Byta tjänst?

verlandes.

rollspelskollektivet
Hej Bullen!
Jag fick ett tips från en person som jobbar i samma kommun¹ att de håller på att formulera en halvtidstjänst som i praktiken hade inneburit att man jobbar som professionell spelledare med ungdomar. Gissningsvis har denna tanke uppstått efter att jag har samarbetat med dem ett par gånger med just rollspel, och att de tillfällena har ansetts lyckade.

Så nu sitter jag och velar om huruvida jag ska söka 50% tjänstledigt och testa. Hade ju också inneburit ett lönelyft (vilket inte är mycket sagt med tanke på den låga bibliotekarielönen. Men jag har massa reservationer - är väldigt bekväm av mig och tycker inte om att hoppa runt, är väldigt trygg i min roll som bibliotekarie och trivs bra där jag är.

Men vore jag feg som åtminstone inte övervägde?

¹Håller mig lite vag kring exakt var hen jobbar, detta är som sagt inte helt urformat än.

Överväga kan du alltid göra. Vad är det som håller tillbaka dig utöver bekvämlighet och trygghet? Kontra vad du lägger i vågskålen för det som kan vara bra, till och med givande med den nya tjänsten?
Hm.

Pros
Mer lön
Kul tjänst
Varit bibliotekarie i mer än 20 år, kanske sunt att prova nytt.
Cons
Meckit att få tjänstledigt
Tycker om mina kollegor, tror nya tjänsten kommer innebära rätt mycket ensamarbete
Sena dagar, kommer komma hem sent (vilket kommer innebära en viss belastning på min hustru).

Last edited:
Hm.

Pros
Mer lön
Kul tjänst
Varit bibliotekarie i mer än 20 år, kanske sunt att prova nytt.
Cons
Meckit att få tjänstledigt
Tycker om mina kollegor, tror nya tjänsten kommer innebära rätt mycket ensamarbete
Sena dagar, kommer komma hem sent.
Där har du en god start att utgå från. Blir väldigt tydligt vad som talar för och vad som talar mot. Nu handlar det mer om att se hur mycket de olika vikterna väger mot varandra. Bra kollegor brukar väga väldigt tungt, det är inte lätt att hitta alla gånger och inget man kanske vill förlora. Samtidigt kan det ibland vara kul att testa nytt för att få mer erfarenhet och komma från gamla invanda mönster. Lite personlig utveckling och möjlighet att lära nytt. Men hur man värderar är ju väldigt personligt. Låter som en kul tjänst oavsett, så jag förstår helt klart varför du är nyfiken på den.

I mina öron låter det relativt ofarligt att testa och se om 50%-spelledande är något för dig. Även om det blir mycket ensamarbete har du ju fortfarande kvar 50% av din ordinarie tjänst och får träffa folk där, plus rimligtvis många spelare. Sena kvällar är så klart inte kul, men kan kanske delvis vägas upp av att den högre lönen ger utrymme till att hitta på kul saker när du inte jobbar.

Jag är ju rätt feg av mig, och hatar oåterkalleliga beslut, så jag skulle fundera på hur krångligt det egentligen skulle vara att ångra valet. Alltså, om du säker tjänstledigt och tar tjänsten – och ångrar dig.
  • Hur lång tid i förväg behöver du meddela nya jobbet att du vill avsluta tjänsten? En månad?
  • Hur lång tid i förväg behöver du meddela din nya arbetsgivare att du vill återgå till 100% hos dem? Bör framgå i kollektivavtal etc, kan vara så kort som ett par veckor eller upp till nån månad utifrån vad jag ser.
Så jag skulle kolla ovanstående, räkna ut i vilken ordning jag skulle behöva göra det och hur länge jag som längst skulle behöva vänta från det att jag tagit beslutet till dess att allt är återställt och back to normal.

Säg att det blir en och en halv månad – skulle du klara av att överleva en och en halv månad på nya jobbet efter att du bestämt dig för att sluta där?

Hej Bullen!
Jag fick ett tips från en person som jobbar i samma kommun¹ att de håller på att formulera en halvtidstjänst som i praktiken hade inneburit att man jobbar som professionell spelledare med ungdomar. Gissningsvis har denna tanke uppstått efter att jag har samarbetat med dem ett par gånger med just rollspel, och att de tillfällena har ansetts lyckade.

Så nu sitter jag och velar om huruvida jag ska söka 50% tjänstledigt och testa. Hade ju också inneburit ett lönelyft (vilket inte är mycket sagt med tanke på den låga bibliotekarielönen. Men jag har massa reservationer - är väldigt bekväm av mig och tycker inte om att hoppa runt, är väldigt trygg i min roll som bibliotekarie och trivs bra där jag är.

Men vore jag feg som åtminstone inte övervägde?

¹Håller mig lite vag kring exakt var hen jobbar, detta är som sagt inte helt urformat än.

Jag tror inte att du förlorar särskilt mycket på att våga prova något nytt. Att du kan jobba som bibliotekarie verkar du redan ha väl dokumenterat på ditt CV. Väljer du att hoppa på den lite experimentella halvtidstjänsten, så får du också på ditt CV att du både kan göra något utåtriktat och pröva något nytt. Det tror jag väger tungt om du vill söka nya jobb i framtiden. Alldeles för många fastnar i att bara docka in i gamla system och rutiner. Många arbetsgivare söker folk som är flexibla (jo, jag vet, det är ett floskelord men jobbjargongen ser ju ofta ut så).

Dessutom lämnar du inte heller ditt gamla jobb (tryggheten) helt. Skulle det inte funka med det nya halvtidsjobbet, så kan du väl återgå till att vara bibliotekarie på heltid? Däremot är det förstås bra om du tar reda på mer om vad det nya jobbet konkret kan innebära. Vad ska du göra på dagarna? Kanske kan du själv sätta många av ramarna för verksamheten? Finns det någon annan instans du kan (måste?) samarbeta med?

Last edited:
Jag tror inte att du förlorar särskilt mycket på att våga prova något nytt. Att du kan jobba som bibliotekarie verkar du redan ha väl dokumenterat på ditt CV. Väljer du att hoppa på den lite experimentella halvtidstjänsten, så får du också på ditt CV att du både kan göra något utåtriktat och pröva något nytt. Det tror jag väger tungt om du vill söka nya jobb i framtiden. Alldeles för många fastnar i att bara docka in i gamla system och rutiner. Många arbetsgivare söker folk som är flexibla (ja, jag vet, det är ett floskelord men jobbjargongen ser ju ofta ut så).

Dessutom lämnar du inte heller ditt gamla jobb (tryggheten) helt. Skulle det inte funka med det nya halvtidsjobbet, så kan du väl återgå till att vara bibliotekarie på heltid? Däremot är det förstås bra om du tar reda på mer om vad det nya jobbet konkret kan innebära. Vad ska göra på dagarna? Kanske kan du själv sätta många av ramarna för verksamheten? Finns det någon annan instans du kan (måste?) samarbeta med?
Är en del saker som inte är tydligt än, personen som tipsade mig gjorde det så att säga on the down low. Ska nog hinta till hennes chef att jag är åtminstone nyfiken och se vad det kommer innebära.

Blir det alltför många sena kvällar går det nog barn, har rätt små barn och min hustru har liksom behov som gör att det blir klurigt att ta hand om dem själv alltför ofta.

Men tack alla för klokheter och pepp!

Är en del saker som inte är tydligt än, personen som tipsade mig gjorde det så att säga on the down low. Ska nog hinta till hennes chef att jag är åtminstone nyfiken och se vad det kommer innebära.

Blir det alltför många sena kvällar går det nog barn, har rätt små barn och min hustru har liksom behov som gör att det blir klurigt att ta hand om dem själv alltför ofta.

Men tack alla för klokheter och pepp!
Tycker det låter rätt mycket som att du behöver en hög fler detaljer för att ta ett beslut här, men det skadar väl inte att lufta tanken för folk inblandade i avvaktan på information om hur det skulle se ut.

GÖR DET! Du säger ju inte upp dig, du ska bara vara tjänstledig, så i värsta fall går du tillbaks till ditt nuvarande jobb. Och det låter jättekul!

Om du kan vara tjänstledig så är det väl absolut värt att testa, det låter ju spännande.

Alltså det låter ju som att de skräddarsytt en tjänst för dig och utgår från att det är du som ska få den, men du blir ”tipsad” och är tvungen att söka den precis som alla andra eftersom det är offentlig verksamhet?

Alltså det låter ju som att de skräddarsytt en tjänst för dig och utgår från att det är du som ska få den, men du blir ”tipsad” och är tvungen att söka den precis som alla andra eftersom det är offentlig verksamhet?
Det är lite min känsla ja, eftersom det är uttalat rollspelsverksamhet (de vill jobba med drama men för ungdomar som inte är bekväma med att stå på scen) och att jag varit där vid olika tillfällen och kört heldagsaktivitet.

Back