Nekromanti Byn i "Trollkvinnans Gåta" och andra fantasybyar

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag håller på att läsa igenom Trollkvinnans Gåta till DoD6 hittills ser det fantastiskt ut bortsett från
att byn Djupemyr logiskt sett borde vara plundrad och bränd för länge sedan. Hur förklarar jag att den inte är det? Är så gott som alla människor i Trudvang goda och hederliga? Det borde finnas en feodalherre vid byn som beskyddar bönderna från troll och rövare! Eller är alla missdådare rädda för Järnskogen och därför har byn fått stå orörd i åratal?
Samma logiska problem verkar finnas i en massa olika äventyr till olika spel och kampanjer! Jag blir irriterad. Annars cred för ett jättemysigt äventyr :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
  • Byn är för fattig för att vara nåt riktigt lovande byte.
  • Traktens banditer har släkt i byn.
  • Den ligger långt inne i en skog som det säkert finns farligheter i.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,641
Eftersom man tjänar mer pengar på att handla med den?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men byborna är inkompententa i strid, varför inte slakta hela bunten bara och ta deras prylar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,641
Tomatalven said:
Men byborna är inkompententa i strid, varför inte slakta hela bunten bara och ta deras prylar?
För att de har inte så mycket prylar. Men köpmän stannar till i byn och byborna odlar hela tiden mat, fixar ull och så vidare. Det är långsiktigt en större ekonomisk vinst att låta vara byn och handla med dem. I ett nödfall kanske man plundrar den, om man måste ha saker direkt. Men då kan man inte handla med den senare.

Sedan kan man alltid hota folket i byn lite för att få bättre priser, inget fel med det :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
Tomatalven said:
Men byborna är inkompententa i strid, varför inte slakta hela bunten bara och ta deras prylar?
För att det är fett mycket bättre att komma dit och sno mat då och då än att sitta i en grotta med deras spadar? Det är väl inte som att de ger några XP?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,641
Tomatalven said:
Sant hörni. Ni har "överlistat" mig!
Den egentliga frågan är varför banditerna inte har erövrat byn. Det kan bero på att de har ett dåligt rykte och ingen hade handlat med dem eller så kan det bero på att det är för jobbigt att hålla en by med en fientlig befolkning.

För en logisk politisk lösning är att byn börjar betala banditerna för beskydd med mat och husrum. Då blir banditerna en viktig del av staden och eftertraktad arbetskraft för handelsmän och liknande. Plus, folk gillar att ha ledare som är hjältar så efter att ex-banditerna skyddat byn från arga monster har ledarna för dem chanser att bli ledare för byn eftersom byborna nu gillar dem.
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Kommer inte direkt ihåg något av äventyret, men eftersom det är Trudvang kan väl byborna tänkas vara tuffa vikingar och inte några spinkiga feodalträlar. De kanske biter tillbaka om rövarna försöker röva?
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Äventyret har inte placerat byn så det beror helt på vart den ligger. Jag tror att det helt enkelt beror på att Trollkvinnans Gåta är det bästa sagoäventyret som finns till Trudvang och sagobyar har en tendens till att bara existera i en bubbla. Dessutom vill jag minnas att det finns allt en eller två som kan slåss i byn men ja en standard RP-grupp skulle nog kunna köra över byn.

Vilket leder till OT-frågan, varför läser jag sällan om RP-grupper som är douchiga och gör lite som dem vill när de sitter på eldkraften?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,641
Vilket leder till OT-frågan, varför läser jag sällan om RP-grupper som är douchiga och gör lite som dem vill när de sitter på eldkraften?
Mina spelare gör det hela tiden. I en kampanj red de en hydra genom en stadsmur och förklarade sig själva härskare :gremlaugh: Jag älskar sådant men jag tror många spelledare anser att det är att deraila deras äventyr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
daflum said:
Äventyret har inte placerat byn så det beror helt på vart den ligger. Jag tror att det helt enkelt beror på att Trollkvinnans Gåta är det bästa sagoäventyret som finns till Trudvang och sagobyar har en tendens till att bara existera i en bubbla.
Det är en bieffekt av tropen "den stora öde skogen".

Den brukar också innefatta en karta över byn som antingen består av hus placerade rätvinkligt mot varandra med pedantisk precision, eller hus utploppade mer eller mindre random förutom runt brunnen där det är en lite större öppen yta.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Tomatalven said:
Sant hörni. Ni har "överlistat" mig!
Den egentliga frågan är varför banditerna inte har erövrat byn. Det kan bero på att de har ett dåligt rykte och ingen hade handlat med dem eller så kan det bero på att det är för jobbigt att hålla en by med en fientlig befolkning.

För en logisk politisk lösning är att byn börjar betala banditerna för beskydd med mat och husrum. Då blir banditerna en viktig del av staden och eftertraktad arbetskraft för handelsmän och liknande. Plus, folk gillar att ha ledare som är hjältar så efter att ex-banditerna skyddat byn från arga monster har ledarna för dem chanser att bli ledare för byn eftersom byborna nu gillar dem.
Då har banditerna blivit feodalherrar plötsligt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Spilåpipa said:
Kommer inte direkt ihåg något av äventyret, men eftersom det är Trudvang kan väl byborna tänkas vara tuffa vikingar och inte några spinkiga feodalträlar. De kanske biter tillbaka om rövarna försöker röva?
Enligt äventyret är de inkompetenta i strid...
 
Top