NYHET C7 annonserar nytt rollspel: Warhammer the Old World

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Ja, GWs förtroende här är från min sida oerhört lågt. Jag har gått från Warhammer RPG-fanboy till helt ointresserad. Men jag förstår att jag inte är målgruppen :) Men ett avskalat och väl fungerande WFRP som bygger vidare på v1 kan man ju alltid fortsätta hoppas på!
Jag är väl fortfarande svag för WFRP, men det bygger ju väldigt lite på vad GW gör idag - och jag har aldrig haft någon annan än en indirekt relation till WFB.

Å andra sidan är det C7 som gör rollspelet. Jag har svårt att utvärdera WFRP 4 på det sättet. Jag vet att jag inte värmde på reglerna men hur har settingbygget egentligen funkat där?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är visserligen av uppfattningen att det har varit ett steg åt rätt håll, men har inte riktigt, eller alls faktiskt, satt mig in i den. Men @Magnus Seter har väl bidragit så finns all anledning att tro att de har skött det alldeles utmärkt!
Oavsett min perifera inblandning så tycker jag att C7 har vårdat världen utmärkt. De har fördjupat den och breddat med fler regioner (visserligen inom Imperiet mest men också Lustria) och de siktar på att träffa en ton som tilltalar "old hands" utan att fastna för mycket i GrimDarkAllaDörJämt och AllaÄrSmutsigaOchLuktarIlla (som är kul men kanske inte det lättaste sättet att sälja in ett rollspel nuförtiden.

Så jag ger dem C7 klart godkänt för hur de hanterar världen.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag hoppas att de kommer köra på samma regelmotor som i Imperium Maledictum. Dvs en uppdaterad och förfinad variant av WFRP 4e. De har tagit det som funkade i WFRP och förenklat och förbättrat på nästan alla punkter. Anledningen att jag hoppas på det är väl främst för att det hade varit enkelt att bara norpa den versionen av systemet då och applicera på vår Enemy Within-kampanj. Just nu kör vi en variant som har WFRP som grund, med inslag av Imperium Maledictum (jag tog allt jag kunde från den nya versionen av reglerna), ett gäng husregler som jag har hittat här och var, och mina egna påhitt.

Men det verkar ju inte otroligt att de kör med C7D6 eller C7D20. De verkar ju röra sig allt mer mot de systemen i sina produkter. Har WFRP-motorn ens något namn? C7D100?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag hoppas att de kommer köra på samma regelmotor som i Imperium Maledictum. Dvs en uppdaterad och förfinad variant av WFRP 4e.
Redan när jag var med och skrev Altdorf-boken pratade Dave Allen om att det nog skulle vara en bra grej att ta ett omtag om WFRPv4. Så de är medvetna om problematiken, men det är ju rätt ogörbart att ge ut en ny uppdaterad regelbok till WFRPv4 ändå tänker jag, oavsett behovet och insikten hos alla att det skulle vara bra. Kanske om fem år?
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
196
Jag hoppas att de kommer köra på samma regelmotor som i Imperium Maledictum.
Jag såg några på ett utländskt forum hoppas på samma sak och på din beskrivning låter det ju bra.
Är det någon som känner till något konkret angående IM som val av system till The Old World? Eller är det bara förhoppningar än så länge…?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kan ju tipsa om Warlock! om man inte gillar regelsystemet till WFRP 4e. Det är old-school Warhammer med serienumren bortfilade. Vi körde första boken av Enemy Within (från WFRP 4e) med Warlock! och det var klockrent! Ett av mina absoluta favoritspel.

Länk till Warlock! på DTRPG
WFRPs stora USP är ju career-systemet. Det är lite synd, för det kräver sin regelbok. Men samtidigt är det ju coolt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Är det någon som känner till något konkret angående IM som val av system till The Old World? Eller är det bara förhoppningar än så länge…?
C7 har inte sagt något, vilket är konstigt tycker jag.

De flesta kommentarer jag läst tror på Soulbound-systemet.

Ska jag spekulera så tänker jag att bara för att de inte säger något, så är det just Soulbound de kommer att köra på. De vill bara inte få igång en svikardebatt direkt efter nyheten släppts, så därför väntar de med att riva av plåstret.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Redan när jag var med och skrev Altdorf-boken pratade Dave Allen om att det nog skulle vara en bra grej att ta ett omtag om WFRPv4. Så de är medvetna om problematiken, men det är ju rätt ogörbart att ge ut en ny uppdaterad regelbok till WFRPv4 ändå tänker jag, oavsett behovet och insikten hos alla att det skulle vara bra. Kanske om fem år?
De gör ju sitt bästa med att försöka patcha det om och om igen i alla moduler, om inte annat... Hur många revideringar har magisystemet fått vid det här laget? 2? 3? Jag hade nog hellre sett en v4.5 än att de försöker laga det med tejp i alla andra böcker som släpps...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag hade nog hellre sett en v4.5 än att de försöker laga det med tejp i alla andra böcker som släpps...
Ja det tycker jag också. De låser ju in sig i ett virrvarr av olika system istället för att ta tag i det ordentligt. Och ju fler extra böcker de släpper med mer extra regler, desto svårare blir det att ta ett omtag, då omtaget helst ska vara kompatibelt med allt de släptt till WFRPV4 innnan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
När man ger ut ett spel som WFRP, som har en lång historik och etablerad fanbase, är man tvungen att förhålla sig till denna fanbase förväntningar på bland annat hur reglerna skall fungera. Lanserar man ett nytt spel under ett nytt varumärke, har man mycket större frihet att göra förändringar just eftersom spelet inte är det gamla spelet.
WFRP är ju öht lite av en anomali i GWs Warhammer-imperium (om uttrycket tillåts). Det har inte bara utvecklat sina egna traditioner med visst oberoende från figurspelen det officiellt bygger på det, det är dessutom så att dessa traditioner i mångt och mycket satte sig extremt tidigt - redan i 1E. Så varje ny utgåva av WFRP behöver både någorlunda följa aktuell GW-kanon - eller åtminstone inte direkt säga emot den - och göra tillräckligt många grognards som vill ha saker och ting som förr nöjda. Det skulle inte förvåna mig om det kan ses som en feature snarare än en bugg att låta göra ett nytt rollspel som inte har det bagaget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Äsch, det är nog bara för att göra sig fri från nuvarande tidslinjer och ha lite mer frihet i att hitta på en ny megakampanj (hoppas jag).

Om de nu inte tänker göra lite radikala förändringar som att plocka bort krutvapen och annat också, i nåt försök att göra en mer "traditionell" fantasysetting?

Vet inte riktigt vad jag tycker om det i så fall. Men tiden får utvisa.
 
Top