Nekromanti Bygga RP under spelets gång

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hej!

Finns det något rollspel där man bygger upp sin karaktär under spelets gång? Det skulle minska förberedelsetiden för en spelomgång. Man kan t.ex. tänka sig att SL delar ut kort med egenskaper utifrån RP:s agerande. (Också ett bra sätt att balansera spelgruppen om det bara finns ett kort "stark", ett kort "envis" etc.)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
När jag konstaterat hur svårt mina spelare hade att sätta sig in i karaktären innan spelet börjat, övervägde jag en id´e till Coriolis, BRP, eller D20 (3.5, Pathfinder, etc.) där spelarna bara i förväg får skriva in grundläggande karaktärsfakta, typ namn, ras, ålder och kön, och sedan spela ett "Start-äventyr" i form av en Dungeon, bryta sig ur ett fängelse, eller någonting liknande. Genom äventyrets gång ska det dyka upp hinder som går att lösa på fler sätt, t.ex en låst dörr. Spelarna kunde antingen välja att sparka in dörren, försöka dyrka låset, använda magi på det, etc, och slå ett slag med en grundläggande väldigt lätt svårighetsgrad (DC 5-10 i D20, eller ett slag på mellan 50-75% i BRP), och få öka relevant färdighet som använts. Till exempel, om personen valt att dyrka låset fick karaktären +1d6 i Låsdyrkning/tjuvtyg/säkerhetssystem/allt-som-har-med-lås-att-göra-färdigheten, och om slaget lyckas får den lägga till 2d6.

Lite flummigt förklarat kanske, men det var ungefär den id´en jag hadde. Har fortfarande inte fått möjlighet att prova ut formatet, men ska försöka göra det med en uppkommande Pathfinder kampanj. Har dock aldrig stött på ett spel där systemet låter karaktärerna byggas från grunden under spelets gång.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Det finns en snabbstart i Fate Core där allt du behöver är namn, löst definierat koncept (som ändras finjusteras under spelets gång) och en färdighet som du är bäst i. Jag har inte stött på det någon annanstans. Problemet i de flesta system uppstår i och med köpandet av grundegenskaper och färdigheter.
 

nuclearant

Veteran
Joined
31 Mar 2009
Messages
6
Location
Tanumshede, Sverige
Gillar tanken bakom det hela. Helt klart något som går att genomföras. Har vart med om liknande i V:tM en gång. Spelledaren introducerade det som ett friformsäventyr där vi var barn i 12 års ålder ungefär.
Gallisk by, Den rommerska armén invaderade och våldsförde sig på alla möjliga hemska sätt. Våldtog kvinnor och barn, slaktade männen på grymma vis. Vi som tidigare under spelets gång kommit in i våra karaktärer och vart och lekt med varandra, stulit ett svärd från smedjan för att verkligen leka krigare hade blivit en fungerande grupp med våra unika personligheter.

Slutligen efter att ha blivit misshandlade och lastade på en vagn så hamnade vi på ett gods som slavar. Nån av oss var upprorisk, en annan skötte sig och höll oss andra om ryggen. Slutligen fick vi träffa godsägaren nattetid och våra misstankar om vilket håll det lutade blev besannade. Där efter fick vi varsitt rollformulär att fylla i och det gick på 5 minuter. Vi visste exakt vem vi spelade så det handlade bara om att skriva ner det. Vi blev alla invigda i samma klan men var ändå helt skiljda åt när det gällde vilka discipliner vi valde att fokusera på och var vi dottade ut våra färdigheter.

Blev ett grymt bra resultat men kanske inget för en mer oerfaren person.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Bassejr said:
När jag konstaterat hur svårt mina spelare hade att sätta sig in i karaktären innan spelet börjat, övervägde jag en id´e till Coriolis, BRP, eller D20 (3.5, Pathfinder, etc.) där spelarna bara i förväg får skriva in grundläggande karaktärsfakta, typ namn, ras, ålder och kön, och sedan spela ett "Start-äventyr" i form av en Dungeon, bryta sig ur ett fängelse, eller någonting liknande. Genom äventyrets gång ska det dyka upp hinder som går att lösa på fler sätt, t.ex en låst dörr. Spelarna kunde antingen välja att sparka in dörren, försöka dyrka låset, använda magi på det, etc, och slå ett slag med en grundläggande väldigt lätt svårighetsgrad (DC 5-10 i D20, eller ett slag på mellan 50-75% i BRP), och få öka relevant färdighet som använts. Till exempel, om personen valt att dyrka låset fick karaktären +1d6 i Låsdyrkning/tjuvtyg/säkerhetssystem/allt-som-har-med-lås-att-göra-färdigheten, och om slaget lyckas får den lägga till 2d6.

Lite flummigt förklarat kanske, men det var ungefär den id´en jag hadde. Har fortfarande inte fått möjlighet att prova ut formatet, men ska försöka göra det med en uppkommande Pathfinder kampanj. Har dock aldrig stött på ett spel där systemet låter karaktärerna byggas från grunden under spelets gång.
Låter helt klart bra! Som ett tutorialuppdrag. Det är ju vanligt i dataspel att man lär sig och får resurser allt eftersom i de första uppdragen.

Om man använder kort istället för rollformulär kan man göra personerna mindre statiska. Man kan till och med uppmuntra förändringar i karaktärerna genom att ge bonuspoäng (eller -kort) när man byter kort. Meningen med spelet kan också vara att bygga en karaktär i interaktion med äventyret.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
I Draug definierar man sina egenskaper medan man spelar, och i D&D är man bara några slumpvisa siffror när man sätter igång - resten fylls i sen.

EDIT: Jag vill minnas att gamla drakar och demoner funkade så att man inte fick välja yrke förrän man hade spelat ett tag. Men jag kan minnas fel.
DCC funkar så.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Olav said:
I Draug definierar man sina egenskaper medan man spelar, och i D&D är man bara några slumpvisa siffror när man sätter igång - resten fylls i sen.

EDIT: Jag vill minnas att gamla drakar och demoner funkade så att man inte fick välja yrke förrän man hade spelat ett tag. Men jag kan minnas fel.
DCC funkar så.
Har du lust att utveckla? Hur fylls resten i sen i D&D? Hur funkar det i Draug?
 

Skimmerskir

Veteran
Joined
9 Sep 2011
Messages
13
Location
Luleå
Är jag fruktansvärt friformig och fånig när jag menar att du bara kan försöka köra någonting i samma stil som Vt:m-aren där hade gjort? Stats och liknande är väl alltid lättare att fylla i när man väl känner karaktären (men detta kommer dock från en dam som ryser lite bara någon säger "siffra" i hennes närhet), och att ge en mjukstart har det aldrig varit något fel på.

Herren som mer eller mindre spelleder våra högst hemmasnickrade rollspel la sig till med "introduktionsrollspel" ett tag, där han helt enkelt satte sig en halvtimme-timme med varje spelare och körde igenom någonting som gav denne 1. Relevans till äventyret, men än viktigare: 2. Ett enkelt, lätthanterligt bollplank att skapa en personlighet på innan alla spelare som kämpar om stjärnljuset kom med i bilden.

Generellt fungerade det mycket bättre, eftersom varje person då fick en mer stabil grund att börja kampanjen från.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Vet att jag läst ett spel där du började med att skriva upp X antal aspekter på din karaktär så som nävar av stål, festens mittpunkt och så vidare för att sen sätta in dessa aspekter i en pyramid formad hierarki och det var allt du behövde för att börja spela.

Kommer inte ihåg vad spelet hette men användadet av aspekter får mig att gissa på att det var något FATE inspirerat spel.
Eller så minns jag bara fel. :gremlaugh:
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Det är helt klart görbart. Tycker flera av tipsen i tråden skulle fungera väldigt bra. Dock skulle jag vilja lämna en sak som skulle kunna vara ett intresant tänk just med att personerna inte vet så mycket om sina karkatärer utan får upptäcka mer om sig själva allt eftersom spelet går.

Notera att detta kommer kräva en hel del av dig som sl.

En polare hade en DoD grupp back in the days som fick en intresant start på sitt äentyrande. De fick varsitt tomt A4 ark och sen började de att spela. Startscenen var att de satt alla runt en stor hög med utrustning och de hörde en man säga "...så då är vi överens?"

Saken var den att SL hade i sitt kampanjplanerande frågat runt bland de som skulle vara med om vad de gillade att spela och så. Sen utvecklat de ideerna till fullständiga karaktärer. Dessa hade alla minnesförlust av sitt tidigare liv och var väldigt sugna på att ta reda på vad som egentligen hade hänt.

Han som var SL hade också preppat x antal äventyr och y antal ledtrådar som lottades ut på varje äventyr. Så allt eftersom karkatärerna spelade äventyren (som de inte visste någonting om) fick de reda på mer om sin bakgrund och faktiskt sspelade fram hur de ville vara som personer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
DND 3+ gör imo redan det här med sina levels och många val. Problem som dyker upp där och som jag tror är genomgående för system med taktiska val i karaktärsskapandet är, som Kingmaker-gänget lyfte i en annan tråd vill jag minnas, att en karaktär som skapas i inkrement som regel blir svagare än en som skapas i ett svep. Personligen tror jag ej att man kommer ifrån detta i system med många val, även om det inte är särskilt problematiskt i vissa spelstilar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Grejen med D&D är att OM man spelar en old school dungeon crawl så KAN man börja spela med bara stats (som slumpas fram) och en klass (Som man väljer utifrån sina stats). Shit, du behöver inte ens namn från level 3 :gremsmile: Man brukar inte spela på det sättet men det fungerar alldeles utmärkt.
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Jag har funderat lite på hur man kan göra processen att skapa en karaktär väldigt snabb, om man spelar ett system som bygger på färdigheter, genom att sätta ut poäng i till exmepel fem färdigheter och då får varje person välja fem färdigheter och vilken de ska vara bäst i och så vidare.

Tex: Färdighet:
1 - FV:12
2 - FV:5.
3 - FV:9.
Osv.

Man borde kunna använda sig av något liknande men man får välja färdigheter allt eftersom i äventyret. Det blir lite som att man fuskar då, eftersom man kan stöta på en låst dörr och säga: Jag kan dyrka! Men det borde vara ett sätt att få en känsla för vilken typ av karaktär man vill spela. Nackdelen är väl om man inte söker olika sätt att lösa en uppgift och istället blir vägledd av äventyret, så att man inte blir den där typen man ändå hade en bild av.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
I Operation Fallen Reich så spelar man ett helt separat brädspel för att skapa karaktären. Inga slumptabeller, inga tråkiga val, man knuffar karaktären i den riktning man vill, och får en färdig bakrgrundshistoria. Det är raka motsatsen till det du frågar om, men egentligen väldigt likt en tutorial på det sätt andra tagit upp
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Top