Nekromanti [Burning Wheel] Vampyrbergens fasa

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Sådär! Då har vi spräckt nollan och faktiskt spelat igenom en första spelträff av något slag med Burning Wheel.

Det blev ett mycket försiktigt trevande, där vi ju prioriterade att ta reda på hur varje regel vi behövde använda fungerade, så det blev till en början ett väääldigt långsamt framåtskridande. Tror vi för de första slagen behövde slå upp säkert sex olika ställen i böckerna (jag menar alltså så grundläggande saker som hur linked tests går till, vad som är en normal svårighetsgrad, lämpliga svårighetshöjningar av omständigheter, och så vidare).

Men det var skoj ändå. Det kändes väldigt tydligt att varje grej man testade att slå för, Circles, Resources, Versus tests, Steel, trillade på plats efter första gången man använde det, så att det nästa gång kommer att rulla betydligt mer bekvämt. Det är ju så att själva grundreglerna är väldigt enkla och lätta att komma ihåg när man väl tagit reda på hur det går till och testat själv.

Svårast just nu tycker jag är att få in en feeling för scenframing och hur att spela på BITarna. Fast jag misstänker att den svårigheten inte kommer ur det nya systemet, så mycket som att jag är van vid att spela i extremt urbana miljöer, där hela rollpersonernas kontaktnät finns närvarande eller åtminstone tillgängligt, och där det är lättare att skapa situationer med många öppna dörrar, eller hur jag ska säga.

Här hade vi en alvkung vars slott just vaknat ur långvarig dvala därför att deras gamla fiender vampyrfurstarna åter börjat röra sig på jorden. Jag hade alltså väldigt svårt att besluta mig för vilka scener jag skulle ställa, eftersom geografin blir så begränsande. För om vi stannar i citadellet så kommer inte karaktärens flaggor, som handlar om att han är en äventyrare och fighter vid fronten, som råkar ha titeln kung, i fokus. Men om vi säger att han har rest iväg för att ta kontakt med människorna och forma en allians med dem, då är hela möjligheten att använda Circles på hemmaplan blockerad.

Puh, jag kanske skulle ha börjat med en mer urbant orienterad kampanj trots allt...

Oh, just det, respons på en tolkning från er som har spelat mer BW än jag!

Håkans karaktär, med Mounted Combat och ett stort svärd, till häst, vill bryta sig ut ur en cirkel av orker som omger honom och hans följeslagare, som är svärdsfäktare och kan rida, men som inte behärskar Mounted Combat (de är Sword Singers). Jag av gör att det är typ tre orker det handlar om att mörsa ner för att komma ut, och Håkan tänker genomföra anfallet och öppna upp för sitt sällskap att följa med igenom.

Jag tänker köra med ett linked test med Riding först, följt av Sword, som slås mot orkens Axes. Jag tänker att att vara till häst är en enkel fördel, +1D, och att det länkade Ridingslaget kan ge -1D eller +1D ovanpå detta, som vanligt för linked tests. Håkan lyckas med sitt Riding, men innan vi slår själva versustestet så kommer jag på att man väl borde slå Steel när man står på marken inför en ryttarchock. Så jag slår Steel för den ork som står omedelbart ivägen för anfallet, med +1D för att vara bland allierade och +2ob för ryttarchock (som jag tycker verkar vettigt, det beskrivs ju historiskt som så jäävla skrämmande). Han misslyckas och flyr skrikande bort från den silverskimrande alvkungen som chargar mot honom, och de närmaste honom drar sig också undan.

Verkar det här vettigt skött? Utifrån att vi inte är redo att använda Fight ännu.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Men om vi säger att han har rest iväg för att ta kontakt med människorna och forma en allians med dem, då är hela möjligheten att använda Circles på hemmaplan blockerad.
Hell yeah! Och det är ju det grymma, leta rätt på någon som är vänligt inställt är svårare om du inte är hemma. Du kan ju fortfarande säga "ok jag vill leta rätt på någon av byborna som är redo att motsätta sig vampyrfursten" och slå, misslyckas och låta spelledaren använda honom mot dig, kanske motsätter han sig vampyrfursten men han vågar inte göra något innan mannens fru och barn är befriade från vampyrens klor, eller bara satta i säkerhet i alvslottet, eller så kanske han i själva verket arbetar med vampyrfursten och leder karaktärerna in i ett bakhåll, eller så är han vänligt inställd till karaktären och motsätter sig vampyrfursten men någon överhör er konversation och försöker lönnmörda mannen och spelarnas karaktärer om natten, osv osv. Emnity clause är inte bara "direkt fientliga" utan mer "mer komplikationer".

Emnity clause är så otroligt ballt, det kan driva hela spelmöten om man sköter dem rätt. I vårt senaste spelmöte där vi spelar i Old World (bara för att visa upp systemet egentligen) så valde Hans att slå circles för att leta upp en stadsvakt i den lilla staden de är i för att se till att deras tillfångatagna häxa skulle sitta i säkert förvar. Såklart misslyckades de. Och jag har ännu inte utnyttjat emnity clause för stadsvakten de cirklade upp, men där finns ju ett frö som kan sträcka sig över ett helt spelmöte! Misslyckade slag är bränslet som får hjulet att brinna! :gremsmile:

Verkar det här vettigt skött? Utifrån att vi inte är redo att använda Fight ännu.
Det går ju att lösa på massa sätt. Tycker det verkade fungera bra. Min spontana lösning hade nog bara varit ett enda versustest. Svärd (med hjälptärning för svärdskamraten och bonustärning för hästen) mot Yxor (med två hjälptärningar då de var tre orker och kanske en bonustärning för att de hade dem omringade). Sen hade jag nog slängt in steeltestet efteråt för att avgöra om orkerna försökte jaga efter eller ej.

Svårast just nu tycker jag är att få in en feeling för scenframing och hur att spela på BITarna.
Försök inte pricka in och utmana alla samtidigt, försök pricka in en eller två beliefs, sen är det upp till spelarna att placera sig i sådana situationer så att deras beliefs kan utmanas. Det är viktigt.

Samtidigt: Se till att det som görs i spel av spelarna (ex. rida till byn för att försöka samla ihop byborna för att elda ner vampyrfurstens slott) kommer ur ett belief. Om någon verkar vilja spendera ett helt spelmöte med sådana saker utan att ha ett belief om det, be dem ändra ett. Stryka något gammalt som inte kommit i spel och skriva ett nytt. Beliefs skall ju peka framåt, mot vad man vill göra i spel, så ändras spelarnas intentioner vad de vill göra, så bör de också förändra sina beliefs.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Poppe said:
Men om vi säger att han har rest iväg för att ta kontakt med människorna och forma en allians med dem, då är hela möjligheten att använda Circles på hemmaplan blockerad.
Hell yeah! Och det är ju det grymma, leta rätt på någon som är vänligt inställt är svårare om du inte är hemma. Du kan ju fortfarande säga "ok jag vill leta rätt på någon av byborna som är redo att motsätta sig vampyrfursten" och slå, misslyckas och låta spelledaren använda honom mot dig, kanske motsätter han sig vampyrfursten men han vågar inte göra något innan mannens fru och barn är befriade från vampyrens klor, eller bara satta i säkerhet i alvslottet, eller så kanske han i själva verket arbetar med vampyrfursten och leder karaktärerna in i ett bakhåll, eller så är han vänligt inställd till karaktären och motsätter sig vampyrfursten men någon överhör er konversation och försöker lönnmörda mannen och spelarnas karaktärer om natten, osv osv. Emnity clause är inte bara "direkt fientliga" utan mer "mer komplikationer".

Emnity clause är så otroligt ballt, det kan driva hela spelmöten om man sköter dem rätt. I vårt senaste spelmöte där vi spelar i Old World (bara för att visa upp systemet egentligen) så valde Hans att slå circles för att leta upp en stadsvakt i den lilla staden de är i för att se till att deras tillfångatagna häxa skulle sitta i säkert förvar. Såklart misslyckades de. Och jag har ännu inte utnyttjat emnity clause för stadsvakten de cirklade upp, men där finns ju ett frö som kan sträcka sig över ett helt spelmöte! Misslyckade slag är bränslet som får hjulet att brinna! :gremsmile:
Gött! Ser fram emot att gräva djupare vid nästa spelträff. :gremsmile:

Försök inte pricka in och utmana alla samtidigt, försök pricka in en eller två beliefs, sen är det upp till spelarna att placera sig i sådana situationer så att deras beliefs kan utmanas. Det är viktigt.

Samtidigt: Se till att det som görs i spel av spelarna (ex. rida till byn för att försöka samla ihop byborna för att elda ner vampyrfurstens slott) kommer ur ett belief. Om någon verkar vilja spendera ett helt spelmöte med sådana saker utan att ha ett belief om det, be dem ändra ett. Stryka något gammalt som inte kommit i spel och skriva ett nytt. Beliefs skall ju peka framåt, mot vad man vill göra i spel, så ändras spelarnas intentioner vad de vill göra, så bör de också förändra sina beliefs.
Låter bra, strålande input. Jag tackar och bockar så länge!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Låter bra, strålande input. Jag tackar och bockar så länge!
Inga problem gillar ert upplägg skarpt, så ser fram mot fler spelrapporter!

Och, enmity såklart. Inte emnity. Mina fingrar gör inget rätt efter att de transkriberat alldeles för många intervjuer.
 
Top