Nekromanti Burning Wheel one shots

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hej alla!

Jag är en ny användare på forumet även om jag smygläst en del under en tid.

Jag håller på att sätta mig in i Burning Wheel, och har tänkt att använda det både till kampanjspel och enskilda scenarier.

Jag har uppfattat det som att förbättring av karaktären och artha är viktiga beståndsdelar för att få driv i spelet, och särskilt för att koppla BITs till den mer mekaniska biten med tester.

Om man nu vill använda BW till ett one shot, hur fungerar då denna koppling? Finns det någon mekanisk drivkraft av BITs med tanke på att artha delas ut efter scenariot?
Finns det någon drivkraft i förbättring av karaktären med tanke på att man knappast hinner förbättra sig så värst mycket på fem timmars spel?

Jag uppfattar det som att hela systemet i så fall riskerar att sammanfalla till:
"Olle är duktig med svärdet. Olle hatar orcher. Olle har ett framträdande ärr."

Det jag famlar efter är alltså att "Olle hatar orcher" bara blir ett gestaltningsstöd för Olle, inte ett imperativ som kan föra handlingen framåt rent mekaniskt, eftersom denna mekanik ligger utanför spelets omfattning (efter det att spelet avslutats, närmare bestämt).

Har jag uppfattat detta rätt? Kan man i så fall komma runt det på något sätt? Är BW direkt olämpligt för one shots?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tja, du har ju uppfattat problematiken helt rätt. Men, och det här är viktigt, när spelarna konstruerar sina BITs så är det mer än belöningsmekanismer, det är vad de vill att spelet ska handla om, vad de bryr sig om. De gör med sina karaktärer en stor del av spelledarens förberedelser.

Så även om inte erfarenhetsmekanismen kommer till sin rätt så finns det så många andra delar i spelet som ni kan fokusera på. Det kan ju t.o.m vara skönt att slippa hålla koll på erf.

När det gäller Artha skulle jag föreslå en paus i mitten när ni kör en runda, eller när det passar. Det behöver ju inte vara efter spelmöret.

Jag tror alltså inte tt du behöver oroa dig. Spela på bara! :gremsmile:
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Måns said:
när spelarna konstruerar sina BITs så är det mer än belöningsmekanismer, det är vad de vill att spelet ska handla om, vad de bryr sig om. De gör med sina karaktärer en stor del av spelledarens förberedelser.
Ah, jag underlät att nämna att jag avsåg one shots av typen standard konventsscenario, alltså en färdigskriven situation med färdigskrivna karaktärer.

Under sådana betingelser, menar jag, verkar det inte vara någon skillnad att köra Burning Wheel med BITs jämfört med säg DoD med en medföljande karaktärsbeskrivning.

Exempel:
BW-scenariot "Orchborgen" handlar om en borg där det bor orcher. Olle är en krigare med skill 4 i Svärd, han har ett belief som lyder: "Alla orcher är onda och måste dö".

vs.

DoD-scenariot "Orchborgen" handlar om en borg där det bor orcher. Olle är krigare med FV 15 i Svärd, i karaktärsbeskrivningen framgår att Olle anser att "Alla orcher är onda och måste dö".

Jag har inget problem med endera upplägget, jag är mest van vid friformsscenarion där det i allmänhet är ännu mindre mekanisk styrning av handlingen.

Min fundering var dock huruvida man, i ett färdigskrivet one shot, kan använda BW på ett annat sätt där man låter mekaniken belöna ett visst sätt att rollspela.

Min upplevelse har varit att Solar System och Svavelvinter klarar detta ganska bra; systemen påminner mig om BW i det att tangenter/nycklar/öden/förbannelser/BITs låter din karaktär (eller du som spelare) belönas just för att du spelar den som karaktären är funtad (som du nämnde, Måns).

I Svavelvinter och Solar System kommer dessa belöningar dock direkt, vilket gör att de fungerar utmärkt för one shots.

Jag har läst i BW att man inte bör modda systemet för då pajar det. Är detta sant? Finns det någon koppling mellan BITs och mekanik som jag verkar ha missat? Har någon moddat BW för att få det att fungera bättre för one shots? Är BW värt att använda som motor även utan BITs och karaktärsförbättring (som mekanisk drivkraft)?

Skulle man kunna dela ut Artha på ett sätt som mer liknar Svavelvinter eller Solar System ("Jag fiser högljutt inför hela hovet (och på så sätt vrider min nyckel/plingar min tangent/aktiverar min förbannelse/Aktiverar min Trait)", sedan skjuter jag blixtar mot Svarte Riddaren med hjälp av min nyvunna Magipöl/ÖT/Artha!")?

EDIT: Jag insåg nu att du, Måns, redan föreslagit en paus i mitten för att dela ut Artha. Det kanske kan vara en moddning som löser problemet...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hade tänkt föreslå instant belöning, men eftersom jag själv inte är helt förtjust i att göra sånt under löpande spel (ofta blir det ju en metadiskussion) utan avsätter hellre 15 minuter till det. Och det funkar ju lika bra mitt i.

BW spelas ju på konvent. Du kan alltid kika på de färdiga scenarion som ligger på sidan. The Sword eller nått heter ett av dem. Om inte annat kan de kanske funka som inspirationskälla.

I princip spelas BW som du säger typ som Solar System och Svavelvinter.
 
Top