Nekromanti Byta yrke

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Är det möjligt att, liksom i D&D, byta yrke när man stiger i YN. Till exempel, om trollkarlen Nisse är Trollkarl (Lärling), men efter att han stigit i YN allt mer tränat på att smyga runt och stjäla saker, vilket leder till att han när han stiger i YN blir Trollkarl (lärling) och Tjuv (amatör). Han får inga nya besvärjelser, men däremot extra SK och KP. Finns det någon som har några regler för det här? Om inte har jag fudnerat på att plita ned några.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Gammeldvärg

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
7
Yrken och jobb..

Inga regler för det nej..
Men personligen tycker inte jag att några sådana behövs heller !
Mellan vad en rollperson har för Yrkesutbildning och vad han egentligen pysslar med finns en värld av skillnader
för att nämna ett exempel..min egen rollperson är en dvärgisk krigare men vid sidan av detta har jag spenderat mest av mina poäng till smide och hantverkar-relaterade kunskaper ty egentligen är han lyckligare i smedjan än på slagfältet (detta har en del med hans bakgrund samt lite "koboldism" i från min sida att göra) dock köper jag dessa färdigheter dyrare än vad en renodlad hantverkare skulle göra.

Så denne trollkarl du nämner är helt fri att skaffa sig Tjuvfärdigheter det finns inget i reglerna som hindrar det..Däremot blir de dyrare helt enkelt.
Kort sagt: Yrke = dessa färdigheter blir billigare i poäng

Dvärgen har talat !
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Yrken och jobb..

Instämmer med Gammeldvärg! Det är nog så som det är tänkt. Multi-class-system hör nog datorspelsvärlden till iallafall, IMHO.

Eller om du verkligen vill kan du ju göra en ny yrkesgrupp, med blandade yrkesfärdigheter från de båda grupperna, och sen ge fördelar till det nuvarande yrket när RP:n stiger i "level". På så vis är ju både magiker-färdigheterna och tjuv-färdigheterna yrkes, men då symboliserar det dock inte längre att det borde vara svårare att syssla med två saker samtidigt. Sådant är det bara kvinnor som klarar av. /images/icons/smile.gif

/[color:purple]Bosse</font color=purple>, som inte kör med level-system och därmed klarar sig undan såna här problem.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
instämmer (nt)

helt rätt.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Yrken och jobb..

Jag tycker levels är roliga. Det är kul att se sin RP förbättras och bli kaxigare. D&D3 är det första rollspel med levels jag spelat, men jag tycker det är roligare än i stort sett alla andra jag spelat (rätt många sen -87).

/The Danno
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Yrken och jobb..

Nu ska jag inte tala för Danno, men jag anser att man ser tydligare att ens rollperson blir bättre i ett level-system. Att få en kasse KP, lite extra SK, ett gäng färdighetspoäng och kanske en massa extra SPI märks mer än när man höjer 3-4 färdigheter ett poäng vardera som i äldre versioner av DoD. Man kanske inte får göra det lika ofta, men det märks avsevärt mer när man väl gör det.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Inte riktigt...

Naturligtvis blir rollpersoner bättre även i spel utan levels, men vanligen inte alls på samma sätt. Det tar ofta rätt lång tid att bli "hjältig" i andra system.

För mer episka kampanjer och äventyr tycker jag att ett levelsystem fungerar bättre.

Jag inser också att detta inlägg endast var motiverat eftersom jag inte formulerade mig tillräckligt tydligt i mitt första inlägg. Jag ska försöka bli tydligare i framtiden. Min syfte var till viss del att ge en känga till människor som ser ner på levelbaserade system "by default".

/The Danno
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Inte riktigt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Min syfte var till viss del att ge en känga till människor som ser ner på levelbaserade system "by default".<p><hr></blockquote><p>Anledningen till att jag inte gillar level-system, IMHO, är att det är väldigt bisarrt att en karaktär först är en helt normal snubbe, och sedan, efter att ha gett det magiska svärdet till häxan eller vadsomhelst, får några ÄP och sedan är grymt mycket bättre än vad han var för en månad sedan, eller vad nu inkubations-tiden är. Om man kör med erf så blir gubben gradvis bättre hela tiden, vilket jag tycker är mer realistiskt, och roligare.

Sen tycker jag att vissa SL:ar är lite väl snåla med att dela ut erf, jag nämner inga namn (Han!!), men det är väl upp till var och en.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Inte riktigt...

"<EM>Så du menar att rollpersonen inte förbättras om spelet saknar levels?</EM>"
Han saknar nog att det blir en blå ring runt gubben och RP:n lyfter sitt svärd och en mörk röst säger "level up". Skämt åsido.. Håller med Danno. Han menade nog att man direkt märkte när man blev bättre. I erf-systemet så märkte man det först efter 10-15 speltillfällen.

Vidare. Yrken behöver man inga regler till. Vill man gå över till tjuv så skriv "tjuv" på rollformulan. Färdigheterna får väl ändå kosta mer än normalt, men tjuv är man.

"<EM>...eller vad nu inkubations-tiden är.</EM>"
Skönt skrivet.. /images/icons/smile.gif Du (<B>Bosse</B>) anmärkte på hur jag gav ut berf? Hmmm, jag tycker att du ger ut <EM>för</EM> mkt berf. Du ger ut lika mkt som mig men det är <EM>mkt</EM> billigare att höja i DoD6. Inte för att jag klagar, min gubbe blir bättre /images/icons/wink.gif men min vers. har erf-system så man kan höja <EM>medan man spelar</EM>.

Min mall för berf är:
1 per speltillfälle som spelaren är med
1-2 per speltillfälle för gott rollspel
1 per rolig sagd sak
1-2 för smart sak (2 mkt smart!)
1-4 för hur ni klarar av uppdrag (vanligtvis 1-2 och då är jag snäll, /images/icons/smile.gif)
1-4 för gott rollspel om det är bara en spelkväll
(1 när ni rollspelar med varandra medan jag pratar med en annan spelare, inofficiell)

Får ni inte mkt berf beror det på att jag inte är nöjd med ert rollspelande och hur ni lyckades med ert mål. TÄNK på den du...

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen saknar erf-systemet till DoD
 
Top