NYHET C7 annonserar nytt rollspel: Warhammer the Old World

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Fast det handlar väl mindre om att sälja på gamla spelare nya böcker än att försöka dra nytta av hypen kring "Old World" för att locka in nya spelare? Speciellt eftersom det är möjligt att synergieffekter i världsbyggande på ett sätt som inte funkar om man är kvar i "gamla" tidslinjen.
Vet inte. Kanske. Gillar det inte i alla fall 😆
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Tycker nog ett nytt rollspel känns ganska neutralt. Warhammer är ju ett settingtungt spel så vill man göra något av den nya kommer tyngden ändå ligga där. Så om det kommer en ny regelbok eller ej känns ganska marginellt. (Nu gissar jag helt grundlöst att det blir WFRP 4 regelmässigt, men med några nya detaljer kring careers etc. Så tycks väl deras AoS-spel vara byggt?)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
(Nu gissar jag helt grundlöst att det blir WFRP 4 regelmässigt, men med några nya detaljer kring careers etc. Så tycks väl deras AoS-spel vara byggt?)
Soulbound (alltså deras rollspel i Age of Sigmar-eran) är väl ett helt annat system än WFRPv4? Jag tror att det är T6-baserat och betydligt högre nivå på "hjälte på en gång"-spelande.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
tycker det känns som en cashgrab. Lite: vi har redan sålt på dig böcker för 4000kr. Nu flyttar vi bak tidslinjen -ett litet och helt obetydligt skutt -varsågod investera 4000 kr i en lång rad nya böcker. Usch
Du har inte så mycket erfarenhet av GW hör jag.
Det finns en anledning de är ett framgångsrikt bolag som drar in mycket pengar. Sånt där har de satt i system för decennier sedan.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Förstår lite av den uppenbara förvirringen kring detta, att samma förlag släpper ett nytt rollspel inom en setting som i mångt och mycket är precis samma som ett rollspel de redan ger ut, men jag tycket det är fullt logiskt.

Min gissning är att det finns i vart fall två tunga skäl till det:

Varumärke

GW, ett av spelvärldens absolut största företag, pushar varumärket "The Old World" extremt hårt just nu.
Varumärket "Warhammer Fantasy" har de övergett för länge sedan, och det är egentligen bara inom rollspel det har levt kvar med aktuell utgivning. Den dragningskraften är verkligen inte obetydlig. Inget rollspelsförlag i världen (förutom WotC) har ens i närheten av de marknadsföringsresurser som GW har, att då välja att fokusera på "Warhammer: The Old World Roleplaying" är väldigt mycket bättre business än att fokusera på "Warhammer Fantasy Roleplaying" och rida på det varumärket.

Spelsystem och regler

Jag skulle bli väldigt förvånad om Cubicle 7 använder regelmotorn från WFRP till The Old World. Snarare tror jag att ett stort motiv till att ge ut Warhammer: The Old World som ett eget spel är att det ger dem möjlighet att bygga det på en helt annan regelmotor än den som används i WFRP.
Cubicle 7 har utvecklat en egen regelmotor som kallas C7D6, som de använder i Age Of Sigmar: Soulbound och W40K Wraith & Glory.
Min gissning är att de vill använda den i Warhammer: The Old World.
När man ger ut ett spel som WFRP, som har en lång historik och etablerad fanbase, är man tvungen att förhålla sig till denna fanbase förväntningar på bland annat hur reglerna skall fungera. Lanserar man ett nytt spel under ett nytt varumärke, har man mycket större frihet att göra förändringar just eftersom spelet inte är det gamla spelet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Soulbound (alltså deras rollspel i Age of Sigmar-eran) är väl ett helt annat system än WFRPv4? Jag tror att det är T6-baserat och betydligt högre nivå på "hjälte på en gång"-spelande.
Öhh, nä, AoS-rollspelet har en totalt annan motor, vad jag har förstått.
Där ser man. Jag hade fått ett helt annat intryck men det var från en andrahandskälla som uppenbarligen inte hade koll då.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Såg en youtube-video om det där Sigmar-spelet och kände mig inte jättepeppad på systemet. Skulle hellre se att de använde C7D20 som system, men jag antar att det är att svära i kyrkan att önska sig d20 Warhammer?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Den här tråden gjorde mig nyfiken så jag såg den här videorecensionen av Warhammer - Age of Sigmar: Soulbound. Tycker regelsystemet verkar habilt. Däremot har jag noll intresse av att spela superhjältar i fantasymiljö. Om Warhammer: The Old World blir råttfångare och gravplundrare skulle jag dock eventuellt kunna lockas att köpa det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Generellt är jag lite kluven. Å ena sidan kan den epoken - de tre kejsarna, inga magikollegier - låta intressant. Å andra sidan tycker jag inte Warhammer gjort settingbyten särskilt bra historiskt. Ta Mordheim (som är ett kul spel i övrigt), det är liksom bara Imperiet 2510 under annat namn. Och då kan det nog kännas lite andefattigt.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Försiktigt positiv. Får se hur de tänker när det kommer att ge ut material. Om de ska byta system så får de gärna snegla åt fria ligan när det kommer till anpassa sitt system till setting.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag förstår inte riktigt varför folk är förvirrade.
Är det här som om man skulle ge ut ett Warhammer 38K?
Är inte horus heresy Warhammer 30k?
Känns inte omöjligt att det skulle få ett rollspel då det redan har ett figurspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Generellt är jag lite kluven. Å ena sidan kan den epoken - de tre kejsarna, inga magikollegier - låta intressant. Å andra sidan tycker jag inte Warhammer gjort settingbyten särskilt bra historiskt. Ta Mordheim (som är ett kul spel i övrigt), det är liksom bara Inperiet 2510 under annat namn. Och då kan det nog kännas lite andefattigt.
Ja, GWs förtroende här är från min sida oerhört lågt. Jag har gått från Warhammer RPG-fanboy till helt ointresserad. Men jag förstår att jag inte är målgruppen :) Men ett avskalat och väl fungerande WFRP som bygger vidare på v1 kan man ju alltid fortsätta hoppas på!
 
Top