Nekromanti Burning Empires - vad tyckte du?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag testade Burning Empires igår, med regelgenomgång och demo-scenario. Tror jag fattade grejen, och det gav absolut mersmak.

Men det finns mycket att tycka både bra och mindre bra om. Inlärningströskeln verkar vara något i hästväg, även om det säkert flyter på bra när man väl kommit över den.

Det känns också som att reglerna _skulle kunna_ vara mycket mer strömlinjeformade. Men de är de ju inte. Check.

Har du testat? Vad tyckte du? Något du tycker man ska tänka på? Det skulle vara kul att höra hur några som spelat länge "lägger upp" sitt spel. Eller hur det oftast råkar bli :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
BE är väl rätt stömlinjeformade? De flesta undantag är utkastade osv. Det är dock rätt speciellt med Scenekonomin. Om du menar att spelet har undersystem, så är de rätt centrala i de flesta Burning-spel, och extremt så i BE just därför att du har konfliktscenerna där de verkligen krävs.

Jag har bara varit på g att spela det ett gäng gånger, vi kom tyvärr aldrig så långt som att faktiskt spela. Men, mina råd är väl att se till att alla har lite koll på reglerna. Dela ut ansvarsområden, som SL har man förslagsvis en allmänkoll på allt, men se till att någon sen läser in sig på DoW, Firefight!, etc. Då har man en ansvarig för det när det väl är dags.

Lyssna gärna igenom apap.libsyn.com och deras BE-serie, de har flera vettiga åsikter och kommentarer kring hur man med fördel lägger upp det.

Försök att bestämma i förväg, det här spelmötet kommer vi ha en Duel of Wits, läs in er på den, använd konfliktscenen för att sparka igång den.

Men annars är det väl som med alla Burning-spel, försök hitta ingången i hur de är tänkt att spela, ändra inget för de är som jäkla urverk när det kommer till hur de fungerar. Att hacka dem innebär i regel att förstöra dem.

Som spelledare, säg ja åt dig själv. Smuggla in mask genom färgscener, hulla folk till höger och vänster, locka spelarna att använda sin konfliktscen, var inte rädd för att trycka på hårt, var extremt konsekvent och tydlig med konsekvenser. Misslyckade slag skall leda åt helvete, nivån av helvete kan du styra utifrån hur storslagen intentionen var. Ville de cirkla upp en hel soldattrupp, har de precis cirklat upp en revolutionär rörelse, vill de bara få tag i någon som kan göra reklam, så är det någon som faktiskt inte alls är lämpad för jobbet, eller kanske en kär barndomsvän som nu håller spelarkaraktären ansvarig för planetens elände.

Vet dock inte riktigt hur du med att "lägga upp sitt spel". Menar du planera spelmöten? Eller hur man organiserar saker?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
puh- jag har mycket åsikter om BE efter att ha spelat och spellet i samma kampanj, typ fem-sex spelpass.

vi slutade för att vi inte hade kul.

undersystemet och reglern aoch allt det där är skitbra och skitkul, även settingen och världen och alltihop.

MEN

jättesvårt att som SL hitta en bra roll, inte tävla men ändå driva sina SLP.

Jättesvårt att spela naturligt och med flyt när man i varje runda styrs jättehårt av att ha en konfilktscen som ska resultera att gruppen på meta-nivå får fördelar- svårt då att följa sin karaktärs impulser.

Övertygelserna (beliefsen) kommer i skymundan av grupper mål i att tävla med SL- det blev för mycket fokus på att vinna på ett högre plan. Och tar man bort det fokuset så försvinner dess poäng.

Jag skulle vilja spela BE igen men plocka bort hela metasystemet med scenekonomi rundor och what-not

Eller

turas om att vara speleldare och göra varsin slp och varsin rollperson.

edit: det krävde MASSVIS med förberedelser från gruppen och från mig som SL- så man ska vara säker på att kampanjen blir av
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det känns också som att reglerna _skulle kunna_ vara mycket mer strömlinjeformade. Men de är de ju inte. Check.
Jag förstår inte vad du menar???
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
NilsH said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det känns också som att reglerna _skulle kunna_ vara mycket mer strömlinjeformade. Men de är de ju inte. Check.
Jag förstår inte vad du menar??? </div></div>

Jag menar att spelet hade tjänat på att ha mindre specialregler och subsystem.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Poppe said:
Vet dock inte riktigt hur du med att "lägga upp sitt spel". Menar du planera spelmöten? Eller hur man organiserar saker?
Jag menar: Hur ser ert typiska, lyckade spelmöte ut? Vad händer? I vilken ordning gör ni vad, i vilken ordning utspelar sig olika sorters scener etc.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Necross said:
Poppe said:
Vet dock inte riktigt hur du med att "lägga upp sitt spel". Menar du planera spelmöten? Eller hur man organiserar saker?
Jag menar: Hur ser ert typiska, lyckade spelmöte ut? Vad händer? I vilken ordning gör ni vad, i vilken ordning utspelar sig olika sorters scener etc.
Våra mest lyckade spelmöten var när jag (tävlingsmänniska) släppte SL-rollen och Simon (flumm-gubbe) klev in och slutade bråka så förbannat, och då också inte utnyttjade alla SLPs scener, så SLP åstadkom och bråkade betydligt mycket mindre än tidigare- vilket gav mer utrymme och story och gjorde att spelarna kände sig mindre stressade att hela tiden ha den övergripande tävlingen framför ögonen, istället kunde man släppa taget lite.

Undersystemen är asroliga och enkla efter första genomkörningen. Den andra fire-fighten eller DoW är enkel, men systemen tycks svåra första gången, jag upplevde så i alla fall, att det är mycket enklare än det ter sig.

Finns en asbra text som jag inte hittar nu, men som finns på hemsidan om hur man spelleder BE-läs den!!

Vi hade olikfärgade pokermarker som var olika sorters scener, colorscenes, conflikscene etc och så la man den när man gjort en av sina scener så man såg hela tiden vad alla hade kvar, men det var inte nödvändigt att allt var spenderat för att rundan skulle avslutas.

Så hoppade man mellan sl och spelare och startade typ varannan scen. Lite fler spelarscener. Sen körde vi mellan-rundorna-grejen och sen var det dags att gå hem... Oftast
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hepp! Jag är flummgubben som spelledde när NilsH tröttnade! Det funkade bättre för mig, som sagt, men att vi fick spelet att rulla som det skulle gjorde bara att det blev tydligare att det inte passade vår gemensamma smak.

Jag håller med om typ allt som NilsH sa, men tänker säga det själv också.

Spelpassens längd är kruxigt. Boken rekommenderar att man kör två, men det går att få olika uppfattning om hur många scener man ska köra egentligen. På sidan 428 så står det att man har "access to" eller är "guaranteed" ett visst antal scener. Anta att man är 3+1 vid bordet, och att spelledaren har 3 figures of note. Då har spelarsidan 1 conflict, 2 building, 3 interstitial och 3 color scenes. Spelledaren har 1-2 conflict, 2 building och 3 color eller interstitial. Ska man köra såhär många scener, och inte komprimerar dem extremt mycket, så finns det inte en suck att man kan köra två manövrer på ett spelpass.

På sidan 403, under Two-maneuver sessions, står det istället att man spelar en eller två scener per spelare plus en eller ett par scener som spelledaren startar.

Jag tyckte det var rätt svårt att förhålla mig till de här två olika instruktionerna, men fann att det funkade bättre när man körde färre scener per manöver. Men priset av det var att man var tvungen att tänka ännu mer taktiskt och effektivt när man valde scener. Gå på feeling eller göra knäppa grejer i linje med sin rollperson? Pfft!

Såhär. Om man alls ska bry sig om det strategiska spelet, som spelare, så ska man spela såhär: välja i början av passet vem som ska ta passets konfliktscen, helst den med mest artha, förutsatt att den är bra på färdigheter som kan användas för manövern man valt. Alla bör se till att framea scener där de övriga kan hjälpa den rollpersonen med någonting, vadsomhelst som innebär att ge hjälptärningar. Övriga rollpersoner bör driva sina beliefs och insticts, så att de cashar in så mycket artha som möjligt, så att de kan driva konflikten i nästa manöver. Den drivande rollpersonen ska helst inte wasta sin artha under passet, utan använda den till manöverslaget i passets slut.

Spelledaren bör se till att viktiga slpar figurerar i någon scen under passet, men de behöver inte hjälpa varandra för att ge bonustärningar till manöverslaget efteråt. Spelarna kan motverka det här genom att inte frama scener med viktiga SLPar.

Ska man spela korta manövrer, och bara har en eller två scener per skalle, och man alls vill bry sig om hur det går i det strategiska spelet, så fattar ni att man måste vara jävligt smart och strikt med vad man sätter för scener. Och bryr man sig inte om det så är frågan vad det här systemet tillför.

Allt det här är alltså centralt i Burning Empires, men saknas helt i Burning Wheel, så jag skulle säga att de två spelen är sjukt olika varandra när det kommer till hur de är att spela, trots alla likheter i övrigt.

Om jag personligen skulle ta upp det igen så skulle jag definitivt spela "Burning Wheel med BEs sci-fi-regler" så att säga. Det vill säga BWs spelstil, det vill säga helt fimpa det strategiska spelet. Men det är ju en smaksak, naturligtvis.

Men inlärningströskeln vad gäller de specifika reglerna, som Firefight, Duel of Wits eller Circles, går snabbt att ta sig förbi, trots att den ser hög ut. Första gången man kör en sån grej får det gå i snigeltakt, med näsan i boken (förslagsvis någons näsa som inte aktivt spelar i konflikten), andra gången så räcker det med att kasta ett refererande öga, och efter det så flyter det på rätt bra.

I övrigt håller jag alltså med om allt NilsH sa. Oh, förutom att jag rekommenderar att kryssa scener på formulären istället för att använda marker!
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Det är jag som "gör ett försök" att spelleda BE för första gången. Det är en del att tänka på, så vi får se hur det går :gremsmile:

Tackar och bockar för tipsen. Jag vet dock inte om vi egentligen kommer att köra det så tävlingsinriktat (men lite kanske). Personligen ser jag det mest som ett intressant experiment och jag blir nöjd om vi får en bra story och kul flyt i spelet.

Jag tror inte heller man ska stirra sig blind på scendynamiken och följa den helt slaviskt (och opta för det, då kan vi ju spela brädspel istället), utan spela mer som känns rätt - jag tror nog både metaspelet och rollspelet kan lösa sig rätt bra ändå. Men ambitionen är ju såklart att försöka spela i huvudsak som det är tänkt.

Även om man INTE gör det känns BE fortfarande som ett väldigt starkt system som man nästan lika gärna kan spela mer "traditionellt" - reglerna funkar även för det (bättre än de flesta spel skulle jag vilja påstå). Men tjusningen är ju såklart att köra BE som det är tänkt full-on med metaspel, scener och ALLT, det känns som det kan bli en ganska rik upplevelse.
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Tror väl egentligen inte riktigt heller på att stressa genom 2 manövrar per kväll, men visst det kanske går med lite vana...
Jag misstänker att undertecknad och de flesta i gruppen är säkert lite för slöa, och för kära i att dra ut på saker, för att lyckas med det stadigt.
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Satte mig för att leta på forumet efter lite tips och hittade detta uttalande från Luke (skaparen själv):

Burning Empires is a superadvanced roleplaying game. It expects you to bring to the table all of your skills and knowledge from years of gaming. It then wants you to channel those skills and knowledge into a slightly different framework. So you're still playing a roleplaying game -- complete with the roleplaying, table chatter and banter -- but you're doing it in structured chunks while under pressure from limited resources.
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
I min läsiver hittade jag ett till riktigt intressant inlägg där ang "tävlingsmoment" i manövrar, det är väl mer såhär jag har förstått och läst det;


Quote Originally Posted by Paul B View Post
Because of the disconnect between the Maneuver and the scenes -- and I'm slowly becoming a strong proponent of that design decision -- you really can't look at scenes as "building blocks" for Maneuvers. Despite the hype, the Maneuver isn't how you win; it's just the countdown for the narrative.



i agree completely. this is the real key to the scene economy. they are simply the sound of the clock ticking towards setting off the time-bomb of the macro-manuever's end-game scenario. yes, you have to stick to them to keep the fervor of the pace, but let them develope organically.

instead of 'i want to spend my interstitial scene...' the player should say, 'i call up duke pericles on the comm and tell him he's a bastard.'

if it evolves into a DoW, great. if it's just an intimidation roll, fine, if it's just a simple discussion for the sake of color, that's cool, too. but the key is, after the scene, decide what kind of scene it was, and mark it off (just like after rolling a test, you decide if it was challenging, difficult or routine and mark it off). that ritual sets the pacing. don't allow extra scenes, (barring an organically entered conflict) just say, 'wait for the next maneuver.' once you get used to the pacing of this, you'll never turn back.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Sådär, ursäkta att det tog lite tid, men nuså har jag sammanställt lite tydligare mina tankar kring BE:

Nu blir det här lite märkligt att skriva för jag har som sagt inte spelat spelet, jag har läst det, läst massor om det, spelat en hel del Burning Wheel och grundar mycket av mina antaganden från detta samt endel intervjuer där jag försökt plocka ut vad BWHQ själva säger om spelet.
Till Simon och NilsH: Det här är på intet sätt menat att negera er upplevelse av spelet, om det framstår så så ber jag hemskt mycket om ursäkt. Och, jag vill gärna höra era kommentarer på min infallsvinkel. Som sagt den är helt ogrundad och ni får gärna komma med ett “Men grabben för fan, så där går det inte till..” om jag nu drömmer om hur det skulle vara att spela BE.
Jag ser Burning Wheel och Burning Empires som väldigt mycket samma spel. Någon intervju om Burning Empires sades det att ett mål när de började designa spelet var att tvinga folk att spela som de gjorde. I samma intervju så har jag för mig det talas om att hela scenstrukturen både syftar till just att tvinga folk att dela spotlight, ta ansvar och driva berättelsen osv men också till att faktiskt skapa en serietidning. Jag vet inte om du har tillgång till Iron Empires-albumen, men om du har det, eller bara något annat seriealbum, så bläddra igenom det, och håll scentyperna i huvudet. Det är rätt intressant när man gör det, hur väl de stämmer överens med de olika sorters scener som du kan sätta och på vilket sätt det skapar en pacing som faktiskt driver mot konflikt, mot en höjdpunkt i berättelsen.
Så när det kommer till ordning, struktur osv, så ser jag det väldigt likt det som sker vid spelbordet när vi spelar Burning Wheel. När en scen avslutats är frågan öppen, vem vill ta plats härnäst, antingen vändar man som SL sig till någon och säger “ok vad gör du?” eller så är det någon som säger “ok, jag tar mig genom skogen och söker efter resterna av armén”. Den stora skillnaden är egentligen att man som SL uppmanas sätta scener med bara SLPs, man kan visa sina SLPs elaka planer och på så vis “locka” fram att spelarna tillgriper sina konfliktscener för att hindra eller stoppa. Skulle jag spela Burning Empires idag skulle jag spela det precis som Burning Wheel, fast med scenekonomi. Jag tror inte jag skulle spela det så att vi “väljer en scentyp” och sen spelar ut den, utan spelaren skulle bara sätta scenen (vart är min SLP, vilka är där, vad gör vi) och sen skulle jag som SL gripa in och spela SLPs och världen och så får vi se vart scenen landar. Är det en färgscen? Är det en kommunikationsscen? Är det en byggscen? Etc. Jag tror det är viktigt att låta scenerna växa organiskt. Att en färgscen kan få bli en byggscen. Att min färgscen kanske växer och blir din konfliktscen. Osv. Låt fiktionen i scenerna styra. Sen kommer såklart scenutbudet minskas allt eftersom och tvinga fram vissa typer av scener, men finns det inget mer att göra, så avsluta bara manövern och gå på en ny. Bara för att någon har en färgscen kvar betyder det inte att den behöver användas, även om det är lite slöseri att inte göra det. Däremot skulle jag nog vara benhård på mängd scener uppåt. Det tycker jag är rätt viktigt och en rätt central del i spelets mekanik.
Metaspelet ser jag egentligen inte som ett spel, det är en rätt liten del man har att påverka, mycket handlar om att scripta hårt, försöka placera sina karaktärer så de kan hjälpa varandra, precis som Simon och NilsH säger. Men jag tror att ett sätt att angripa metaspelet på som inte skapar trubbel och konflikter med spelet i sig, är att kasta av sig att det faktiskt är en tävling mellan SL och spelarna. För det sker på rätt ojämnlik mark. SL har rätt mycket befogenheter som gör att allt är tiltat till dennes fördel. Så som jag skulle angripa det, som jag var inne på lite innan, är just som en backdrop. Det handlar om att sätta scenen för vad som sker runt dessa karaktärer i deras liv och det drama som spelas upp mellan dem. Vissa delar av vad karaktärerna gör kommer påverka scenen, fältslag kommer falla åt ena eller andra hållet och kanske kommer det påverka planetens öde, men kanske inte. Och, det är där jag tycker det fina är. Vi kan spela en fantastiskt vacker och optimistisk historia om en man som söker sin familj, räddar dem mitt under fältslag och storskaligt krig, men planeten faller. Vi kan spela en annan historia, samma man söker sin familj, planeten räddas men på bekostnad av dennes familj. Eller kanske lyckas han med både och? Metaspelet är bara en timer och kampanjbackdrop. Det skapar ramverket för resten. Visst kan man spela mot det, visst kan man engagera sig för att rädda planeten, men jag tror inte man ska hoppas på för mycket. Det är lite “ur händerna” från de FONs man spelar, även fast de är bigshoots, så är deras individuella påverkan rätt liten.

Lite lästips:
Jag föreslår att du börjar med att läsa igenom vad Paul B har sammanställt under “Getting past the first turn”. Alla de artiklarna tar avstamp i de problem som många har med Burning Empires och som Paul själv, uppenbarligen om man följer hans historia på BW-forumet, har haft med spelet. De är nog de absolut viktigaste grejerna tror jag. Du finner dem här: http://www.burningempires.com/wiki/index.php?title=Emergent_Behaviours
Acual People Actual Play är en podcast som inledde sin existens med en serie om Burning Empires som även den är väldigt vettig att lyssna igenom, inte lika mycket aha-upplevelser som Paul Bs trådar, men väl värt att lyssna igenom. En fördel medd dessa är att det inte handlar om inspelade spelmöten, utan de samtalar om de spelmöten de nyligen haft, vilka problem som upstått och hur de löst dem, osv. Finns här: http://apap.libsyn.com/
På archive.org finns en hel del Actual Play av Burning Empires sparade, framförallt är det Mel White från den gamla podcasten Virtual Play som lagt ut inspelningarna. Bara lyssnat på ett fåtal men kan absolut rekommendera att lyssna igenom lite utifall du kan med inspelade spelmöten. Finns här: http://www.archive.org/search.php?query=burning empires AND subject:"Burning Empires"

Sist åter igen denna disclaimer: Jag har som sagt inte spelat det. Jag har förberett mig för att göra det ett par tre gånger och läst, lyssnar och fördjupat mig såpass i spelet att jag ändå känner att jag har ett grepp om hur det skulle fungera i spel. Men Simon och NilsH, kom gärna och säg åt mig att jag har vanföreställningar om ni tycker det verkar vara så. Eller, kanske är det bara det att vi spelar BW olika?
Sist, lycka till med spelandet! Fråga på om det är något mer, skriv en lång eller kort AP om hur det gick sen!
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Jag måste nog säga att min bild av BE, och som jag tycker det framställs i boken och på forumet, stämmer mycket bättre överens med det Poppe säger (mkt bra inlägg f.ö.).

Men jag ser tjustningen med att just kunna spela det på mer än ett sätt och de olika vinklarna är alla intressanta. Det skall bli riktigt roligt att prova sig fram lite.

Jag gillade också Prometheus Chained podcasten (även om jag inte orkat lyssna mer än första), om man skall ta ytterligare lyssning på folk när dom spelar snarare än som den andra (som är kommentarer om spelet).
http://forum.rpg.net/showthread.php?t=336773

Jag tycker också att BE och BW kompletterar varandra en hel del, summan av de två känns betydligt starkare än endera. Det är samma system, men en del skillnader, och saker förklarar ofta lite bättre i endera - vilket gör det till klar fördel att ha läst båda, även om man bara spelar det ena. Men i mitt fall känns det verkligen som om det är BE som är helhetskonceptet som verkligen kan funka, och därför känns lite rikare och i nuläget mest tilltalande.

Vi får se lite grann hur det känns när man väl spelat in sig lite. Jag funderar också på att kanske pröva mig fram lite som både spelare och/eller spelledare för fler grupper för de här spelen, just för att kunna insupa fler varianter. Vi kommer bara spela en gång i veckan ändå, så jag har säkert tid för något mer.
Så är det någon som är intresserad (eller redan håller på) i stockholmstrakten så hör gärna av er.
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Kan ju instämma med att den där "Getting past the first turn" är ovärderlig läsning om man har funderingar på att köra spelet...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Poppe och Achamian, jag tror att ni har helt rätt i hur man bör spela spelet!

Problemet vi hade, skulle jag nog säga, är att eftersom metaspelet är så tydligt formulerat och strukturerat som en tävling, så är det väldigt svårt, åtminstone var det det för oss, att inte se och framför allt känna det som en tävling. Alltså att helt enkelt tycka att det är trist när man får pisk.

En del av det här är att spelledaren inte kan slänga in slpar och fiender hursomhelst, utan att man är begränsad av samma regler som gäller spelarna. Alltså, när spelledaren är fri att slänga in vadhelst som är koolt i stunden, så litar man som spelare på att hon slänger in koola grejer, och är beredd att förhålla sig och svara på vadsom som kommer mot en, så att säga. Men när transparenta regler begränsar spelledaren för att skapa nåt slags jämt bräde, så blir ju infall som bryter mot hennes resursregler till ett slags "fusk", som inte känns skoj, eftersom det inte är så det "ska" gå till. Det här tycker jag är en central sak som gör spelet fundamentalt annorlunda än BW.

Just det, det ska sägas att trots att det ser ut som om spelledaren har massiva fördelar, så sopade rollpersonerna mattan med vaylensidan nästan hela tiden när vi spelade. Tre spelare, med koll på vars två rollpersoner och deras resurser (de flesta hade en sidekick) hade så mycket lättare att spela 'bra' än en person med typ sex rollpersoner och alla deras grejer och resurser.

Men, som sagt, jag tror att ni har rätt i hur man bör försöka spela spelet, eller i alla fall förhålla sig till tävlingsmomentet. I och för sig så var det också dit jag hade nått när vi bestämde att jag skulle ta över spelledandet efter NilsH, och det var därför jag gav mig på det. Men det ledde som sagt bara till att jag tyckte att spelet krävde enorma mängder handling time för att hålla 'tävlingsmomentet' 'rättvist' och på spåret, för något som man borde prioritera ner för att spelandet skulle bli mer skoj.

Oh well, jag skulle hursom kunna tänka mig att ge mig på det igen nån gång, tror jag. Åtminstone som spelare, och med en grupp som tänker såhär som ni beskriver.
 

Achamian

Veteran
Joined
29 Aug 2009
Messages
41
Location
Kungens Holme
Nu säger jag absolut inte att jag har rätt och ni har fel, men det är lite lustigt hur olika man kan läsa och hitta olika fokus i samma spel egentligen.

För jag känner som sagt inte igen mig i er tolkning riktigt. Det är på väldigt många ställen i reglerna och på forumen som det uppmanas till mer avslappnad attityd till just tävlingsmomentet. Det kan ev också vara en kraftigare färgning av mina personliga förväntningar och den erfarenhet av rollspel jag har haft. Man läser och tar till sig olika mer än vad man tror kanske. Däremot är det lite a-ha och insiktsfullt att höra hur olika approach det kan bli på ett ändå väldigt styrt spel.

Simon (eller övriga): jag fick just beskedet att två av spelarna hoppar av pga oväntad ökning av fokus på arbete och barn, så det finns iaf en plats om du är i stockholm och vill ge det en chans igen. Skulle inte skada med någon med lite erfarenhet :gremwink:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Achamian said:
För jag känner som sagt inte igen mig i er tolkning riktigt. Det är på väldigt många ställen i reglerna och på forumen som det uppmanas till mer avslappnad attityd till just tävlingsmomentet. Det kan ev också vara en kraftigare färgning av mina personliga förväntningar och den erfarenhet av rollspel jag har haft. Man läser och tar till sig olika mer än vad man tror kanske. Däremot är det lite a-ha och insiktsfullt att höra hur olika approach det kan bli på ett ändå väldigt styrt spel.
Tja, det är inte omöjligt att en anledning till att det sägs så många gånger, typ på forumen, att man bör chilla gentemot tävlingsmomentet, är att det är rätt svårt att göra det.

Nånting det har tagit mig lång tid att lära mig, när det gäller läsandet av spel som Burning Wheel, Burning Empires och Apocalypse World, är att de till stor del är polemik. De inskärper, det här måste du tänka på och såhär måste du jobba, utifrån vissa problem med ex-vis spelledandet som konstruktörerna haft issues med. Och om man inte själv har erfarenhet av samma issues i sitt eget spelande så kan det bli knepigt när man möter instruktioner som säger "tänk på det här!" när det inte alls är det man själv behöver tänka på för att komma vidare i sitt spelledande.

Det där tycker jag man ser tydligt i både BW och BE. Ta till exempel hur ofta BW inskärper regler och principer som ska skydda spelare och rollpersoner från abusive spelledare. Instruktionerna kan bli lätt kryptiska när man inte har några problem med spelledarabuse i sin grupp men ändå försöker följa dem. Till exempel.

Sådär tror jag att det är med varför BE kan upplevas så olika trots att instruktionerna för hur man ska spela är så specifika. De är liksom en väldigt specifik beskrivning av vilken riktning man ska gå åt, men eftersom vi börjar på olika punkter så kommer instruktionerna ändå att leda oss till olika platser.

För att vara lite metaforisk. :gremsmile:

(Förresten, kan du peka på var i själva regelboken det pratas om att chilla med tävlandet? Jag hittar bara att boken säger motsatsen, nämligen...)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Fast det roligaste är när man läser allt sådant i BW/BE och sen inser att det är Luke som skrivit regler mot sig själv, för att det är han som varit precis den spelledaren han vill skydda spelare från.. :gremsmile:
 
Top