Nekromanti Byliv

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Efter att ha drivit en extrem-episk kampanj i ett och ett halvt år står världsomvälvande händelser, enroma fältslag och ärkeonda monster och demoner mig långt upp i halsen och i samråd med spelarna har jag beslutat mig för att sadla om till byliv. Närmare bestämt till en ganska liten by i Soldarns skogar i närheten av bergen där rollpersonerna spelar byfolk.

Nå, min fråga är rörande soldarns kalender.
Om man tittar på reglerna för att ta rollpersons födelsedatum har man 12 månader, 4 veckor och 7 dagar. Detta skulle inebära att varje månad har 28 dagar och ett år har 336 dagar. Är detta korrekt eller finns det avikelser som i vår värld?

Vidare, som extrafråga så är alltid förslag på intressanta händelser som kan hända byn välkommna.

/Johan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mundanas kalender

"Om man tittar på reglerna för att ta rollpersons födelsedatum har man 12 månader, 4 veckor och 7 dagar. Detta skulle inebära att varje månad har 28 dagar och ett år har 336 dagar. Är detta korrekt eller finns det avikelser som i vår värld?"

Det är korrekt. Året har tolv månader om fyra veckor om sju dagar och totalt 336 dagar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ze village in ze woods

Intressant, intressant. Vi håller just nu själva på med en liknande kampanj. Har spelarna gjort nya rollpersoner eller är det bara deras gamla superhjältar som har slagit sig till ro i den lilla byn?
Några spännande saker som vi själva har upplevt är:

- En tjuv som härjade i vår by och en annan by och som visade sig vara en gûrd.
- En ny hängiven präst (min rollperson) som kom till byn.
- En riddare som ville ha en av rollpersonerna som väpnare.
- Byggandet av ett litet befäst stenhus.
- Bildandet av en liten milisstyrka som skulle patrullera den närliggande landsvägen.
- Vi har utforskat en närliggande ruin i jakt på sten.
- Greveskapets elake och hårdförde greve som förtrycker en annan by i närheten.

Låt varje spelare utforma egna små planer och mål för sina rollpersoner och håll det på en låg nivå. Skriv ner myter och berättelser om byn, dess invånare och närmiljön. Vad finns i skogarna? Vilka religioner dyrkar man? Vilka åsikter har byns invånare? osv, osv
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Ze village in ze woods

Har spelarna gjort nya rollpersoner eller är det bara deras gamla superhjältar som har slagit sig till ro i den lilla byn?

Oh nej. De tidgare rollpersonerna är alldeles för vana vid att ha en arme av tjänare som passar upp dem. Vi snackar extrem-episkt. Varenda jäkel på mundana vet vilka de är.

Jag tackar för förslagen, har funderat på en del liknande saker.
Eftersom jag startar upp denna i samråd med mina spelare så är det redan väldigt klart för dem att det är upp till dem själva att konstruera intressanta och relevanta livsmål. Man har inte roligare än man gör sig, så att säga.

/Johan
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ze village in ze woods

Låt spelarna själv hitta på egna äventyr och se till att de har riktiga arbeten, vilket innebär att de inte kan ge sig ut hur som helst. Vill de ge sig ut och snoka i en närbelägen ruin måste de kanske spara lite pengar så att de har råd att vara borta en vecka ifrån arbetet. Släkt och familj blir också mycket viktigare om alla bor nära varandra i en liten by.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
En släktfejd kan uppstå mellan två gårdar. Båda familjerna hävdar att den andra har sabboterat skörden, förgiftat djuren och mycket annat. Det som ingen vet är att det igentligen är ett bråk mellan de två gårdarnas husvättar. Dessa är ovänner på grund av nåt och försöker att sätta käppar i hjulen för varandra. Hoppas att rp:na kan stoppa dem innan det blir blodspilla.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Hmm. Vättar i eon är i min tolkning föga sympatiska varelser men tomtar däremot.
Hustomtar, som bråkar. Iden är synnerligen tilltalande måste jag säga.

/Johan
 
Top