Burk Krig: Ett bortglömt kulturarv

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Tidigare idag kom jag att tänka på ett bisarrt hemmapulat... "rollspel" som jag en gång i tiden laddade hem över 56k-modem. Jag är rätt säker på att filen låg uppe på Sveroks hemsida vid något tillfälle. Spelet hette Burk krig [sic]. En av de många roliga detaljerna jag minns med det var att spelskaparen hade skrivit in sig själv och sina vänner väldigt mycket i spelet.
Exempelvis så kom jag ihåg att istället för klasser/folkslag så spelade man olika drycksorter som tillhörde olika korporationer, och hela kapitlet med de olika drycksorterna var 50/50 spelarbok och dryckesrecensioner. De olika smakerna hade också olika typer av favoritmusik, och jag minns det som ganska lätt att lista ut att spelskaparen gillade hårdrock och metal och hade kraftiga aversioner gentemot elektronisk musik.

I alla fall så googlade jag på "burk krig" nu på kafferasten och kommer till en sida på Angelfire(!!) där det fortfarande går att ladda ner en zip med spelet!
Det är precis som jag minns det, inkl. väldigt.. personlig touch angående vilka dryckessorter som gillar vilken musik, tveksamma tankar kring Coca cola light's uppkomst och ett hanterande av skyddade varumärken som tar en tillbaka till internets fria dagar!
Radikalare än MORK BORG, fler spelbara klasser än Eon, mer äkta nostalgi än Ur Varselklotet, krångligare regler än DoD retro!
Spelskaparen har också gjort särskrivningar till en sann konstform, jag som läsare blir inspirerad att börja särskriva bara av prosan.

Jag vill passa på att dela detta bortglömda kulturarv med er och uppmana er att läsa detta rollspel som det konstverk det är:
http://www.angelfire.com/nf/son/rollspel.html

Jag vill även efterfråga burk krigs-minnen från övriga forumdeltagare!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Det är ju en STILSTUDIE i nihilism:
"Spelet går ut på att slakta andra onda burkar - spela spännande karaktärer - utforska den mörka världen - och göra spännande uppdrag mm."
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
"Man dör i alla fall om någon annan burk skjuter med basoka på en själv."

Ursäkta att jag spamar.. Jag känner ett så starkt kall att sprida prosan.
Men jag ska lugna ned mig nu :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har skummat lite och ja.. Helt fantastiskt. Jag saknar ord.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det här är bland det bästa! När kommer Kickstartern!?

'Att spela burkar kanske verkar konstigt, och ja, det är lite annorlunda. Men varför inte? Det kommer ofta nya spelidéer, ibland om filmer men inte kanske så många om burkar. Det som i grunden är så originellt är att det inte är människor och liknande, utan plåtburkar som fått intelligens och omdöme (även om det kanske är lite bristfälligt).'

Ja, varför inte!? Jag köper konceptet rakt av.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alltså vafan, det bara haglar visdomsord i förordet. Även om man inte är intresserad av att spela Burk Krig borde man läsa det.

"Spelargruppen ska bestå av en SL och 2-6 spelare. Man kan vara mer om man vill, men det blir
oftast mycket tråkigt att spela. Själv har jag aldrig spelat så många, men Thomas, en kompis till
mig, berättade att han hade spelat med elva andra. Han tyckte att det var stendött!"
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
"Vilka tärningar behövs i spelet då? Jo, så många som mögligt av alla olika sorter."
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Det är så mycket som är rätt med det här spelet. Hemsidan, Förnamn "citat som i Neogames spel" Efternamn i författarlistan, varningarna om att inte vara kobold.

En relik från en mer civiliserad tidsålder.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Stort tack för ditt dekdektiv arbete, Krank!

---

Det verkar vara Burk Krigs inspirerade drakar och demoner rollformulärer? Många Burk Krigs inspirerade drakar & demoner rollformulärer...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är ett närliggande område - kan kanske kombineras för att skapa en kampanj?

Akikan (”Empty Can”) is the unlikely story of high school boy Kakeru Daichi, whose can of melon soda magically transforms into a human girl. More "akikan" girls begin appearing, each of them needing to be infused with carbon dioxide from their respective drink types to survive. The akikans were created as part of the 'Akikan Elect' to determine whether steel cans or aluminium cans are superior. The akikans must battle each other until only the strongest type is left standing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Akikan!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vill bara tillägga att jag också väntar på nyutgåvan av Burk krig! Hade helt glömt bort detta. Ni som ändå är experter på internetarkeologi, jag är rätt säker på att det kom en expansion eller hack eller vad det kallas där man spelade flaskor istället, allt från små ölflaskor till magnum champagne flaskor, tycker att det borde ha hetat Flask krig eller nåt sånt men får inga relevanta träffar alls...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Efter att ha skummat igenom reglerna tycker jag att det mest fantastiska med spelet är att det, i all sin härliga amatörmässighet (i ordets bästa bemärkelse), känns så ambitiöst! Det är ett gäng personer som verkligen velat ha ett rollspel om burkar och gått all in! Det finns dessutom så många härliga stycken att citera:

"Denna värld är mycket ond, på grund av de stora krigen"

"Om ni är normala så bör ni bli våldsfixerade när ni spelar ett rollspel och även lite sinnessjuka. Men det är inte så farligt, huvudsaken är ju att man har kul!"

"Så till lite inlevelse, spela din burk som en burk"

"Vilken är din favorit dricka? Ställ dig den frågan och spela sedan din smak! Själv t.ex. dricker jag bara Cola liknande drickor och Life (tönt drickor!!!) Jag skulle inte kunna tänka mig att spela en Fanta, fy fan. Mathias har en annan uppfattning, han gillar nästan bara sådana drickor."

"Först ska du skriva vem du är och sedan vem SL är. Skriv detta på rollformulären (för om du skriver det bredvid blir det ju svårt att läsa om man flyttar runt formulären :)"

"Dödsscenerna brukar inte bli så dramatiska; när burken dör faller den till marken i krampryckningar och högljudda skrik, drickan sprutar ut och den dör efter sådär fem minuter."
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Haha ja! Det är så bra!

Jag vill starta en Burk Krig-podcast där jag letar reda på skaparna och intervjuar dem, kör actual plays osv
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
En härlig detalj är att det enda som står om något som går att härleda till copyright ligger allra sist, under paragrafen rollformulär:

Sist men inte minst kommer formuläret. Det ska nog täcka allt som behövs för att spela.
Formuläret är fritt att redigera! (vilket du inte får göra med resten av detta dokument).



Det är så härligt annorlunda från det mesta i rollspelsväg jag konsumerar idag.

Vilka tärningar behövs för att spela OD&D: En t6, en t20
Vilka tärningar behövs för att spela Maze Rats: En sexsidig tärning
Vilka tärningar behövs för att spela Whitehack: Inga
Vilka tärningar behövs för att spela Burk Krig: Jo, så många som mögligt av alla olika sorter

Alla andra spel: Släng ut de regler du inte gillar, gör husregler, anpassa efter din spelstil, spelet är ditt att ändra i!
Burk Krig: Du får inte ändra något i detta dokument
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Det här är också väldigt hårdrock:

"Bilarna är alltid bakhjulsdrivna, om inget annat nämns"
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag minns att Burk Krig var ett av spelen som fanns att ladda ner via Rollspel.nu innan det bara var ett forum. Är det nära 20 år sedan nu?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Man skulle ju kunna göra ett miniatyrspel med läskburkar i samma värld. Billigare än Warhammer :wink:
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Leumas;n339972 said:
Man skulle ju kunna göra ett miniatyrspel med läskburkar i samma värld. Billigare än Warhammer :wink:
Herrejösses! Let's do it!
 
Top