Nekromanti C-uppsats om rollspel

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,354
Location
Helsingborg
Att ragga personer på rollspelsforum är ganska problematiskt när det gäller metod då det blir fullständigt kaos i urvalet och man har ingen aning vad svarsfrekvensen är. Men lycka till.
 

2okk

Veteran
Joined
14 Jul 2018
Messages
18
Tack för att du delar din uppsats, rolig och intressant läsning!

Var inte med i undersökningen; missade alltsammans, tyvärr.

// tidig kommentar till troll och debattjägare: är inte ute efter att skapa en debatt och kommer inte argumentera vidare åt endera håll.

Hur som ... tänker jag att: även om nu bara var 15 rollspelande kvinnor som deltog, så var det lite kul - tycker jag - att de visade på en lägre affektiv empati än de icke-rollspelande. Spelar själv (vilket du säkert redan gissat) och har själv den erfarenheten. Det vill säga att kvinnor som söker sig till rollspel - och dessutom stannar kvar inom rollspelsvärlden - inte sällan gillar att umgås med män; vilket inte sällan också gett att de haft en lite manlig stil (initialt eller via anpassning), samt att det i denna stil ingår att vara mer som många, men inte alla, män kan vara: mer fokus på prestation än empati, d.v.s. ett aningens tuffare yttre, på bekostnad av empatin.

En del kvinnor som vistas på platser där de är kvinnan bland män tenderar, antingen redan initialt eller efter anpassning; anta en mer manlig approach, för att inte - helt enkelt/konkret uttryckt - riskera att bli akterseglade.

Talar bara av egna erfarenheter och insikter, efter ett liv bland mestadels män, då mina intressen låtit mig landa där omkring.

Skulle vara intressant med en till undersökning, av samma karaktär, fast med många fler kvinnor inblandade.
 
Top