I min erfarenhet finns det ingen annan lösning än att skaffa sig "hantverksskicklighet".
Dvs spelleda, dra slutsatser, spelleda lite mer, prova olika monster, lära sig av sina missar, och spelleda lite till.
En forumist vid namn Stalker0 skrev en ytterst informativ guide hur man gör/behåller/ökar rolighetsfaktorn. Sök på "guide to anti-grind".
I korthet kan jag sammanfatta mina egna erfarenheter med
1) det är sällan en bra idé att slänga in monster på högre level än gruppen. Om du ändå gör det, använd inte en Solo och helst inte Elites. De enda "överlevlade" monster som fungerar riktigt bra är Brutes.
2) Var inte rädd för att dubbla ett monster. Antingen skadan eller antalet attacker. Eller antalet monster - utan mer xp. (På "min tid" fanns inte MM3 och dess reviderade skadeoutput)
3) Denna punkt (#2) gäller än mer för Solos. Det är verkligen inte en dum idé att skala bort lite försvar (HP, defenses) mot att biffa upp anfallet rejält.
4) Och ännu mer för Solos som du verkligen avser att använda solo. (Namnet är grymt felvalt - en MM1 Solo är inte alls avsedd för att vara ensamt motstånd). Enklaste och mest radikala lösningen? Ge varje ensammonster en bonus action point per runda.
5) De flesta auras suger. Vet inte hur det är med just den du nämner, men de auras som har en damagetyp är det ju närmast trivialt att skydda sig mot. I min åsikt är en potion of Fire Resistance (exempelvis) sjukt underprisad - hade jag spelat vidare hade jag allvarligt funderat på att helt sonika halvera dess skydd (så att resistance 5 resp 10 blir 2 resp 5 osv)
Lite av vad jag minns såhär på rak arm. Men googla upp Stalkers tråd - du hittar honom på ENWorld. Hans guide borde fantamej vara obligatorisk i all reklam från WotC: spelet är inte alls lika lätt och rättframt att få till som en hel del anhängarpojkar vill ge sken av.