På det lilla jag läst kan jag inte skaka av mig känslan att detta blir det tusende försöket att "fixa BRP", alltså att designerduon mest pytsar runt och donar.
Vilket alltså inte är fel isig - OM man har insikt om BRPs svagheter och styrkor, vad BRP är och vad det inte är.
Berätta gärna jag har fel om jag tror detta blir ungefär som D&D 3.5 jämfört med D&D 3.0; eller Pathfinder jämfört med 3.5: alltså mest ändringar för ändringarnas skull, utan att det egentligen ändrar något fundamentalt (de som gillar BRP fortsätter med det, de som ogillar BRP fortsätter med det) till kostnaden av en hel drös irriterande småändringar som mest är svåra att komma ihåg.
---
En ytterligare grej: är det bara jag som upplever att jänkarna är hopplöst konservativa vad gäller BRP? Chaosium släppte ju en allmän BRP regelbok för något år sedan. Jämfört med vad vi svenskar åstadkommit med BRP i spel som M:UA känns ju de "förbättringar" Chaosium pular med (iallafall då) närmast museala...