(passar på att svara dig här, MC)
Jag verkar ha varit otydlig. Den sortens dåliga pedagogik och dåliga upplägg som stör mig har alltså inte bara med dåliga formuleringar att göra.
Mer utförligt: Jag tycker inte bara att regelbokens text beskriver reglerna dåligt, utan jag tycker att reglerna beskriver spelet dåligt. Bland annat i de sociala konflikterna så kommer jag ihåg att jag liksom inte fattade vad Luke egentligen höll på med. Det kom regler som fick mig att säga "varför då? Vad gör den här regeln här? Varför skrev han den här regeln? Hur påverkar den spelet?" och att lära mig det genom att prova kändes alldeles för tungrott eftersom det var för mycket skräp i vägen som bara verkade skrivet på det sätt som små barn skriver spelregler, de liksom bara fyller en massa spelkort med regelinstruktioner hipp som happ utan någon egentlig tanke.
Jag förstod nog tillräckligt bra vad texten sade (well, förutom traits, beliefs och instincts, men samtidigt förlåter jag Luke för att han inte riktigt kunde förklara dessa svåra och för tiden nydanande begrepp på ett pedagogiskt sätt). Jag förstod dock inte vad reglerna sade. Spelet tycktes alltså upplagt på ett dumt sätt, i mina ögon.