D&D Bygga encounters (5E)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker det är kul om man får till den där nerviga känslan då PCna tvekar om de ska våga sig vidare utan rest, dvs att de har tidspress och inte kan fega järnet :D
Jag håller med.
Problemet är att nästan inga äventyr idag har inbyggd tidspress.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag håller med.
Problemet är att nästan inga äventyr idag har inbyggd tidspress.
Det är lite tragiskt att Gygax hade fattat att nyckeln här är slumpmässiga möten redan 1974 medan han lagade skor mol allena, medan Wizards med alla sina miljoner och all sin erfarenhet inte förstår det.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Ja, om man nu vill få till de där 6-8 fajter som DMG förutsätter, och inte vill använda den icke-diegetiska metoden (du får vila när DM låter dig vila, och därmed basta), så kan jag bara tänka mig ett par metoder:
* Gör ett äventyr eller en del av ett äventyr som har precis så många encounters och någon form av tickande klocka eller annan rälsning. Det behöver inte vara en tidsgräns, en annan klassiker är "ingången ni använde rasar igen, ni måste hitta en annan väg ut innan ni får vila", eller bara "om ni påbörjar ett angrepp och backar ut innan det är klart, kommer de att förstärka försvaret jättemycket till nästa dag".
* Det går inte att vila nära grottan, det tar tid och resurser att komma till en säker plats, så man vill att varje expedition ned i underjorden ger maximal utdelning.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Vad gäller encounters per äventyrsdag tror jag inte man ska se ett encounter som som en strid utan som ett användande av resurser. RP kan slösa lika många spell slots/wildshapes/ki points etc på att ta sig över en avgrund nere i grottsystemet/klättra ifrån den stigande lavan/lura sig förbi vaktposten som på att ha ihjäl några goblins. På det här viset känns 6-8 encounters faktiskt rätt rimligt, och jag tycker att det har varit ett framgångskoncept i den kampanj jag leder just nu.
 
Top