag ska rikta mitt intresse mer mot Edge och Sanatorium än mot Loves och Cracked.

/C
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
[CoC resp. BRP] Äventyrstävling hos Chaosium

Kidnappar min egen tråd här för en liten avstickare.

Nu får du själv chansen att skriva det bästa äventyret till CoC (eller BRP SciFi!)...

2012 Adventure Contests

Write us a Call of Cthulhu or BRP SciFi adventure for a chance to win some Chaosium Swag.

Wondering about the 2011 BRP adventure contest? Ask nick@chaosium.com.
It's time to start a new round of Chaosium Adventure Contests. We're running two contests at the same time. We're also changing things up this year. There won't be a Halloween Adventure contest this time around. Maybe next year.

Call of Cthulhu 2012 Adventure Contest: Any era, any time, any place.

BRP Science Fiction Adventure Contest: Mutants, Aliens, Star Ships, Meteor Impacts, Etc.

Authors have until August 30th, 2012 to submit a 5,000 - 10,000 word adventure for either contest or indeed both of them.

The winning submissions for each contest will be gathered together into a Chaosium.com monograph to be released in book and PDF format later this year. Contest winners will receive both a physical copy of the monograph in which their entry is printed as well as a $50.00 gift certificate to our online catalog.
Läs mer på äventyrstävling hos Chaosium.

/C
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Carl Ö said:
Elmrig said:
Nej jag håller verkligen inte med. Loves lonely blir kanske "ok" om man lägger ner några timmar på att... Nej, förresten, jag tyckte faktiskt det sög. Enda "behållningen" var att det var obehagligt (incest, drogberoenden, prostitution och våldtäkt). Cracked and crooked krävde imo allt för mycket metatänk från spelarna, konventstävlingsscenario som det är, och det passade inte alls mig.

Edge of darkness är riktigt bra, särskilt om man uppar utmaningen lite och använder fanmade handouts (Kan länks ikväll) vilket gjorde att det blev ganska mycket läsning och spelarutmaning men även en grym buildup. Har gått bra alla fem gånger för mig, särskilt med nybörjare.

The sanatorium är också en favorit pga sitt rika persongalleri, men byt gärna utmonstret mot något som bättre passar galenskapstemat.
OK, tack för värdefulla tips! Jag gillar otäcka äventyr, men föredrar okunskapens fasor framför uttalade övergrepp. Och vissa teman kan bli lite för jobbiga. Svår balansgång? Det ska ju vara skitläskigt, men det ska vara obehagligt på rätt sätt.

Hur som helst, jag ska rikta mitt intresse mer mot Edge och Sanatorium än mot Loves och Cracked.

/C
Det jag reagerade på med Loves var att det i princip helt saknade substans förutom just en hel hög med obehagliga detaljer så som nämnts ovan. Jag har inget emot att spela sådant men jag stör mig på äventyr som spelar och fokyserar på obehagliga teman för att komma undan utan att ha skrivit ett ordentligt äventyr.

Det är mina åsikter iaf :gremsmile: Uppenbarligen är Loves inte helt kass i och med att så många har röstat på det men det funkade inte alls för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det var The Stumbeling Tiger Bar i Shanghai tändstickorna ledde till. Om jag minns rätt, så här ett kvartssekel senare.

Svenska kulter blir en svensk kusin till CoC. Där man oftast är kultist. Så det är en annan grej. :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Vi tog Shanghai sist, spelarna var så sinnessjuka och paranoida att de började ge sig på motståndet med allsköns mytos-spells samt en mortar...
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Nu har jag filterat de gamla listorna från 2007 för att kolla vilken äventyrssamling som innehåller flest bra äventyr (dvs jag summerar alla poängen för de äventyr som ingår i samlingen). Resultatet blir som följer:


1. The Stars Are Right! (17p) [SF-bok 208 kr]
2. Mansions of Madness (13p) [2nd ed, SF-bok 190 kr]
3. Call of Cthulhu RPG 6th Edition (10p) [SF-bok 298 kr]
4. The Great Old Ones (9p)
5. Tales From The Miskatonic Valley (8p)
6. Delta Green, Masks of Nyarlathotep (6p)
7. Dead Reckonings (5p)

Återigen står The Stars Are Right! på topplatsen. Den samlingen innehåller alltså flest bra äventyr (dvs högst sammanlagda äventyrspoäng).

Kommentarer? Är det så här min köplista ska se ut?
(Men jag börjar nog med nr 3 på listan :gremwink: )

The Great Old Ones hittar jag inte ens i katalogen, så den blir väl svår att få tag på. Jag håller mig till det som är relativt lätt att få tag på.

/C
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Okej, första beställningen har gått iväg nu; Regelboken Call of Cthulhu 6th ed, 223 kr på Bokus. Nu är det bara att sitta och vänta i en vecka eller två...

Masks är också billig på Bokus (252 kr), men jag beslöt mig för att vänta med den.

Mansions of Madness och The Stars Are Right! finns bara på SF-bok. Jag väntar med dessa ett tag.

Regelboken innehåller ju fyra äventyr som är hyfsat bra så det ska väl räcka ett tag.

/C
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Bra val. Jag kan rekommendera att börja med Edge of Darkness. Den sätter förvisso ribban högt men den är enkel, spårvagnig, har lagom mycket pappersarbete och upplösningen brukar, för mig iaf, bli lysande. Extra bra är det om du hajpa upp nya spelare lite inför spelet. Det viktigaste, om man inte vill spela pulp splatter, är att spelarna ska vilja bli skrämda och skrämma upp sig själva och varandra, annars blir det bara komik. Använd dessa och ge dina spelare tid (och om nödvändigt hjälp) att lösa pusslet:

http://www.yog-sothoth.com/local_links.php?catid=10&linkid=592
http://web.me.com/hi_impact/Cthulhu/Classic_files/Darkness_CLIPPINGS.pdf
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Elmrig said:
Bra val. Jag kan rekommendera att börja med Edge of Darkness. Den sätter förvisso ribban högt men den är enkel, spårvagnig, har lagom mycket pappersarbete och upplösningen brukar, för mig iaf, bli lysande. Extra bra är det om du hajpa upp nya spelare lite inför spelet. Det viktigaste, om man inte vill spela pulp splatter, är att spelarna ska vilja bli skrämda och skrämma upp sig själva och varandra, annars blir det bara komik. Använd dessa och ge dina spelare tid (och om nödvändigt hjälp) att lösa pusslet:

http://www.yog-sothoth.com/local_links.php?catid=10&linkid=592
http://web.me.com/hi_impact/Cthulhu/Classic_files/Darkness_CLIPPINGS.pdf
Tack för spelledartipsen och länkarna - spelarhjälpmedlen (saknar adekvat svensk term för handouts!) ser fina ut - sådant här brukar jag gilla!
/C
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Det var en stund sedan, men jag förvånas över att ett par äventyr inte är med på listan. Men ett äventyr kan ju ibland bli bäst just där och då - när man spelar.

Jag kom ihåg två äventyr där vi hade riktigt skön stämning och som jag förknippar med CoC:

"Mr Corbitt" ur Mansion of Madness gillade jag, och "A Happy Family" från Adventures i Arkham Country kom jag ihåg som riktigt bra.

Men jag har däremot svårt att få stämning och bra känsla i de där stora kampanjerna som "Mask of Nyarlathotep" och "Horror on the Orient Express". Vet inte varför? Men jag gillar nog snarare när det "vanliga" hotas, och inte så mycket anfallande kultister med konstiga hattar...

De gånger det fungerat bäst för mig är då vi spelar i Arkham och håller det lokalt och lite småskaligt. Så min peng hade jag nog lagt på de Lovecraft Country-produkter som gjordes då Keith Herber var redaktör på Chaosium.

//e
 
Top