Nekromanti Call of Chtulhu är det nåt att ha?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Har blivit intresserad av att skaffa CoC efter att haläst artikeln om spelet i Codex.
Så jag undrar:

1. Är det bra och i så fall varför eller dåligt och i så fall oxå varför.

2. Vilka moduler är bra samt vilka är ett "måste"

Funderade att posta detta inlägg på skräckforumet men valt att inte göra då jag vill ha svar inte bara från dem redan spelar det utan även andra som bara prövat det men inte spelar det längre.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jaförfan!

"1. Är det bra och i så fall varför eller dåligt och i så fall oxå varför."

Ett rollspel överlever inte i tjugo år utan att vara något särskilt. Det är ett enkelt regelsystem och det är ett av de ytterst få rollspel som faktiskt klarar av att skrämmas.

"2. Vilka moduler är bra samt vilka är ett "måste""

Regelboken är ett måste, och den klarar du dig med. Skulle du behöva utöka, leta upp en trevlig kampanjmodul, så klarar du dig i ett år eller så.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag gillar det grovt mycket. Krister sa ju egentligen det som man behöver veta. Fast jag skulle vilja tipsa om äventyret 'Complete Masks of Nyarlathotep' som nyligen släppts i repress.

TCMON har kallats (och kallas fortfarande) för den bästa rollspelskampanjen någonsin av många som läst/spelat det. Efter att ha införskaffat mig det så är jag beredd att hålla med

mvh
/joakim kalcidis
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Då det var jag som skrev artikeln i Codex, så har jag väl redan sagt det jag vad som finns att säga, men ett par upplysningar kan jag väl lägga till. Man ska undvika CoC om man är powergamer; känslan försvinner direkt om reglerna och andan åsidosätts. Man kan köra spelet med ett minimalt antal tärningsslag (fast då måste man tänka ut ett annat sätt att förbättra sina skickligheter), men det lämpar sig inte som ren, tärningslös, friform. De som vill ha Phoenix Command-strider, vampyrism eller Kult-kladd rekommenderas att håla sig till de spelen istället. Bortsett från dessa "svaga" punkter, så är spelet utmärkt. Regelboken täcker allt väsentligt och lite till, och kampanjerna är i regel väldigt bra. Spela några kortare äventyr först, så att spelgruppen får upp känslan för spelet (t.ex. vikten av research och att inte braka in med vapnen i högsta hugg). Se till att karaktärerna känner varandra, och smyg sedan igång en kampanj (låt dem tro att det är ett vanligt scenario). När sedan oddsen börjar bli allt bistrare, så lär skräcken komma...

http://www.algonet.se/~enda
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
1. Call of Chtulhu är bra. Inget snack om den saken. Vill man spela på 20-talet, vilket enligt mig ger störst behållning av spelet, krävs dock lite research-arbete. Fast det är det värt.

2. Dålig koll på tillbehören faktiskt... Har hört att telefonskatalogstjocka "Beyond the mountain of madness" ska vara en kampanj som inte går av för hackor.
Annars vill jag nog hålla med föregående talare om att grundboken räcker ganska gott.

/Liner
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Måste bara instämma i att TCMON är helt otroligt bra. Det tog ut sin rätt i rollpersoner men så här i efterhand är det med saknad man tänker tillbaka på kampanjen.

Ex nihilo nihil fit
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ja det är något att ha för att reglerna är lätta och det är helt igenom väldigt simpelt att spela utan att det tar ifrån på spelkänslan.
Grundreglerna är det enda måsstet.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Ja...

...annars kryper onda Cthulhu ner i din säng imorgon kväll och kittlar dig under fötterna!!!!!!

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tack.

Tackar för svaren och det blir nog så att samtidigt som att jag går på semester på fredag så jag till Tradition och köper CoC.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Call of Chtulhu är bra, inget snack om saken! Du kan ju läsa H:p:Lowecrafts böcker där vissa är översatta
till svenska.(Hm) Annars är Clive Barker eller Brian Lumley bra lästips för att få upp stämningen.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Jag måste tyvärr säga att denna frågan är ganska dum. Ett spel som funnits de närmaste tjugo åren och fortfarande säljer (och älskas!) kan inte vara dåligt. Punkt. Det är inte en fluga, utan en livstil. Köp!

Vad det gäller moduler är det en annan fråga. Tumregel: Ju äldre destå bättre. Kanske undantaget den senaste luntan "Beyond the mountain of madness". Annars är ju "Mask of nyarlathotep" eller "Horror on the orient express" två höjdarkampanjer. "Arkaham unveiled" är även lysande. Försök även komma över gamla moduler som behandlar "Arkham".

E.
 
Top