Nekromanti Bunkernytt?

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Där ser man...
En vän slog i mig att börja prenumerera, visade upp ett schysst nummer. Tja, tänkte jag, rollspelsindustrin skall man stödja, och det saknas ju faktiskt en rollspelstidning - så varför inte börja prenumerera, nu när det är billigt och allt.
Dessvärre var det inte samma nummer (av förståeliga skäl), eller ens samma tidning som föll ned i min brevlåda i går - uppenbarligen har jag inte bytt intressen samtidigt som tidningen gjorde det. Detta var dock inte det enda, eller ens största problemet och det finns alltså en rad punkter på vilka Codex skulle kunna förbättras för att bli en bättre(bra?) tidning.
Därför följer här ett antal förslag, att beaktas och/eller förkastas:

1) Sluta ta betalt Visserligen är inte tidningen dyr just nu, men i och med att det senaste numret bestod av, i runda tal, 30% reklam kunde den mycket väl finansieras helt av denna. (jfr Metro)

2) Lås er inte vid antalet sidor Acceptera hellre att tidningen bara blir fyrtio sidor om ni inte har något att skriva, istället för att "fylla ut".

3) Korrekturläs

4) Skilj agnarna från vetet Visst material är internet-material, så är det bara. Att läsa näst senaste nytt om olika spel på till exempel <a href="http://www.fragzone.se"> fragzone </a> är ok, att göra detsamma i en tidning är det inte.

5) Fundera på vad som är intressant Visst material är inte intressant för någon, och kommer aldrig bli det. Exempel på sådant material är:
- förhandstittar på spel som redan kommit ut
- förhandstittar på spel som redan är förhandstittade på
- skribenten gissar om en film är bra eller ej
- skribenten läser andras recensioner för att gissa om en film är bra eller ej
I annat fall riskerar man mest en ganska komisk effekt, av typen "skribenten gissar att x kommer bli en hit" medan alla som på något vis är delaktiga i verkligheten vet att x blev en flopp.

Med ovanstående punkter i åtanke, och en vilja att skapa en kanontidning, skulle resultatet kunna bli just detta. För Sverige saknar fortfarande en riktig rollspelstidning, och vi som vill ha en sådan kommer alltid fortsätta att hoppas. Och vänta.
Och det ser vi ut att få fortsätta med ett tag till.
Å andra sidan är det väl det vi kanske gör bäst.

\\ olav
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"1) Sluta ta betalt Visserligen är inte tidningen dyr just nu, men i och med att det senaste numret bestod av, i runda tal, 30% reklam kunde den mycket väl finansieras helt av denna. (jfr Metro)"

Metro innehåller upp mot 50% reklam, dessutom är alla nyheter kortfattade, för kortfattade enligt min mening.

"2) Lås er inte vid antalet sidor Acceptera hellre att tidningen bara blir fyrtio sidor om ni inte har något att skriva, istället för att 'fylla ut'."

Håller inte med, sidantalet är bra. Alla kan inte tycka om allt som står i tidningen. Så är det bara.

"3) Korrekturläs"

Den är bättre än föregångarna, men det finns mer att fila på..samtidigt måste den som klagar på det också kunna stå för det också och vara en hejare på att stava etc... Mig veterligen finns det inget stavfel i de som jag korrekturläst, med ett undantag, och det är en liten miss, jag vet att jag påtalade den, men den kom tydligen inte med, och språkbruket i den är också inte helt korrekt svenska, men det beror på textens utformning av dess innehåll.

Riddaren




Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Trevligt med lite konstruktiv kritik. Det säger så mycket mer än "Fasen vad bra den är" och liknande som man då och då läser.
Jag håller med det du säger när du skriver att det inte är samma typ av tidning, det blev mer film och elektroniska spel än vad jag till och med trodde. Jag skriver ju själv i tidningen men kommer att sluta i och med nummer 8. Jag kommer dock att prenumerera så länge tidningen innehåller åtminstone en gnutta bordsrollspel.

Jag håller dessutom med dig på punkt 5 (tidigare punkter lämnar jag till ledningen att svara på). Jag ogillar själv förhandstittar utan föredrar recensioner av det färdiga verket men en sak måste jag säga till tidningens försvar, förseningen gjorde att en del hann bli inaktuellt.

Och din slutplädering nickar jag instämmande till.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
3) Korrekturläs

Den här frågan berör väl mig en aning antar jag, då jag fungerar som samordnare för korrekturarbetarna. Till vårt försvar vill jag säga att många av artiklarna skickades in så sent att de aldrig hann passera "korrekturfabriken". Vi kan lova bättring, men om vi inte ens får se artiklarna innan vi läser den tryckta tidningen blir det svårt för oss att påverka...

Alla sega skribenter som läser där ute, you know who you are!

(nu till den ödmjuka notisen, givetvis är det inte omöjligt att det kan ha kommit med något litet fel här och var i artiklar som faktiskt är korrekturlästa, det är mänskligt att fela)

/Azagthoth
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
2) Lås er inte vid antalet sidor

Håller med helt och hållet angående sidantalet, kvalitet före kvantitet tack!

5) Fundera på vad som är intressant Visst material är inte intressant för någon, och kommer aldrig bli det. Exempel på sådant
material är:
- förhandstittar på spel som redan kommit ut
- förhandstittar på spel som redan är förhandstittade på
- skribenten gissar om en film är bra eller ej
- skribenten läser andras recensioner för att gissa om en film är bra eller ej


Att läsa en recension på en film som redan går på biograferna, som recensenten inte har sett... Nej jag tror jag frågar min kompis som gick och såg den igår.

/Jon - när katten själv får välja
 

nån lirare

Veteran
Joined
27 Mar 2001
Messages
3
Kompis, nu sa du visst något lite småtokigt.

Jag menar, "Håller inte med, sidantalet är bra. Alla kan inte tycka om allt som står i tidningen. Så är det bara." som du så bryskt slänger ur dig åt allas vår Olav som äntligen steg fram ur massan och sa det som alla med något mer än kycklingbuljong bakom tinningarna egentligen tänkte, att det var dags att skära bort valkarna på den skamliga förlaga som tyvärr nu för tiden enbart kan ha det värdet att vistas framför det finniga ansiktet på någon rödkindad snorvalp på tradition och på så sätt kanske åtminstone bespara läsarna från den värsta desperationen efter innehåll - hur kan du inte tycka att det är bra?

Eller, förresten, förlåt att jag frågade, det är ju öppenbart så här i efterhand.

Och när blev vi du med varandra? Bah, morska hälsningar,

konstapel Lirare
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...hur kan du inte tycka att det är bra?

Kan du (eller föredrar du "ni"?) klargöra din ståndpunkt en aning? Att bara vilja ha mindre sidor istället för fler är i mina ögon inte särskilt rationellt. Är det någon specifik artikel du anser inte bör ha varit med, eller talar vi om hela sektioner i tidningen?

/Azagthoth
 

nån lirare

Veteran
Joined
27 Mar 2001
Messages
3
allt förutom omslaget skall bort.
jag gillar inte att läsa. släpp tidningen på video.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
allt förutom omslaget skall bort.
jag gillar inte att läsa. släpp tidningen på video.


Om du står för kostnaden så kan jag läsa in tidningen på kassettband (eller kanske till och med cd-rom om det skulle passa bättre)...

/Azagthoth
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Med sådana vänner...

...behöver man inga fiender.
Jag vet faktiskt inte på vilken sida du står i denna debatt, men dina resonemang tar snabbt och effektivt udden av min kritik.
Jag var serös i var enda ord jag sade, kan läsa och stava, står för vad jag tycker och är en hejare på både det ena och det andra som det har uppstått frågetecken kring.
Att släppa tidningen på video är iofs ett nydanande grepp, men - för att citera Dregen "det går inte att polera en bajskorv". På ren svenska betyder det att det är bättre att satsa resurserna på innehåll än häftiga effekter; sådant kan vara pricken över i, men erbjuder inte en stabil grund för framtida tidningsbyggande - det är inte klippningarna som gör filmen (förutsatt att man inte går media, fast då borde man reagerat på omslaget).

Nu låter jag lite mer negativ än jag egentligen är - jag vill bara klargöra var jag står. Och jag står där mitt första inlägg var, trots att jag lyckats attrahera stöd från någon extremist.

// olav som ser fram emot ett bättre nummer åtta
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag håller med olav ganska mycket käns det som.. vet inte vad som tilläggas bör men det är förhandstittarna och semi-resensionerna jag stärde mig mest på. Mindre sånt.

Gratis är godast!
 

nån lirare

Veteran
Joined
27 Mar 2001
Messages
3
Re: Med sådana vänner...

Mitt hopp dog för länge sedan.

Och det lär inte kunna väckas, lika lite som jag tror att det går att massproducera en lyckad tidning om rollspel i Sverige, när man faktiskt inte lyckas i något annat ämne heller.
En större rollspelstidning kommer alltid att innehålla Magicartiklar, Games Workshop, dataspel och så vidare. Utöver rollspelen, alltså, eftersom dessa genreer ofta klumpas ihop till en.

Och visst, vissa kanske tycker det är kul, men inte jag.

<marquee>Nån Lirare, just nu utan förmyndare.</marquee>
 
Top