Nekromanti Bygga om Eldkvast.se igen?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag funderar på det. Jag vill göra sidan mycket ljusare, mjukare och mer harmonisk. En ny logo, tja, samma färg och teckensnitt så klart, man annan bakgrund till den, till det, med logons bakgrundstyp, en lite tydligare meny som ligger lite bättre i förhållning till det andra på sidan.
Frågan är, en horisontell topplagd eller en vertikal vänstercentrerad meny?
Sedan tänkte jag få in ännu lite mer färg, men DoD-omslags bilder eller dylika, fast kanske kan man göra dem svartvita, eller då i dess originala färg... Vad säger ni?

Ge gärna lite förslag... Minns att jag endast fixar att koda i html som jag hittills gjort. Använder förövrigt portabla DW. Nåväl, mde tanke på det som man nu kan göra med den fungerande men omoderna html-koden... Vad tycker ni behövs?
Resonnera gärna med mig och ge lite tips så skall jag försöka göra en test som ni kan få se.
Skall snacka lite med Riotminds om jag kan få ta lite bilder från dem. Skulle dock vilja ha boxomslaget från 1982 också, vart man nu kan få det inscannat. Äger den inte själv, och om den fotas kommer ljuset att ställa till besvär.

Nåväl, vore tacksam för tips och råd. Och nej - jag tänker inte lära mig PHP, har kollat på det... Fixar det inte, har inte tid heller. För det andra, nej, jag tänker inte använda iframes med hänsyn till olika webläsare och personer som har synproblem.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, vad tycks?

Ja, nu har jag krånglat och spånat, ändrat, ändrat tillbaka och tjaffsat med en hel del photoshop för att i alla fall likna min grundidé. Ja, problemet är väl att man inte är nog safe på prylarna för att uppnå det man vill uppnå, osv.

Här! är den första sidtesten i alla fall. Vad tycks?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Re: Nå, vad tycks?

solvebring said:
Här! är den första sidtesten i alla fall. Vad tycks?
Lite för lite textarea i mitten, tycker jag. Sidan verkar väldigt anpassad för en specifik upplösning, den ändras inte ett dugg beroende på storleken av browserfönstret iaf. Grejen till höger är snygg, men årtalen är lite svårläsliga. Det röda är grisfult, men det är kanske bara för att jag avskyr cloud-filtret.

Men å andra sidan är jag en grinig liten minimalist också, så mig kanske du inte ska lyssna på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nå, vad tycks?

Du behöver inte oroa dig. Det röda är grisfult, även för en fläskig maximalist som mig.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Nå, vad tycks?

Så här ser den ut i Firefox i upplösning 1280*1024. Jag skulle kanske inte rata sidan om innehållet var bra, men designen skulle vara en svårighet att ta sig igenom, främst eftersom den inte uppfyller hela min skärmyta. Kan man inte göra så att den beror på upplösning? Jag kan inget om hur man faktiskt knackar kod så jag har ingen aning om hur.

Vad gäller färgvalet så tycker jag att den oranga textfärgen ligger för nära den röda, det blir svårt att urskilja texten, och jag gissar att det är därför du har med skuggningen. Kanske ljusare orange eller mörkare röd? Jag tycker att du borde försöka komma runt skuggan som extra markering, jag gillar den inte.

Det svarta runt textrutan ser inte så roligt ut, kanske funkar bättre utan?

Till sist vill jag bara säga att bilden till höger är fet, me like it!

/Marcus
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nå, vad tycks?

Nej, inte min smak... OK, man kan vara lite fantasy-kitchig med typsnittet, men layouten är inte effektiv, ytan för content är onödigt liten, och toppen onödigt hög. Dessutom är färgvalet inte direkt... min smak. Känns väldigt mycket som en gammal sajt från 90-talet. Sorry.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Måste den vara fullt så fyrkantig? Jag vill se en stor eldkvast svepa genom layouten, börjandes i nedre vänstra hörnet! Lite mer dynamik vore trevligt. Flat-shaded png-bilder tar knappt någon bandbredd alls, men kan göra saker klart intressantare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Bättre, men återigen - ser ganska fixed-width ut. Sedan har jag svårt att läsa svart text på rött... eller någonting på rött, för den delen.

Vad är det för fel på vitt eller ljusgrått, egentligen?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Den andra version var bara hemsk tycker jag.
Den första är bättre. Men jag gillar inte färgerna.
När den ändå är så enkel som den är så skulle jag pröva
att helt enkelt ha svart text och vit bakgrund.

Textbakgrunden ... bakom brödtexten tycker jag bara stör
och känns onödig. Pröva att ta bort den.

Sen om det inte funkar så vet jag inte.
Det går att göra på många olika sätt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Flat-shaded
?

Mjo, den är fyrkantig. Skall göra en stor förändring till nästa gång för att se vad folk tycker då. Skall gå lite efter vad alla har sagt så får vi se. Ska få tid över bara.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad är det för fel på vitt eller ljusgrått, egentligen?
Inget, eller mjo, det är lite karaktärlöst... "Tema"-löst. Jag skall dock göra nya försök och ta till mig av de allmänna åsikterna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Nå, vad tycks?

Det gör inget. Jag ber ju om kritik av en anledning. Skall köra vidare så fort jag har tid och ork, skall då försöka lyssna på vad ni sagt. Är inte vidare bra på det här bara, men jag gör så gott jag kan. Hellre det än att be någon annan, det skulle kännas fel och tråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Re: Nå, vad tycks?

Egentligen ganska enkelt. Man måste bara tänka till en extra gång när man designar sidan.

Nyckeln ligger egentligen i två måttenheter: % och em. % är av browserbredden, och em har att göra med storleken på typsnittet. Om man då t.ex vill att ens sida alltid ska ta upp 80% av bredden på browsern så använder man width=80% i sin CSS, och om man vill att ens meny till vänster alltid ska vara ett visst antal tecken i bredd oavsett upplösning och sådant så säger man att den t.ex ska vara 12 em bred.

Det förutsätter såklart att man kan använda CSS. Om du inte kan CS, så blir det svårare - % funkar dock fortfarande, och sedan finns det en rätt bra tutorial för CSS på http://www.w3schools.com som jag kan rekommendera.

Det kan vara en bra idé att skissa på papper - mycket. Då kan man fundera över vilka delar av ens layout man vill ska kunna "växa" - om man till exempel har en komplicerad bild högst upp kan det bli svårt att få den att växa bra, men om jag får drista mig att ge ett illustrerande exempel:

xoxoxxoooo
xxoxooxooo
xxxoooxxoo
xxoxxoxxxx

OK, helt obegripligt, eller hur? men låt oss säga att det ovanstående är en bild som faktiskt föreställer något. Att då göra så att den loopar blir bara konstigt:

xoxoxxooooxoxoxxoooo
xxoxooxoooxxoxooxooo
xxxoooxxooxxxoooxxoo
xxoxxoxxxxxxoxxoxxxx

Men däremot om man delar upp den i en del som är själva bilden, och så en del som kan "växa" utan problem, såhär:

xoxoxxoooo + o
xxoxooxooo + o
xxxoooxxoo + o
xxoxxoxxxx + x

Så blir det mycket snyggare när det växer:

xoxoxxoooo + ooooooooooooooooooo
xxoxooxooo + ooooooooooooooooooo
xxxoooxxoo + ooooooooooooooooooo
xxoxxoxxxx + xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag vet inte om jag är begriplig, så säg till om jag inte är det... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Nå, vad tycks?

Kan inte med CSS för det första.
För det andra blir hemsidans nya material lidande om den nya designen väntar för länge - eftersom jag i så fall måste lära mig CSS. Så... Mja, men jag skall försöka med något annat för att få er mer positiva. :gremwink:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Nå, vad tycks?

solvebring said:
Kan inte med CSS för det första.
Tro mig, du *vill* lära dig CSS. Att designa hemsidor utan det är väldigt jobbigt. Ungefär som att meka med bilar utan verktyg.

Det fina med det hela är att CSS är lätt att lära sig. Genom att följa W3C:s tutorials och referenssidor lär man sig grunderna på några timmar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Re: Nå, vad tycks?

solvebring said:
Mycket, mycket, MYCKET bättre. Riktigt bra, till och med. Kan väl rekommendera (återigen) att åtminstone titta lite på CSS, där finns bl.a bra verktyg för att göra knapparna till vänster riktig text istället för bilder, förutom den tidigare nämnda fördelen att man med CSS kan göra så att sidan ser ut som den ska oberoende av upplösning etc.

Men designen är just nu riktigt snygg.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Nå, vad tycks?

Lär dig inte css för det hemsidemeck du håller på med. Standarden hålls för dåligt i Explorer och Firefox för att man ska börja slita sitt hår med det. Ta bara såpass enkla saker som att centrera eller när du vill ha en marginal till texten som ligger i en DIV-tagg (där [gamla] Firefox fuckar upp bredden på DIV-taggen). Hoppas det här inte mynnar ut i en "Jag har knackat CSS i 34 veckor och det där är snabbt fixat bara man söker i en timme på Google" och mer tjafs om CSS och hur underbart det är, för solvebring vill antagligen inte ha det i sin tråd.

I övrigt vill jag mest säga att bilden till höger höjde hela sidan avsevärt.

/Han som annars sket i vilket inlägg han svarade på, utan skrev direkt
 
Top