Bygga en värld likt vår - minus ett grundämne

Cissi

Up to no good
Det kanske låter simpelt och vissa ämnen kanske har mindre påverkan än andra.

Men, hur skulle vår värld se ut om den saknade ett grundämne. Tex väte, vad skulle det innebära för liv, utveckling, teknik? Skulle något annat ämne tagit dess plats? Skulle världen helt enkelt inte finnas?

Välj ett grundämne och beskriv sedan hur världen skulle se ut utan det.

För flera grundämnen skulle världen se väldigt, väldigt annorlunda ut om de inte fanns - om det ens fanns en värld då.

Vanlig materia i vårt universum består av ungefär 75% väte och 25% helium. Mängden övriga grundämnen är i princip bara ett avrundningsfel.
Utan väte, inga stjärnor, inga galaxer, inga planeter, inga övriga grundämnen alls eftersom de bildas inuti stjärnorna.

Syre ingår i så många olika kemiska föreningar. Vatten till exempel. Mängder av olika stenar och mineraler är t.ex. syreföreningar. Rent syre i form av syrgas kan vi (ja inte människor då, men liv rent generellt) vara utan - det var ont om sådant i Jordens barndom, och mycket tidigt liv klarade sig fint utan. Rent syre är till och med giftigt för åtskilliga organismer.

Kol. Grundstenen för allt liv som vi känner till. Inget kol, inget liv här på jorden.

Järn. Mycket av jordens kärna består av järn. Utan det järnet skulle gravitationen vara betydligt lägre, jorden skulle inte ha mycket till magnetfält vilket förutom att kompasser inte skulle fungera, så skulle det mesta livet på jorden dött av den kosmiska strålningen som magnetfältet normalt skyddar oss ifrån. Och om vi antar att människor trots allt lyckats utvecklas skulle vi fått klara oss utan vapen och verktyg av järn och stål - vilket mänskligheten klarade sig alldeles utmärkt utan under många årtusenden.

Kväve. Sisådär 78% av den luft vi andas är kväve. Ingår i mängder av organiska föreningar, så utan kväve skulle livet på jorden se väldigt annorlunda ut om det ens fanns något liv.

Nu kastar jag ur mig ett till ämne, men har ingen riktig idé eller tanke. Men tänker på syre. Syre har ju en påverkan även som ozon, ozonlagret, samt när det kommer till cellandning och fotosyntes (jag kan tänka fel). Borde ge en påverkan också på hur saker fungerar/utvecklas. Eller om somliga saker ens kan utvecklas. Jag har inte processat klart det här, som humanist med visst naturvetenskapligt intresse är jag verkligen på hal is. Nu får mina kunskaper från geografi arbeta ihjäl sig istället och försöka hitta kopplingar...

Det första grundämne som dök upp i skallen var antimon. Undrar varför. Nå, det är väl inte essentielt för liv som vi känner det. Men det används väl till legeringar och batterier.

Nu kastar jag ur mig ett till ämne, men har ingen riktig idé eller tanke. Men tänker på syre. Syre har ju en påverkan även som ozon, ozonlagret, samt när det kommer till cellandning och fotosyntes (jag kan tänka fel). Borde ge en påverkan också på hur saker fungerar/utvecklas. Eller om somliga saker ens kan utvecklas. Jag har inte processat klart det här, som humanist med visst naturvetenskapligt intresse är jag verkligen på hal is. Nu får mina kunskaper från geografi arbeta ihjäl sig istället och försöka hitta kopplingar...
Det finns fotosyntes som inte bildar syre, men hos bakterier, inte växter.

Det kanske låter simpelt och vissa ämnen kanske har mindre påverkan än andra.

Men, hur skulle vår värld se ut om den saknade ett grundämne. Tex väte, vad skulle det innebära för liv, utveckling, teknik? Skulle något annat ämne tagit dess plats? Skulle världen helt enkelt inte finnas?

Välj ett grundämne och beskriv sedan hur världen skulle se ut utan det.
Kemisten i mig tittar frågande på dig. Menar du att det skulle finnas ett hål i den periodiska tabellen? Eller bara att grundämnet saknar stabila isotoper? Jag greppar inte riktigt vad "saknas" betyder i sammanhanget.

Men om man bara funderar lite över vilka grundämnen som är extremt viktiga för att liv på vår planet skall fungera, så skulle jag direkt lista upp väte, kol, syre, kväve och svavel - för att kunna bygga proteiner - och järn för vårt hemoglobin. Sedan behöver nerverna natrium och kalium för att signalera. Det är vad jag kommer på i en hast. Jag skulle kunna plocka ner Stryer från bokhyllan och kolla efter mer, men jag brukar somna så fort jag öppnat pärmarna på den läroboken. 😜

Kemisten i mig tittar frågande på dig. Menar du att det skulle finnas ett hål i den periodiska tabellen? Eller bara att grundämnet saknar stabila isotoper? Jag greppar inte riktigt vad "saknas" betyder i sammanhanget.

Men om man bara funderar lite över vilka grundämnen som är extremt viktiga för att liv på vår planet skall fungera, så skulle jag direkt lista upp väte, kol, syre, kväve och svavel - för att kunna bygga proteiner - och järn för vårt hemoglobin. Sedan behöver nerverna natrium och kalium för att signalera. Det är vad jag kommer på i en hast. Jag skulle kunna plocka ner Stryer från bokhyllan och kolla efter mer, men jag brukar somna så fort jag öppnat pärmarna på den läroboken. 😜
Intressant. För mig var det Mathews-van Holde... :)
(och kemisten/molekylärbiologen i mig undrar vad man kan bort utan att påverka för mycket...)

Back