Bygga Dungeons

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har ett par inspirationskällor för att bygga dungeons:

Bland annat Alexandrians diverse artiklar:

Men också Boss Keys:

vilka verktyg har ni för att bygga dungeons och andra äventyrsområden?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Dungeon Checklist är också användbar för att få roligt och varierat innehåll.
Jag skulle vilja säga att den inte bara är användbar och inte bara om man vill åt något roligt och varierat, det är näst intill nödvändigt om man vill ha en bra dungeon på något sätt alls. Enorm rekommendation på den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag skulle vilja säga att den inte bara är användbar och inte bara om man vill åt något roligt och varierat, det är näst intill nödvändigt om man vill ha en bra dungeon på något sätt alls. Enorm rekommendation på den.
Till på köpet funkar den som checklista för helt andra saker också. Äventyr? Check. Mysterie? Check. Middag? Check.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Dungeon checklist är ju bibeln och Alexandrian har med jaquaying spikat den sjätte egenskapen för en dunge (eller är det sjunde? aja). Så med det viktiga ur vägen får det alltså bli länkar till kul småsaker. Själv kan jag gilla att bli inspirerad av vissa dungeon-generatorer ibland. Gillar nog särskilt Watabous! https://watabou.itch.io/one-page-dungeon

Ska man rita en dunge är Dungeonscrawl inte så tokigt https://dungeonscrawl.com/
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
5 Room Dungeon är ett nice upplägg om man vill göra en one-shot-dunge, eller bara vill hålla koll på att man har varierat innehåll.

Dungeon Checklist är också användbar för att få roligt och varierat innehåll.

Three F’s känns som ett vettigt upplägg för att få en lite rimlig och intressant dunge.
Den sista länken fungerar inte för mig.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vad ska man ha i en dungeon egentligen?
Bäst är väl ty odöda/robotar med tanke på mat och toaletter.

Fad gör kobolder medans de väntar på äventyrare?

Men hur många badrum krävs för en någorlunda vettig kyrobunkner för 1500 personal? Räcker det med en cantina eller bör man ha fler?
Ska de sova i sovsalar eller har alla ett eget rum?

Vad är egentligen den vanligaste takhöjden?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Wtf are those goblins doing?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men hur många badrum krävs för en någorlunda vettig kyrobunkner för 1500 personal? Räcker det med en cantina eller bör man ha fler?
Ska de sova i sovsalar eller har alla ett eget rum?
Jag blir lite nyfiken på att generera dungeons algoritmiskt med någon variant av kravgenerator. I.e., varje rum har inputs och outputs. Fortsätt plocka slumpmässiga rum baserat på deras inputs till dess alla outputs är täckta. Kommer jag faktiskt göra det? Antagligen inte. Men det känns spontant som ett kul sätt att göra det på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vilka verktyg har ni för att bygga dungeons och andra äventyrsområden?
Älskar slumpvis populering som grund för innehåll i rum. Även om en inte följer dem slaviskt så är det klockrent för att kunna skapa både de där grottorna med nästan noll värde men också de med helt tokigt mycket skatter i, och samtidigt ger de en indikation på något slags medelnivå. När jag och ungarna kommer igång igen med Basic ska jag nog köra hundra procent random stocking och dungeon geomorphs.

Denna gör det lite on the fly, men mysigaste med tärningar, en old fashioned och papper+penna:
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Det fanns någon som på sin blog för en massa år sedan publicerade lite tabeller för att hitta på namngivna områden I sin dungeon. Den tyckte jag var fantastisk för att skapa något lite extra bland alla gångar och likadana tomma rum. Nu är jag på resande fot och har inte mitt arkiv tillgänglig tyvärr, men det kanske går att googla fram. Alla dungar behöver nåt som "the purple corridors of putrescence" eller vad man nu råkade rulla fram. Fan vet vad som finns där!!
 
Top