Nekromanti C.S.I

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det bara jag som tycker att den amerikanska serien C.S.I (orginalversionen där de befinner sig i Las Vegas) är perfekt som skräckinspiration? Det är bara att göra det lite skitigare och lite mörkare så fungerar det perfekt. Är det någon som faktiskt spellett eller spelat ett äventyr baserat på just C.S.I?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
En kul klassiker är ju när C.S.I är något övernaturligt på spåren & detta måste förhindras till varje pris...

Dödande är portat, mentala påverkningar är knepigt utan att de andra i kontakt med personen märker nåt..
Som att nysta ut en spindelväv utan att fastna & med en hand.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skräck? Aldrig på min fot! Det är ju hur mysigt som helst. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara ett läskigt program.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Skräck? Aldrig på min fot! Det är ju hur mysigt som helst. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara ett läskigt program."

Klart det är skrämmande. Flera av de mord de utreder visar sig ha ytterst oväntade orsaker. Lite skrämmande iskyla i tvsoffan när mördarens motiv och metoder avslöjas. Jag bliver ofta om än inte alltid både illa till mods och skrämd när jag ser programmet. Det är inte någon in-your-face-skräck utan mycket mer subtilt och smygande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: C

Måste nog hålla med Eksem här... skräck? Njae. Det lilla C.S.I jag sett har kanske haft lite småäckliga scener (likdelar på soptippar och liknande) men inte mycket mer. Däremot gillar jag de panoreringar och animationer de gör i serien - fast jag blir knappast skrämd!

Tacka vet jag den korta serie morbida program som sändes i Sverige för några år sedan med den numera döde skådespelaren (kommer inte ihåg namnet - Riket, Postbanken, numera död...) som programledare. Den serien var smått skrämmande emellanåt, även om jag bara hann se något enstaka avsnitt även där. Otroligt välgjord iaf, som jag minns det.

Men C.S.I?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Ernst-Hugo

den numera döde skådespelaren (kommer inte ihåg namnet - Riket, Postbanken, numera död...)
Ernst-Hugo Järegård

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: C

Tacka vet jag den korta serie morbida program som sändes i Sverige för några år sedan med den numera döde skådespelaren (kommer inte ihåg namnet - Riket, Postbanken, numera död...) som programledare.
Skånska mord?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: C

Inte en aning. Men jag tror det hette något mer generellt än så. Gick sent på kvällen, varje avsnitt var en timme typ, filmupplägg och fristående.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Naeee...

C.S.I som skräck ??
Tyvärr så kan jag bara inte köpa det.. Se tyvärr inte var skräckmomentet håller till.Tycker inte alls att det pasar in som skräck utam mer åt deckare/dektektiv-hållet...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Precis som alla nedanstående har sagt, så tycker jag inte att CSI är skräck även om det verkligen vänder sig i magen på mig ibland när jag ser det, men hur mycket skräck (eller inte skräck) än CSI är så vore det intressant med "äventyr" i CSI-stil. Historierna är oftast medryckande och spännande och i vissa fall även mystiska, vilket gör dem intressanta att spela. Tyvärr tror jag inte att det finns något redan befintligt uppdrag i CSI-stil, men om det är så att det finns får ni gärna meddela mig. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Historierna är oftast medryckande och spännande och i vissa fall även mystiska, vilket gör dem intressanta att spela. Tyvärr tror jag inte att det finns något redan befintligt uppdrag i CSI-stil, men om det är så att det finns får ni gärna meddela mig."

I ren CSI-stil? Inte vad jag vet. Det är nog för att de flesta rollspelare inte är patologer, poliser eller rättsvetenskapare och därför inte vet vilka djur som landar i vilken ordning på en död kropp (dock innehåller CoC snuskigt bra tips om rättsmedicin), vilket gör ett sådant äventyr ganska problematiskt. "Jag öh... kollar på liket med ett lackmuspapper!" typ. :gremsmirk:
Om man dock skalar bort den rent ventenskapliga biten så har man... ja, jag har lirat bättre noiräventyr än så :gremwink:


Storuggla, anser att CSI är ganska blasé
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
I ren CSI-stil? Inte vad jag vet. Det är nog för att de flesta rollspelare inte är patologer, poliser eller rättsvetenskapare och därför inte vet vilka djur som landar i vilken ordning på en död kropp (dock innehåller CoC snuskigt bra tips om rättsmedicin), vilket gör ett sådant äventyr ganska problematiskt.

Det kanske är sant, men med fyra kriminalare i Neotech kanske det skulle fungera, även om alla inte besitter rättsmedicinska kunskaper. :gremsmile:

Storuggla, anser att CSI är ganska blasé

Jag håller egentligen med, är bara så fascinerad av alla brotten. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mmm, oväntat är skrämmande, men inte om det oväntade är förväntat. Illa till mods kan jag bli av metoderna, sant, men jag tycker aldrig att det är skrämmande. Dels för att huvudpersonerna sällan, om ens någonsin, befinner sig i någon som helst fara. Och för att brotten som nystas upp faktiskt redan har begåtts, och det är sällan det rör sig om seriebrottslingar.

Nej, faktum är att jag tycker att programmet är rätt så mysigt. Ibland obehagligt, men aldrig skrämmande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"I ren CSI-stil? Inte vad jag vet. Det är nog för att de flesta rollspelare inte är patologer, poliser eller rättsvetenskapare och därför inte vet vilka djur som landar i vilken ordning på en död kropp (dock innehåller CoC snuskigt bra tips om rättsmedicin), vilket gör ett sådant äventyr ganska problematiskt. "Jag öh... kollar på liket med ett lackmuspapper!" typ. :/"

Jag tycker att serien absolut erbjuder både inspiration och kalla kårar. Även om jag nog hade velat göra världen mörkare, dystrare och mer korrupt. Brotten skulle inte lösas lika snabbt eller lika ofta. De skulle vara mer överarbetade och ha en mycket mindre budget. Men då hade det kunnat bli riktigt mumsigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Även om jag nog hade velat göra världen mörkare, dystrare och mer korrupt. Brotten skulle inte lösas lika snabbt eller lika ofta. De skulle vara mer överarbetade och ha en mycket mindre budget. Men då hade det kunnat bli riktigt mumsigt."

Du gillade Ellroy, eller vad sa du? :gremwink:
Jag tycker att de avsnitt jag sett varit mycket förutsägbara. Jasså, det ser ut som en olycka? Ja men då var det Benke i Brunna, här är hans DNA. Ser det ut som en gängmedlem gjorde det? Där är det inte så... suck.


Storuggla, gillar Columbo, där man ser mördaren utföra mordet i början
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: C

Det är nog Riket 1 & 2 ni menar. En dansk serie i sammanlagt 8 avsnitt gjord av Lars von Trier.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: C

"Det är nog Riket 1 & 2 ni menar."

Det var det förstås inte, eftersom Ento ju skrev:

(kommer inte ihåg namnet - Riket, Postbanken, numera död...)
(Det enda man de facto vet är alltså att det ska vara Ernst-Hugo och att det inte ska vara varken "Riket" eller "Postbanken" (duh).)

Enligt imdb visades det 1997 en TV-serie som helt enkelt hette "Chock" med sju avsnitt. Jag tror att det är den som avses.

/Rising
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: C

Aj då läste inte så nog. Fast det kanske inte är så konstigt då jag alltid ogillat allt Ernst Hugo har gjort förutom riket. Och nästan tar för givet att alla andra också uppfattar det som allt annat han gjort som skräp.
 
Top