Bygga eget från grunden

Oddnic

Veteran
Hej (stiger fram från skuggorna)

Efter att ha byggt oändligt många världar och kampanjer så kände jag att det var dags att se om jag kunde bygga hela rollspelet från grunden, från idé och koncept till värld och system. Så efter veckor av skrivande (ca 150 word-sidor färdig text) så är jag nu framme vid de första speltesten. Jag börjar med min egen lilla grupp som nu på fredag ska få testa systemet och börja lära känna världen med färdigskapade rollpersoner. Allt detta är inte så konstigt, inget nytt.

Den här gången vill jag göra en bok av det hela. Jag har materialet, och som grafiker/Art Director så är det inga problem att sätta samman det hela. Jag gör inte detta för att bli rik eller för att revolutionera rollspelsvärlden på något sätt. Jag vill bara skapa något från grunden som är en färdig produkt, inte bara något för min egen lilla rollspelsgrupp.

Så för er som makar spel, jag har några frågor.
  • Var hittar jag speltestare? Är det konvent som gäller eller finns det forum med folk som vill delta i speltest?
  • Och hur funkar det med att få spelledare som vill testa systemet med sina grupper?
  • Bilderna är en väldigt viktig del för mig. Jag kommer inte göra alla illustrationer själv, finns det bättre alternativ än Fiver? Det blir ju väldigt dyrt att betala svenska illustratörer.
  • Jag skriver på engelska, mest för att nå ut till fler personer. Är det DrivethroughRPG som gäller om man vill ta betalt eller finns det andra plattformer som används för rollspel?
Alla tips, tankar och råd är välkomna.

zonk

muterad
Kanske väl sent i processen, men jag hade kollat in hur andra bygger sina världar på ett spelbart och intressant sätt. UltraViolet Grasslands, t.ex. Yoon-Suin har jag hört positivt om oxå, fast det ska erkännas att jag inte läst det. Kopparhavets Hjältar, för den delen, har ett trevligt världsbygge som är lätt att få i spel.

zonk

muterad
Sen som köpare tar jag hellre lite färre illustrationer, men där man betalt en riktig illustratör en vettig summa, än att man utnyttjar desperata stackare eller slänger in AI-guck (fy fan för AI-genererade grejer, oetiskt såväl som fult..)

Kör man OSR-grejer i äldre stil kan man med fördel hyra in kompisen som är lite halvbra på att rita, passar stilen!

Oddnic

Veteran
Sen som köpare tar jag hellre lite färre illustrationer, men där man betalt en riktig illustratör en vettig summa, än att man utnyttjar desperata stackare eller slänger in AI-guck (fy fan för AI-genererade grejer, oetiskt såväl som fult..)

Kör man OSR-grejer i äldre stil kan man med fördel hyra in kompisen som är lite halvbra på att rita, passar stilen!
Jag har en ganska klar bild av stilen på illustrationerna, och vill inte ha AI-genererade bilder i den färdiga produkten. AI funkar bra för snabba bilder för hemmaspelet men hör inte hemma i en väl genomarbetad produkt.
Lite som du säger. Jag tror på få bilder med stämning, som faktiskt berikar spelet. Sedan kan enkla former och dekorationer hjälpa till för att göra läsningen lättare och hålla känslan uppe.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Bilderna är en väldigt viktig del för mig. Jag kommer inte göra alla illustrationer själv, finns det bättre alternativ än Fiver? Det blir ju väldigt dyrt att betala svenska illustratörer.
Själv använder jag både FSF-INK och Dean Spencer. Dean har en hel del färdig Stock Art som går att köpa till vettigt pris. Jag har även låtit honom göra några omslag åt mig, men då går de på tio papp styck.

Oddnic

Veteran
Själv använder jag både FSF-INK och Dean Spencer. Dean har en hel del färdig Stock Art som går att köpa till vettigt pris. Jag har även låtit honom göra några omslag åt mig, men då går de på tio papp styck.
Ja tio tusen är lite mycket att lägga på en produkt som initialt inte är tänkt att ge några pengar.
Får kankse fila på mina egna ilustrationsförmågor. Har visserligen legat i träda ett bra tag men själv är bäste dräng ibland.

Oddnic

Veteran
Ibland är inga illustrationer bättre än fel illustrationer.
Håller helt med. Jag är en väldigt bildtänkande människa och om ett spel ger mig fel känsla genom sina illustrationer så kan jag ha svårt att fritt tänka mig in i världen så som jag förstår den. Men på samma gång så kan en väl utförd bild på rätt ställe höja texten och förmedla känslan bättre.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Bilderna är en väldigt viktig del för mig. Jag kommer inte göra alla illustrationer själv, finns det bättre alternativ än Fiver? Det blir ju väldigt dyrt att betala svenska illustratörer.
Jag tycker att det finns mycket bra stock-art på Drivethroughrpg och den mesta är ganska billig. Men det är mest svartvita fantasy-grejer såklart.

Var hittar jag speltestare? Är det konvent som gäller eller finns det forum med folk som vill delta i speltest?
Först och främst i din egen sociala sfär och på konvent mm.
Att hitta helt utomstående speltestare för ett okänt spel kan nog vara kämpigt, men testa ändå att fråga runt och erbjud en speltest-PDF på olika forum, discords och sociala medier. Har du materialet tillgängligt på engelska blir det enklare. Vissa kör med "öppna speltest", att man helt enkelt tillgängliggör en test-PDF folk kan ladda ner. Men du får nog räkna med att göra den absoluta majoriteten av allt speltestande själv, eller få dina kompisar att göra det.

Och hur funkar det med att få spelledare som vill testa systemet med sina grupper?
Tjata på folk, ge bort speltestex och hoppas på det bästa. Arrangerar du på konvent kan det vara bra att hitta spelledare på egen hand som vill köra spelet.

Det beror ju helt på. Hör av dig till de svenska illustratörer du tycker verkar duktiga och fråga vad de tar betalt för att illustrera till ett hobbyprojekt eller om de har några färdiga bilder de kan tänka sig att sälja. Du kan också kolla med duktiga "amatörer" om de vill illustrera. Alternativt så finns det massor av färdiga illustrationer att köpa på ställen som DTRPG och itch.io, och jättemycket public domain och creative commons man kan fylla ut med. Google är din vän här.

Jag skriver på engelska, mest för att nå ut till fler personer. Är det DrivethroughRPG som gäller om man vill ta betalt eller finns det andra plattformer som används för rollspel?
DTRPG, itch.io och Lulu brukar väl vara det vanligaste.
Vill du trycka fysiska ex men inte ligga ute med jättesummor och ha stora lager så rekommenderar jag Bookbox.

McAber

Varulv
När det gäller speltest borde det gå att kansta ut lite krokar här på forumet.

Sedan kanske du kan ta kontakt med någon lämplig AP-podd. Där kan väl turnaroundtiden vara lite längre, om du inte har tur förstås.

clarence redd

FrostByte Books
Om du kan sätta av en liten budget för illustrationer, köp några få bilder som du verkligen gillar. Fyll sedan ut med enklare bilder. Om du nästan kan rita är det så klart den bästa lösningen för de enkla bilderna. Och stor bonus att få återvända till tecknandet, ett hantverk som färre och färre sysslar med.

Artstation har många dyra illustratörer, men om man letar ett tag finns det en undervegetation av duktiga personer som är mer rimliga i pris. Hobbyprojekt får ofta ett bättre pris, särskilt om man kan tänka sig ett icke-exklusivt avtal.

Sammanlagt i en bok brukar 2-3 stilar funka bra. Fler än så ger ett splittrat intryck.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Angående illustrationer finns ju också två möjligheter. Först och främst har du crowdfunding. Kan du hitta en illustratör som är taggad är det fullt rimligt att göra en insamling på t ex Kickstarter med syfte att betala illustratörer+tryck, trots allt. Då lär du behöva punga något ur egen ficka för promo-bilder men det är ändå en distinkt skillnad.

Det andra är om du känner eller hittar någon illustratör som gillar projektet och kan vara intresserad av att bli delaktig i det, där ni t ex kan dela på intäkter. Vet inte exakt hur det funkar med alla DTRPG titlar men det jag lagt upp till Community Content har jag t ex kunnat välja att splitta intäkter mellan flera personer.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
  • Var hittar jag speltestare? Är det konvent som gäller eller finns det forum med folk som vill delta i speltest?
  • Och hur funkar det med att få spelledare som vill testa systemet med sina grupper?
Playtesters: it can be a lot of work to find external playtesters and even more to get any useful feedback from them. So the easy choice is simply to don’t. Run the game with a couple of groups yourself. Get someone to read and comment based on the text only. Release it and move on to your next project.

A little more serious effort could be to offer a free/light version to get feedback and build hype. Throw printed copies around whenever you go on conventions.

JohanL

Champion
Ibland är inga illustrationer bättre än fel illustrationer.
Ett av de stora värdena av illustrationer är att de hjälper till att hålla sidobilderna distinkta för ögat. Men man kan uppnå det med rätt enkla medel - bara en liten bild på en tingest kan såväl skapa det som hjälpa till att visa hur världen ser ut, och kan ofta göras OK av sämre tecknare som inte kan teckna människor något vidare ännu.

JohanL

Champion
Playtesters: it can be a lot of work to find external playtesters and even more to get any useful feedback from them. So the easy choice is simply to don’t. Run the game with a couple of groups yourself. Get someone to read and comment based on the text only. Release it and move on to your next project.

A little more serious effort could be to offer a free/light version to get feedback and build hype. Throw printed copies around whenever you go on conventions.
Det stora värdet med extern speltestning är att skaparen redan vet vad texten är menad att betyda, och därför är blind för om texten faktiskt förklarar detta ordentligt. Många vittnar om att extern speltest visat upp hiskeliga missförstånd, och då är det textens fel och inte den spelledarens.

Oscar Silferstjerna

Ett moln i byxor
Hej (stiger fram från skuggorna)

Efter att ha byggt oändligt många världar och kampanjer så kände jag att det var dags att se om jag kunde bygga hela rollspelet från grunden, från idé och koncept till värld och system. Så efter veckor av skrivande (ca 150 word-sidor färdig text) så är jag nu framme vid de första speltesten. Jag börjar med min egen lilla grupp som nu på fredag ska få testa systemet och börja lära känna världen med färdigskapade rollpersoner. Allt detta är inte så konstigt, inget nytt.

Den här gången vill jag göra en bok av det hela. Jag har materialet, och som grafiker/Art Director så är det inga problem att sätta samman det hela. Jag gör inte detta för att bli rik eller för att revolutionera rollspelsvärlden på något sätt. Jag vill bara skapa något från grunden som är en färdig produkt, inte bara något för min egen lilla rollspelsgrupp.

• Bilderna är en väldigt viktig del för mig. Jag kommer inte göra alla illustrationer själv, finns det bättre alternativ än Fiver? Det blir ju väldigt dyrt att betala svenska illustratörer.
  • Jag skriver på engelska, mest för att nå ut till fler personer. Är det DrivethroughRPG som gäller om man vill ta betalt eller finns det andra plattformer som används för rollspel?
Alla tips, tankar och råd är välkomna.
Ett sätt att göra illustrationer är förstås att utgå ifrån egna foton, dra upp kontrasterna och klippa ut de objekt du tycker passar. Är du ambitiös så bygger du upp ett eget förråd av rekvisita som du kan använda. Du kan också plåta egna kitbash - inte nödvändigtvis gjorda av delar från byggsatser, utan även träklossar och bitar från olika förpackningar kan funka. Jag har själv inte prövat att göra saker av plastilina, men det torde vara ett bra komplement för en del detaljer.

Eftersom du redan är grafiker utgår jag ifrån att du redan behärskar åtminstone någon programvara riktigt väl. Som du säkert vet finns det på Etsy många digitala borstar och stämplar som du kan använda dig av. I mina ögon hänger illustrationer i rollspel ofta samman med andra grafiska element - ramar för tabeller, rubriktypsnitt, sidhuvuden och bakgrunder. Ibland kan sådant gränsa till eller vara åtminstone delvis illustrationer. Kanske kan du använda ditt grafiska kunnande mer än vad du har tänkt? Det viktiga tror jag inte är dyra illustrationer, utan en visuellt tilltalande helhet.

Ytterligare en aspekt när det gäller illustrationer är förstås vad illustrationerna visar. Mitt intryck är att det lite för ofta blir personer (i något statiskt läge - stående eller sittande). Men det där går att variera. En setting kan också beskrivas med hjälp av föremål. Eller kanske en stiliserad skyline i väl valda färger. Alltså något som grafiskt kompetent person kan åstadkomma ganska enkelt. Många settingar kan dessutom kopplas till en distinkt färgpalett. Jag tror att det är bra att konsekvent hålla sig till den - för att ibland bryta mot den när det finns goda anledningar till det.

Last edited:

JohanL

Champion
Nu gissar jag att det här är fantasy, men är det modernt öppnar sig helt nya möjligheter med foton. Kollagen i The Fall of Delta Green är fantastiska!

Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Det stora värdet med extern speltestning är att skaparen redan vet vad texten är menad att betyda, och därför är blind för om texten faktiskt förklarar detta ordentligt. Många vittnar om att extern speltest visat upp hiskeliga missförstånd, och då är det textens fel och inte den spelledarens.
I don’t question that there is a lot of value to be gained from external playtesting :)