Nekromanti Call of Chtulu

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Jag ska köpa CoC om sisådär en till två veckor och undrar vilka böcker man ska skaffa förutom grundboken.

///Werrin
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Börja med...

...bara grundboken, det finns så mycket godis i den så du behöver inte mera till en början, spela de äventyrer som finns i regelboken, speciellt "The Haunted House"...såå coolt och det kommer leda till de första anekdoterna...:)
försök att få tag i "The Unspeakable Oath" ett fanzin ifrån Pagan Games (dom finns på nätet)...Läs böcker av HPL...på ditt bibliotet finns säkert en kassettbok med Ernst Hugo Järegård som läser ett antal kända HPL berättelser...Ge järnet och lycka till...:)

MVH/ Antilles
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Köp äventyr, CoC är så bra i grundpaketet att man inte behöver några bakgrundsmoduler, även om Delta Green sätter en klar guldkant på 90-tals kampanjer. Dessutom har CoC utmärkt gratis äventyrsuppslags support på biblioteket.

_öRn
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Baskurs i Cthulhu mythos

Ta inte i så du spricker. Bötja med att köra de scenarion som finns med i boken för att se om du och dina spelare gillar spelet. Eller så kan du köpa en bok med flera mindre scenarion tex "In the shadows", där finns scenariot "in the shadows of death" som innehåller alla klassiska element som behövs för att ge en bra bild av vad Lovecrafts värld innebär.

Fast innan du börjar spelleda så tycker jag definitivt att du bör läsa lite Lovecraft för att till fullo begripa stämningen i hans kosmologi. Mina personliga favoriter är
"the call of Cthulhu", "the case of Charles Dexter Ward", "Pickmans model" och "the music of Erich Zann". Det kan vara bökigt att få tag på svenska översättningar, men det kan nog närmsta bibliotek (eller SF bokhandeln) hjälpa dig med. Det finns helt OK antalogier på svenska. Det är värt ansträngningen för det var inte direkt lätt engelska HPL använde sig av.

Må du skrämma dina spelare från vettet!
/sluper
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Baskurs i Cthulhu mythos

They sertinly are!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Börja med...

Har du möjligen något bra tips om var jag kan få tag på den där kassettboken??

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Krånglig Lovecraft

Det är värt ansträngningen för det var inte direkt lätt engelska HPL använde sig av.

Jag köpte en Lovecraftbok på engelska men var tvungen att ge upp... om jag slår upp alla ord jag inte fattar skulle jag aldrig komma igenom boken. Må så vara att man hänger med hyfsat i historien, men det är ju inte speciellt kul när man missar vartannat adjektiv...

...nåja, det räckte inte med högsta betyg i gymnasie-engelska, men jag får komma tillbaka efter 80 p högskole-engelska och då ska gamle HP få se på andra bullar! /images/icons/smile.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
needed...

HPL literatur, svart stearinljus(för stämningen), tålamod....

kom ihåg att det inte behöver krylla av monster för att det ska bli lite fealing...

Mina favvo-HPL är "den namnlösa staden" & "vansinnets berg", Läs dom, de är bra.

PS: någon som kan säga mig var man kan få tag på "Pickmans Model". Jag har läst praktist taget alla andra noveller(på engelska självklart).

(o0)
/1i\
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Pickmans model

Pickmans model (som, tillsammans med the music of Erich Zann, enligt mig är det bästa han skrivit, men jag har ju iof inte läst allt... oj vilken lång parantes det blev) Finns i en antalogi med HPL noveller översatta till svenska. Antalogin heter "Stora Necromonicon" (missvisande namn) och du borde kunna få hjälp att skaka fram den på närmaste bibliotek. Om inte annat så borde de kunna beställa hem eftersom det bevisligen finns bibliotek i landet som har den.
 
Top