Re: Mm
"så du menar att möjligheterna fins att det bara är upp till varige sl att det inte ska bli enformigt?"
Jupp. Det kan bli tämligen enformigt om man alltid spelar som de äventyr som finns i butik, men det beror på problemet med motivationen till rollpersonerna. Eftersom äventyrsförfattaren inte vet vad som driver varje enskild rollperson så får han skriva ihop någon motivation som funkar halvbra för alla - det vill säga att rollpersonerna söker upp skräcken av någon halvkass anledning. En del brukar blanda ihop detta med "så som Cthulhu ska spelas".
Ett bra Cthulhu-äventyr, som som är så som Cthulhu egentligen ska spelas, är personligt för rollpersonen på samma sätt som en dolk upp under revbenen - den drabbar en personligen och sen har man ont. Det är på grund av att rollpersonen är den han är - eller är där han här - som han dras in i en härva som han absolut inte vill vara insyltad i.
Och det är väl det som gör Cthulhu så skönt och annorlunda: egentligen vill rollpersonen inte alls syssla med hiskliga monsterjakter. Helst vill han nog dra iväg på ett helt normalt intressant jobb som sanitetstekniker på SJ (dvs tågstädare), men det hjälpre liksom inte, eftersom han just nu är mål för en slemmig bevingad byakhee som sakta gnager bort såväl kropp som själ, eller att det dyker upp en tindalos-best ur hörnet när han minst anar det, eller att ens vänlige granne mr Simms plötsligt visar sig vara en galen kultist som vill offra dig till Azathoth eftersom du råkat fråga om den kluriga symbol som du råkade se genom hans fönster... din rollperson vill helt enkelt inte, och kan förmodligen inte heller, men det skiter de i.