[Burning Wheel] Shoeless Peasant

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Sällan bryr jag mig så mycket om AP-inspelningar men denna är helt fantastiskt fin! Kanske kan vara att både Judd och Sean är bekanta röster för mig (från Sons of Kryos och Narrative Control, två gamla podcasts). Kanske kan vara att de spelar Burning Wheel. Kanske att det också är en spelare en spelledare, en form jag är rätt förtjust i och som kanske också underlättar lite att orka följa med i en Actual Play-inspelning.

Oavsett. Det här visar dels väldigt bra Burning Wheel in action vid ett spelbord (eller här över Roll20 då), det visar också hur klassisk Story Now kan se ut och fungera och, kanske framförallt, det är en jävla bra berättelse som en får följa! Berättelsen tog slut här för några dagar sedan så det är också en komplett arc, från inledande övertygelser till hur de ändras och utvecklas och till slut fantastiskt fint avslut.

 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Går det att ladda ner avsnitten till sin podcast eller måste en kolla på youtube?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Går det att ladda ner avsnitten till sin podcast eller måste en kolla på youtube?
Jag har lyssnat på dem på Twitch faktiskt, då twitch går att spela och släcka skärmen. Något youtube stängde av för ett tag sen. Men finns kanske någon annan app som tillåter streaming direkt från youtube?

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nu har de börjat göra om Actual Play till podd, så sök bara på Actual Play så borde det ju droppa upp i valfri poddapparat. Först ut att konverteras är hela Shoeless Peasant.

Och som sagt, det är en jäkla fantastisk uppvisning på hur helt vanlig story now kan se ut vid spelbordet. Hur Burning Wheel som system fungerar och spelas. Och framförallt underhållande och medryckande berättelse!

Judd och Sean har också precis sparkat igång Into the Vault, nästa kampanj i samma värld, i vad de nu kallar The Bina Janos Saga. Bara lyssnat på första, men redan fast. Rekommenderas.

Into the Vault hittas här:

 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Tack för tipset, har aldrig orkat läsa burning wheel och skulle gärna se det in action
Rekommenderar att starta från början. Shoeless Peasant är verkligen klockren så eftersom de startar första sessionen med att skapa en karaktär, snacka lite löst om världen, sätta upp beliefs, och sen spela och Judd som SL utmanar dessa genom spelets gång.

Är någon allmänt nyfiken på BW skulle jag kunna sätta upp typ The Sword (klassiska demoscenariot för BW) och köra över Roll20, om en lyckas med konststycket att synka lite scheman osv. :)
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Tack för tipset, har aldrig orkat läsa burning wheel och skulle gärna se det in action
Samma här. BW är ett av de spel som gör mig skräckslagen bara av tanken på att SLa. Jag hörde nånstans att herr Crane sagt att man kunde spelet tillräckligt bra för att spela på riktigt efter sisådär tio spelpass. Det hjälpte inte.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Samma här. BW är ett av de spel som gör mig skräckslagen bara av tanken på att SLa. Jag hörde nånstans att herr Crane sagt att man kunde spelet tillräckligt bra för att spela på riktigt efter sisådär tio spelpass. Det hjälpte inte.
Varav skräcken? För reglerna? Eller sättet det spelleds på? Är i mitt huvud rätt rättframt och spelar i princip sig självt, som SL kastar en in lite vedträn ibland, blåser på glöden och spelar sina SLPs.
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Varav skräcken? För reglerna? Eller sättet det spelleds på? Är i mitt huvud rätt rättframt och spelar i princip sig självt, som SL kastar en in lite vedträn inland, blåser på glöden och spelar sina SLPs.
Framförallt reglerna. Men även lite det här med utmanandet av beliefs. Har iofs inte läst boken, kanske finns en massa bra tips och procedurer där.

Du är inte den förste som hävdar att det är enkelt. Men jag kan inte hjälpa att höra i bakhuvudet ”tio spelpass för att lära sig reglerna” och bli livrädd.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Varav skräcken? För reglerna? Eller sättet det spelleds på? Är i mitt huvud rätt rättframt och spelar i princip sig självt, som SL kastar en in lite vedträn inland, blåser på glöden och spelar sina SLPs.
Du har ju oxå ett förträffligt sätt att spelleda BW, som jag kommer imitera nästa gång jag leder ett BW-spel. Det är ju väldigt mycket upp till oss spelare att skriva aktiva beliefs och vara aktiva i spel. Ansvaret faller på oss. Det blir skitbra. Jag har hållit på å greja alldeles för mycket när jag lett BW, slängt in bomber och scener och styrt och ställt.

Och måste instämma i att reglerna är mycket mer komplicerade på papper än i spel. Till och med sub-systemen som Duel of Wits går snabbt andra gången man kör dem. Fight är så klart segare men används sällan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Framförallt reglerna. Men även lite det här med utmanandet av beliefs. Har iofs inte läst boken, kanske finns en massa bra tips och procedurer där.

Du är inte den förste som hävdar att det är enkelt. Men jag kan inte hjälpa att höra i bakhuvudet ”tio spelpass för att lära sig reglerna” och bli livrädd.
Nja, grundboken har nog faktiskt inte jättemycket bra tips på sådant. Det låter ju mer magiskt än vad det är, att utmana ett belief. Vad det i praktiken innebär att utmana en övertygelse är ju bara att skapa en SLP som vill motsatsen, eller vill samma sak men av en helt annan anledning än rollpersonen, eller vill en helt annan sak men som innebär att saken rollpersonen vill blir svårare att nå, eller att om rollpersonen uppnår det den vill så underlättar det för SLPn på ett sätt som kanske utmanar en annan övertygelse rollpersonen har, eller en annan rollperson. Osv.

Har tänkt jag ska skriva lite om spelledandet mer i APn jag håller på att författa med vårt pågående BW-spel, inledde väl den med att skriva att det inte bara skulle bli ett referat om vad som skett i spel utan mer kring reglerna och spelledandet, men inte hunnit pga sommar/semester + att det är två spelsessioner eller kanske rent av tre att sammanfatta kvar där. Men när det är gjort, kanske jag skulle ta tag i det och skriva lite om typ spelledandet där.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Du har ju oxå ett förträffligt sätt att spelleda BW, som jag kommer imitera nästa gång jag leder ett BW-spel. Det är ju väldigt mycket upp till oss spelare att skriva aktiva beliefs och vara aktiva i spel. Ansvaret faller på oss. Det blir skitbra. Jag har hållit på å greja alldeles för mycket när jag lett BW, slängt in bomber och scener och styrt och ställt.

Och måste instämma i att reglerna är mycket mer komplicerade på papper än i spel. Till och med sub-systemen som Duel of Wits går snabbt andra gången man kör dem. Fight är så klart segare men används sällan.
Haha, oj tack! Vad fint av dig! :heart:

Ja, det är väl kanske det svåra, att hitta en bra balans mellan att introducera saker själv och att avvakta och låta spelarna driva mot sina beliefs själva. Ni skriver ju bägge sjukt bra och drivna övertygelser, så ofta är det ju mest att hålla i hatten och följa med, ibland uppstår utrymme för att slänga in en bomb, eller hinta om future badness, eller bara introducera något en tänkt på och ibland är det fullt ös på grund av ett misslyckat cirklesslag som leder vidare och vidare osv...
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Är någon allmänt nyfiken på BW skulle jag kunna sätta upp typ The Sword (klassiska demoscenariot för BW) och köra över Roll20, om en lyckas med konststycket att synka lite scheman osv. :)
Anmäler också mitt intresse lite försiktigt efter att ha hört så pass mycket om spelet här men aldrig provat (eller läst) det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är helt klart också sugen på att testa om plats finns!
Har bläddrat i boken men behöver nog någon slags guidning för att "fatta grejen".
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Är helt klart också sugen på att testa om plats finns!
Har bläddrat i boken men behöver nog någon slags guidning för att "fatta grejen".
Np. Bjudit in till meddelandetråd med övriga.

Är det fler nyfikna så kan det köras någon omgång till framöver.
 
Top