Nekromanti By?

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har en spelare som vill köpa en liten by(han har sina framtidsplaner), byn som han vill köpa är inte så vidare stor men den ligger i Soldarn,ca 20 invånare, den ligger i inlandet.

Så jag undrar vad ni skulle ha för pris på den???
Själv så är jag lite osäker på priset!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har en spelare som vill köpa en liten by(han har sina framtidsplaner), byn som han vill köpa är inte så vidare stor men den ligger i Soldarn,ca 20 invånare, den ligger i inlandet.

Så jag undrar vad ni skulle ha för pris på den???
Själv så är jag lite osäker på priset!"


...åkej...

Till att börja med, en by med 20 invånare består av två hus. Det är inte en by. Möjligen är det två hus eller kanske en stor gård.

För det andra, vem säljer byn? Deras länsherre? Betänk att för länsherren så är byn inte bara en bit åker med tillhörande bönder. För länsherren är det en skatteintäkt. Rättelse: pengar är plåtbitar, mark är rikedom. Att byta ut rikedom mot plåtbitar ligger inte i länsherrens intresse.

Byborna? Vad ska de sälja för? De bor där! De får mat från åkrarna de odlar. Vad ska de sälja sitt hem för, och byta ut en säker inkomst mot en kluns kapital och en osäker framtid? Dessutom är det inte säkert att de ens har rätt att sälja marken - är de livegna eller arrendebönder så har de ingen som helst rätt att sälja byn. Den är nämligen inte deras.

Inte heller kan de avhysas hur lätt som helst. "Gammal hävd" är ett starkt rättsligt koncept - även om deras länsherre formellt sett äger marken så bodde med stor sannolikhet bönderna där först, så länsherren har ingen rätt att avhysa dem. Han har rätt att ta upp skatt, men inte hiva ut dem hur som helst.

Så "inget pris i helsicke" är det pris jag skulle lägga fram. Vill han ha en by så får han göra som alla andra, få den som förläning eller grundlägga den och vänta några generationer.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jo det där har du ju rätt i.

Men får man bara börja "bygga en by" bara sådär? Man måste väl ha massor av tillstånd och annat krafs? :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men får man bara börja "bygga en by" bara sådär? Man måste väl ha massor av tillstånd och annat krafs?"

Tillstånd? Från vem? Kommunstyrelsen?

Liksom, att smälla upp en ny by kräver egentligen bara två saker: odlingsbar ödemark och folk. Kan du få folk att flytta ut i ingenstans så har du ena problemet löst (men det kommer du nog att få problem med - folk gillar inte att slänga sig ut i ingenstans och hoppas att lviet funkar, i synnerhet om de har relativ trygghet där de redan bor). Och ödemark... tja, det finns det gott om. Se bara till att det inte är någon länsherres jaktskog där du smäller upp byn. Jag tror inte han blir ledsen över att få en by till att beskatta.

Det vanligaste sättet för en ny by att bli till är genom celldelning. Efter en tid blir byn så stor att det tar för lång tid att gå ut till de bortre åkrarna varje dag, så man smäller upp några stugor därborta för att övernatta i. Då behöver man bara gå ut dit en gång i veckan, istället för fem gånger i veckan. Sen upptäcker de som går ut och övernattar att de lika gärna kan stanna kvar permanent - de mår bättre av att koncentrera sig på de nya åkrarna i utkanten, än att behöva knata in till byn igen. Och vips så blev byn två.

Och återigen, länsherren blir inte ledsen över det. Han har ju två byar att beskatta.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
hmm då har jag en fråga till dig krille (du verkar ha rå koll på sånt =) ). hur vet man vart det inte finns nån länsherre eller liknande??? HA DET BRA!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hur vet man vart det inte finns nån länsherre eller liknande???"

Skitenkelt. Träffar du någon, fråga honom om vem han betalar skatt till. Det är hans länsherre. Träffar du inte någon, trots att du rider runt som en tetting i dagar, så är marken öde och inte förlänad till någon.

Grejen är nämligen att människor klumpar ihop sig. De vill inte bo för långt från varandra, eftersom det är obekvämt och opraktiskt att behöva resa i tre dagar för att få tag på en kanna socker. Det gör att odlingsbar mark blir odlad i ungefär samma takt som det föds människor att odla den, och länsherrarna följer med ut i ungefär samma takt. Så finns det folk så finns det länsherrar. Finns det inte folk så finns det inte länsherrar, eftersom ödemark är notoriskt usel på att betala skatt. Folk brukar däremot betala skatt i massor, så därför tyr sig länsherrar till folk.

Ganska logiskt, egentligen.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Sant sant..
20 invånare är ingen by utan en gård..
om han vill köpa en större by får han väll prata
med godsherren alternativt den som äger grevskapet eller
Baronit.. Jag kan tänka mig att om någon nu säljer en by
så lär den vara ganska dyr..
Han måste då köpa alla byggnader i hela byn och allt som
hör därtill...
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
ok. näe jag tänkte att allt var utdelat fast än inga människor bodde där. men hur blir masn länsherre då? snakar man med knugen eller nåt? HA DET BRA!!!
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Beror på hur man ser det

Jag har för mig att vilken person som helst (utom ev. slavar, och kvinnor, beror på landet) har rätt att äga egendom. Så du smäller upp ett dussintal hus mitt ute i ingenstans, lägger till en palisad, och sen hyr ut husen till folk (bönder). Eftersom bara adligt folk har rätt att ta upp skatt så är detta ett bra sätt att kringå det problemet (eller har jag fel nånstans?) :gremconfused:

Sen är det ju bra att ha lite odlingsbar mark och liknande. Så har du gott om pengar (eller vänner inom jordbruks- och träindustrin :gremtongue:) så är det inte sååå ämlans svårt, enligt vad jag ser det iaf...
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Hur stor???

Hur stor är en by då??? För att ett samhälle idag ska vara en tätbygd så ska det bo mer än 200 människor där och det ska inte vara mer än 200 meter mellan husen. Det är tätortsbegreppet enligt antagligen alla geografer idag. Logiskt vore ju om byn inte förspråkade dagens tätortsbegrepp. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur stor???

"Hur stor är en by då???"

Ca 100-1000 invånare, med 200-500 pers som någon slags normalvärde.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Hur stor??? Lite OT...

Eller som en av våra utsbytestudenter, hon kommer från en liten by i Würtenberg, den har bara drygt 5000 invånare...

Annars kan man bara tilläga att en by är så stor som marken inom något timmes gångfärd kan försörja.
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Hur stor??? Lite OT...

Där jag kommer ifrån bor det bara drygt 3000 personer i hela kommunen och kommunen är den fjärde största i Sverige. Men jag anser inte att det är någon by för det. Vi har ju allt, klädaffärer, biograf, sporthall, mataffärer, pizzeria, hamburgerhak, typ 6 hotell och en kampingplats, gymnasium och Europas största biltestanläggning typ.
Det är en tätort, ett mindre samhälle, men någon by är det inte.

Jag tror det är bättre att räkna storleken på byn i familjer inte invånare. Typ 4 familjer är drygt 20 personer. Då inräknat två försörjare och tre barn. Men med tanke på Mundanas demografiska siffror så borde en familj inte innehålla mer än typ 1,5 barn per familj eftersom jag fick det klart för mig att det inte bor speciellt mycket folk i Mundana. Därmed borde byarna vara mindre eftersom det inte är speciellt många som bor i de bördiga områdena och ägnar sig åt jordbruk. Skulle kunna tänka mig att kanske det bor ett 20tal familjer som brukar jorden. HUr stora är de befintliga städerna i Mundana då??? Kan ju knappast vara städer med invånare på hundratusentals innevånare. Det är j*vligt stora städer för en värld där jordbruk inte verkar vara speciellt övertygande utbrett. Hur ska man då kunna försörja sådana bamse städer om det inte finns resurser för det??? Lite nyfiken bara...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Hur stor???

Lite av min poäng var: hur stor en by är och vad en by ÄR, beror på var man befinner sig, i Tyskland tror jag att allt under 10 000 pers är en by; så 5000 pers är en by i tyskland, men en stad i sverige.

Snarare än att byarna är midre skulle jag nog säga att det finns mycket outnytjad mark. Men sen är mundanas demografi i regel riktigt muppig (DRUNOK!!!!!) och man gör bäst i att helt borse från den. Man kan säga att beskrivningarna av länderna och de demografiska siffrorna inte stämmer överens för två öre.
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Re: Hur stor???

Okej, vi verkar ha lämnat ämnet... Men jag är fortfarande intresserad av att veta hur stor Mundanas största stad är? Har inte någon bok i närheten av mig, de är ungefär 38 mil härifrån, så jag kan inte kolla upp det just nu.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Hur stor???

Daval har 425000 invånare och är Jargiens huvudstad. Alkazam Mûhads huvudstad är oxå rätt stor ~250000 tror jag.
Sen har Menon-Aun en hel del riktigt stora städer, men jag tror Daval är störst.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Hur stor???

hadde fel deras största stad var 350 000 vilket är mindre än daval.
 
Top