DoD BV på magiska vapen

tume97

Veteran
DoD91
1. BV på vapen sänks när man tex parerar våldsamma attacker. Hur hanterar ni magiska vapen? Jag har för mig att jag någonstans har läst att magiska vapen ”aldrig förlorar skärpan” och att BV aldrig sänks på dessa. Detta skulle i princip betyda att en ynklig dolk med Finna Vatten E1 gör RP oerhört mäktig då den aldrig går sönder och absorberar alltid all skada. Det känns inte helt bra. Att magin inte skingras av en kraftig orch med en schysst kroksabel är ju en sak men att vapnet i princip inte kan gå sönder känns märkligt.
2. Hur hanterar ni för övrigt skadepoäng? Om man tex parerar ett hugg på 14 poäng med en dolk som har BV11. Vad händer med de överskjutande 3 skadepoängen? Tar den parerande skada eller försvinner 3 poäng?

DoD91
1. BV på vapen sänks när man tex parerar våldsamma attacker. Hur hanterar ni magiska vapen? Jag har för mig att jag någonstans har läst att magiska vapen ”aldrig förlorar skärpan” och att BV aldrig sänks på dessa. Detta skulle i princip betyda att en ynklig dolk med Finna Vatten E1 gör RP oerhört mäktig då den aldrig går sönder och absorberar alltid all skada. Det känns inte helt bra. Att magin inte skingras av en kraftig orch med en schysst kroksabel är ju en sak men att vapnet i princip inte kan gå sönder känns märkligt.
2. Hur hanterar ni för övrigt skadepoäng? Om man tex parerar ett hugg på 14 poäng med en dolk som har BV11. Vad händer med de överskjutande 3 skadepoängen? Tar den parerande skada eller försvinner 3 poäng?
1. Om det inte står uttryckligen att det magiska föremålet är oförstörbart så skulle jag säga att det går utmärkt att ha sönder sådana, t ex genom att man parerar ner dess BV till noll. Vad som däremot händer med förtrollningarna på dessa vet jag inte riktigt. Jag har faktiskt aldrig funderat på det. Om jag skulle vara på ett snällt humör så skulle jag kunna tänka mig, för att använda exemplet ovan, att dolken är trasig och oduglig som vapen men att det fortfarande går att kasta Finna vatten med den. Om jag var på mitt elaka humör skulle jag säga "Tuff skit. Du får skaffa en ny dolk och få den förtrollad på nytt.".

2. Jag skulle säga att den överskjutande skadan både drar ner vapnets BV och träffar den som parerar.

Länge sen jag spelade 91:an nu så ta mina svar med en nypa salt.
1. Jag skulle köra på din tolkning att magiska vapen kan gå sönder - ge dem högre BV än motsvarande omagisk variant.
2. Jag skulle köra på att vapnet går sönder och resterande skada går igenom

Back