NYHET C7 annonserar nytt rollspel: Warhammer the Old World

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Läste bara häromdagen en spekulation om detta, och nu kom då nyheten:

C7 said:
Celebrated game publisher Cubicle 7 Entertainment has announced development of a new roleplaying game based on Games Workshop’s recently launched Warhammer: The Old World.

Speaking in the UK at Warhammer World’s launch event for Warhammer: The Old World, Cubicle 7’s Dominic McDowall said, “Exploring a new era with Warhammer: The Old World is an honour and a privilege. As huge fans of the classic Warhammer setting we’re thrilled to be working with Games Workshop on the new chapter of such a beloved setting.”

Cubicle 7 has an impressive roster of licensed Games Workshop Roleplaying Games, including the award-winning Warhammer Fantasy Roleplay, set in the later era of Karl Franz. Fans of Warhammer Fantasy Roleplay can rest assured it will continue as its own game line, with many, many releases already scheduled for the coming years.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Som en parentes... hysteriskt kul att jag slängde en hel hög gamla figurer för ett halvår sen "vem vill köpa sånt här nu?" 😐🤥
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag blir lite konfunderad över vad settingen ska vara. Trodde att i min enfald att "The Old World" var samma som världen i WFRP 4.
Det är alltså samma värld, men 200 år typ innan ”nu” i de tidigare rollspelen. Kan här påminna om att GW dödade sin värld i en apokalyps, och ersatte WHFB med Age of Sigmar. Så istället för att hoppa tillbaka till strax innan undergången, så hoppar de tillbaks några hundra år. En tid med andra hjältar/skurkar och andra krig. Skavens gömmer sig så väl att de inte finns med som spelbara i det nya gubbaspelet, t ex, och vampyrgrevarna finns inte. Hotet från kaos finns, men är inte så överskuggande.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det är väl för mycket att hoppas att de skulle byta spelsystem? :p

Vi har en haft en del kul när vi spelat WFRP 4e, men det är trots systemet, aldrig tack vare det...
Systemet borde vara en sjukt blodig slapstick generator som arbiträrt straffar folk med komiska vanställningar, beroende, sjukdomar, psykiska problem och mutationer! :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Det är alltså samma värld, men 200 år typ innan ”nu” i de tidigare rollspelen. Kan här påminna om att GW dödade sin värld i en apokalyps, och ersatte WHFB med Age of Sigmar. Så istället för att hoppa tillbaka till strax innan undergången, så hoppar de tillbaks några hundra år. En tid med andra hjältar/skurkar och andra krig. Skavens gömmer sig så väl att de inte finns med som spelbara i det nya gubbaspelet, t ex, och vampyrgrevarna finns inte. Hotet från kaos finns, men är inte så överskuggande.
Aha. Så strax före Magnus the Pious låter det som? Kanske inte ett dåligt val.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Aha. Så strax före Magnus the Pious låter det som? Kanske inte ett dåligt val.
Ett skäl att de valde just det året är att det tydligen fanns gammalt fluff som sa att gravkungarna invaderade gränsmarkerna så. Settra eller vad han heter. Så då kunde de få in alla folk som bor i Gamla världen, plus gravkungarna.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
helt bisarrt att dom skall göra ett helt nytt rollspel i exakt samma värld, bara att det är 200 år tidigare. Jag menar, förutom för de allra mest inbitna lore-entusiasterna så är det väl hyfsat skit samma exakt vilket år man spelar i WFRP-världen. Vill man tona ner skaven, eller tona upp chaos, eller säga att någon fet baron levde eller inte levde så kan man väl rätt lätt göra det i sin WFRP-kampanj, behöver vi ett HELT nytt spel för det?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
helt bisarrt att dom skall göra ett helt nytt rollspel i exakt samma värld, bara att det är 200 år tidigare. Jag menar, förutom för de allra mest inbitna lore-entusiasterna så är det väl hyfsat skit samma exakt vilket år man spelar i WFRP-världen. Vill man tona ner skaven, eller tona upp chaos, eller säga att någon fet baron levde eller inte levde så kan man väl rätt lätt göra det i sin WFRP-kampanj, behöver vi ett HELT nytt spel för det?
Behöver, nej. Men om de ska gå över till den eran med figurspelet, så är det väl vettigt att styra över all produktlinjer till den perioden?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
tycker det känns som en cashgrab. Lite: vi har redan sålt på dig böcker för 4000kr. Nu flyttar vi bak tidslinjen -ett litet och helt obetydligt skutt -varsågod investera 4000 kr i en lång rad nya böcker. Usch
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
tycker det känns som en cashgrab. Lite: vi har redan sålt på dig böcker för 4000kr. Nu flyttar vi bak tidslinjen -ett litet och helt obetydligt skutt -varsågod investera 4000 kr i en lång rad nya böcker. Usch
Fast det handlar väl mindre om att sälja på gamla spelare nya böcker än att försöka dra nytta av hypen kring "Old World" för att locka in nya spelare? Speciellt eftersom det är möjligt att synergieffekter i världsbyggande på ett sätt som inte funkar om man är kvar i "gamla" tidslinjen.
 
Top