Varulv BUNKERBOMBER R4

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, nu till finalen här på morgonen.

Hur har Empiricus spelat "Bunkerbomber"?

För jag förstår att ni tycker att jag är ulvig. Men kan vi inte leka lite med tanken att det kan finnas två alternativa läsningar av mig och Empi:

(A) Basse är snel hest–Empi är lömsk ulf
(B) Empi är snel hest–Basse är lömsk ulf

Dvs vi kan inte båda vara ulvar eller bybor. Antingen är det (A) eller (B). Vi testar den där modellen på spelet och ser hur det faller ut!

Men först, en lite torr och tråkig kvantitativ sammanställning.

Hur många inlägg har Basse och Empi skrivit under R1 till och med R3?
BasenanjiEmpiricus
Runda 1184
Runda 22512
Runda 3205
(Med reservation för enstaka räknefel)

Om vi nu tänker oss att (A) råder (Basse är snel, Empi är ulv) så kan vi tänka att Basse är en kaosig, men engagerad bybo som är lite överallt. Empi är snarare en försiktig ulv som ser till att skriva precis lagom mycket.
Om vi tänker oss att (B) råder (Basse är ulv, Empi är snel) så är det en kaosig ulv-Basse som...kaosar och en försiktig bybo-Empi som spelar lite...försiktigt.

Och då kan vi också fundera på hur troligt det är att en ulv (även om det handlar om mig, en extrovert spelare som har INT som dump stat) skulle bete sig så där?

Men man kan också fundera på om en bybo-Empi verkligen skulle suttit så stilla i båten som ovan angivna statistik ger vid handen? Är det rimligt?

Nåja, siffror är siffror, vi tittar väl lite på vad Empi har skrivit och när han skrev det. Jag tror nämligen att tidpunkten har särskild betydelse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Empiricus poster, en liten innehållsanalys

Runda ett
Rundan startar på onsdag 23/3 kl. 20.51 och slutar fredag 24/3 kl. 21.00. Emiricus har förvarnat om att han inte kan vara med i spel pga jobb. Ändå dröjer det ända till fredag 08.41 då Empi skriver:

Empiricus said:
Okej, jag är med nu, på mobilen på väg hem från journatten. Jag läser ikapp! :)
Det har alltså gått två dagar utan någon Empiricus. På fredag morgon meddelar han att han ska läsa ikapp. I spelet har fokus mest handlat om Fjodorsenuba och Rasmus. Fjodor har olyckligt kommit med ett förslag om att alla ska använda sina bautabomber så de är ute ur spel, vilket tolkats som ulvigt och Rasmus har fastnat i "piano-gate". Spelet har med andra ord helt fokus på två oskyldiga bybor.

Nästa inlägg är ett resonabelt sådant av Empi (fredag 10.01)


Empiricus said:
Jag håller med om att rösta och bomba på den som fått flest röster bör vara den gällande melodin. Deadline 17 i dag funkar, tänker vi då att 17 sammanställer vi/jag/någon röstläget och så får alla se till att synka sina bombkanoner om de bombat mot någon annan innan 17?

RasmusL är tidigt i fas med reglerna (se inlägg #6), där visar ju Rasmus att han läst reglerna resonabelt noggrannt (och/eller ställt sig frågan "Kan jag välja att inte bomba, vad händer då?" och letat reda på det). Jag håller med om Vimes läsning av RasmusL och tänker också att det ju knepigt att han inte hoppar på vad som verkar vara en chans att vinna och verifierar/kollar den vidare kvickt.

Vidare håller jag med om att Impetigos tidiga plan på cirkelbombande gör att Impetigo känns väldigt grön. Det hade varit ett egendomligt drag som ulv att vara först med en plan som handikappar ulvlaget så mycket.

Fjodors första post med bautabombsgrejen samt den generella off-känslan jag får av hans röd-grönlista med mig som huvudmisstänkt vilket känns både slappt och också som ett försök att bygga någon form av misstanke från inget gör att han också känns skum. Kontakten mellan Fjodor och RasmusL är också rätt suspekt, där Fjodor inte berör eller refererar till grunden för misstankarna mot RasmusL

Vimes känns stabil i sina poster, Impetigo har ju som nämnts typ grönat sig själv genom exploitjakt, och Sidd känns hittills rätt så grön i sina poster (eller åtminstone genuint Sidd-ig).

BioBunker tycker jag känns väldigt anonym i sin framtoning, inläggen är intetsägande och det kommer en trevande röst på mig för att inte RasmusL-drevet verkar intressant. Basse känns som Basse, och jag gillar posten som kopplar ihop Fjodor och RasmusL för den stämmer med hur jag läser dem också. Octagonal tar inte så mycket plats i min läsning av tråden, men inget skriker avvikande där heller.

Så Fjodor och RasmusL seglar bägge upp som toppval för utbombning, och jag tycker att RasmusLs ovilja att hugga på en möjlig gamewinning exploit gör honom till huvudval för min röst.

Röst: @RasmusL


Empi misstänker i första hand Rasmus och Fjodor, gillar Vimes och Impetigo samt ligger annars ganska stilla. Sidd? "Sidd känns hittills rätt så grön i sina poster (eller åtminstone genuint Sidd-ig)" känns som en lagom distansering.

Tredje inlägget (fredag 10.02) handlar om:
Empiricus said:
Och med de orden är det dags för mig att sova några timmar, jag har jobbat typ hela natten utan att ha haft tid till vila. Jag ser till att komma in igen innan det är dags att börja bomba.
Fredag 16.55 skriver Emoiricus sitt sista inlägg i rundan:

Empiricus said:
Efter att ha läst igenom R och Vs snack kring Impetigos plan så håller jag med om att den vid en första tanke lät bättre än den faktiskt är om man grottar ner sig i den. Dels kan ulvarna råka hamna efter varandra i kedjan, då vet de det och vet att de kan bomba ganska fritt på byn även med bautabomber. Bombar ulvarna på någon som redan blir bombad av en bybo så är det ändå rätt stor chans att denne med kombon bautabomb och den vanliga bomb som skulle träffat denne tacklar av. Då blir ju den innan i kedjan genast ulvmisstänkt.

Jag håller därför med om att själva motståndet mot Impetigos plan inte gör RasmusL lika röd som jag först tyckte. Att Genesis ändrade reglerna där direkt efter den planen kom gör ju i mina ögon ändå Impetigo rätt grön. Vimes känns också grön från sitt spel hittills, men det är ganska tunnt och svårläst i trakterna Octagonal, BioBunker, Sidd. Fjodorsenuba är fortsatt åt det rödare hållet, och den där posten nyss har jag lite svårt för att tolka om det är riktig eller spelad affekt kring hans eget spel - speciellt när den kommer och det inte finns så många röster på Fjodorsenuba. Det känns lite taskigt men jag byter ändå röst dit.

Röst: @fjodorsenuba


Här backar Empiricus från misstankarna mot Rasmus, eftersom han lyssnar på Rasmus och Vimes. Ganska svag motivering på Fjodorsenuba. Sidd är "ganska tunnt och svårläst". Överlag en bra och försiktig post.

***

And that's it från Empiricus för runda 1.

Om (A) gäller (Basse snel, Empi ulv) så kan vi se att en ulv-Empi verkligen tar det säkra före det osäkra. han kommer inte med egna initiativ utan följer Vimes och Impetigo. Han gör det bra, för här finns inget att anmärka på och visst tar han ställning.

Om (B) gäller (Basse ulv, Empi bybo) så tja, Empi är med litegrand. Han stödjer andras analyser och röstar så som det är sagt att han ska rösta. Känner sig lite taskig mot Fjodorsenuba.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Runda 2

Här skriver Empiricus hela tolv inlägg och jag tar mig friheten att sammanfatta dem för läsbarhetens skull.

I inlägg nr 10 (lördag 00.19) misstänker Empi Octagonal. Empi röstar på Octa.

I inlägg nr 45 (lördag 23.33) ursäktar sig Empi med att ha haft annat att göra, han avfärdar snacket kring att ulvarna skulle ha missat att bomba el dyl. Lyckat väktande är förklaringen till att ingen dött under natten. Sedan motiverar Emli sin röst på Octagonal med:

Empiricus said:
Jag tycker inte det riktigt finns någon kongruens eller avvägning i kommentarerna kring varför Octo ser de röda som röda - Fjodor är tredje rödast, Octo säger att hen vill se mer av basses anda med anklagelser och teorier, Basse är dock rödare för sina teorier som är "för dåligt underbyggda". Mellan dem ligger RasmusL som bara har motiveringen att han kämpar, har byn emot sig och är fladdrig.
Det är alltså inga ställningstaganden som sticker ut och det känns platt helt enkelt.
I inlägg nr 47 (söndag 00.41) tycker Empi att det inte ger något att resonera kring varför alla har full hälsa. Diskussionen är onödig.

I inlägg nr 48 (söndag 00.50) Efterfrågar Empiricus fler tankar från Biobunker ("BioBunker är iofs nästan mer frånvarande än mig denna runda...").

I inlägg nr 57 (söndag 10.54) Empiricus byter röst rån Octagonal till Biobunker efter att Vimes har frågat om vad Empiricus tycker är så rödande i Octagonals spel. Empi byter röst med motiveringen:

Empiricus said:
Som landet ligger nu så är jag utan större ångest helt med på att byta till BioBunkern dock, nu när jag går igenom Bunkerns inlägg så finns det ju inte mycket ställningstaganden eller åsikter alls där. Och BB7 hade ju aviserat återkomst med nya krafter i dag, så upp till bevis.
Sedan i inlägg inlägg nr 108 (som är ett bra inlägg) svarar Empiricus på Sidds misstankar ot Vimes och Impetigo. Sidd har här börjat misstänka att Vimes kör någon sorts masterplan och att impetigos claim kanske inte alls är så grönt som alla tror. Empi tycker att Sidd drar ner folk i brunsmörjan istället för att gräva så som en bybo ska:

Empiricus said:
Min fetade mening: @Sidd - menar du alltså att du med avsikt inte valt att gräva mot Vimes i tråden, när det är det spelet går ut på (om man är på sidan som vill hitta ulvarna dvs.)? Det här inlägget läser jag som mer för att ta ner folk som verkar gröna i byn i brunsörjan snarare än för att faktiskt bygga något case eller misstänka någon.
Det här är också ett bra inlägg. Frågan är om Empi försöker hjälpa till med att smeta ned Vimes? Vill Empi liksom få folk att börja gräva på Vimes?

Nästa inlägg innehåller en röst på Sidd.

Inlägg nr 114 söndag 15.17 så säger Empi att han inte är siare

Inlägg nr 115 söndag 15.41 frågar Empi mig vad konsekvenserna blir av att ha med "försiktiga ulvar" att göra.

Inlägg nr 118 på söndag 16.14 menar Empi att han inte tror att ulvarna valt att bomba Rasmus, utan hellre satsat på någon annan som skyddats. Empi menar att detta grönar Octa.

Inlägg 124 kl. 16.51 menar Empi att det är trioigt att ulvaran bautabombar någon som skyddats.

Inlägg 126 16.58 svarar Empi Bio och menar att man kan analsyera rundan efter nästa natts bombräd.

***

Nja, just nu tycker jag bara att Empi framstår som grönare. Äsch! Sammanfattningsvis är det sansade och resonabla inlägg. Tusan! Är det Impetigo som är vår andra ulv och som lyckats komma undan genom sin balla plan i R!? Vore ju himla retligt. Eller coolt.

Hursomhelst, analysen med A och B visar egentligen samma sak som förra rundan. Empi är en försiktig, klok röst som följer spelet och deltar litegrand, Han röstar på Sidd, vilket är anmärkningsvärt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Runda 3

Här skriver Empi fem inlägg. Vimes har blivit nattmördad och Bio har siat Sidd som bautabombare.

Empis första inlägg är en röst på Sidd samt en redogörelse för antal BP.

(Är det lustigt att Sidd aldrig svarar Empi?)


Empiricus said:
Med Vimes ur spel (tack för spel Vimes, och Fjodor, må ni vila i fridfulla bitar) så är tempot i tråden ju märkbart ett annat. Sagt av rätt person såklart, men men. Sidd är uppenbart Ulv, som brutit mot vår byöverenskommelse. Det är knappast nån tvivel om att Sidd kommer bombas denna runda.
Vi behöver ju fortsatt vara på tårna för att hitta Sidds kumpan, vi har inte riktigt råd att låta den här rundan rinna ut i att vi alla väntar på att bomberna skall träffa Sidd.
Sedan skriver Empi det här och nu är han lite mer aktiv i drivandet mot mig:

Empiricus said:
Kvar är Sidd och Basse. Sidd är siad skummis, och Basse har i förra rundan varit väldigt drivande för alternativtesen "tänk om ulvarna klantat sig". Då jag tror att Sidd och Basse är ulvarna så mejkar det sense att Basse driver den linjen. Gissningsvis var Vimes väktare, och Vimes vet ju vem han väktade (gissningsvis sig själv) samt att han inte kan väkta igen. Då vet Basse och Sidd att de fritt kan grunda klant/fegulvsteorin för att denna runda när Vimes är borta fortsätta använda den för att sprida förvirring och kaos och därigenom hamna i ett bra bombläge inför upploppet.
Nja, jag ville ju mest lansera teorin att ulvar visst kan klanta sig eller spela försiktigt. För mig framstår det som otroligt att ett väktande lyckas och jag ville att byn skulle vara mer på tårna än att bara naivt acceptera att väktaren lyckades. Men jag kan ju förstå nu hur det här mottas av Vimes och andra.

Nästa inlägg svarar Empi på en fråga från Impetigo och hänvisar till sin tidigare post.

Empis sista inlägg i rundan är en liten pärla! Här har Empi grävt fram min post i Varulvsteoriforumet där jag försöker inspirera till lite mer vågat spel från de som är ulvar (hela posten är lite på skoj). Empi försöker snyggt få mig att framstå som ulvig genom att visa hur jag följer min egen ulvstrategi. och det här inlägget är det första där Empi faktiskt bryter mot sitt tidigare lite svala spel. Nu är Empi mer kreativ och drivande. Men det borde väl inte Empi behöva? Han kunde väl hoppa på mig för alla de misstag jag gjort i spelet? Varför gräva upp den där planen från förr? Och varför kommenterar han inte alla de rättelser jag kommit med, t ex den om Octagonal? Det blir lite opportunt spel helt enkelt: det är viktigare att visa att Basse är ulv än hur Basse är ulv.

***

Slutsats:

Tja, det kan vara så att Impetigo är superulven som lyckats med en fantastiskt fräck plan! Men jag kan bara inte acceptera det. Däremot är det ganska uppenbart att Empi egentligen aldrig bidragit som en bybo i det här spelet. Han har aldrig själv lagt fram tankar, utan följt andras initiativ. Det har varit få poster (och ingen snygg röstsammanställning, snyft).

Så om (A) (Basse snel, Empi ulv) har Empi snyggt lyckats lågflyga och producera slicka inlägg som inte retat upp någon. Det enda med lite hetta är sista posten i R3, där det är tydligt hur Empi vill ha ut mig.

Om (B) (Basse ulv, Empi snel) har Empi bidragit lite, t ex är det ganska anmärkningsvärt att Empi inte kommenterar hur slutrundorna ska se ut och hur byn bör använda sina bautabomber. Han har röstat lojalt och följt med andras resonemang.

Empiricus är vår livmedikus, han har garanterat koll på hur man spelar en slick ulv som ligger under radarn. och om varken jag, Octagonal eller Impetigo är ulv måste Empiricus vara den sista ulven.

Och som slutpoäng: kan vi inte titta lite på hur Sidd (som Empiricus anklagar) svarar på anklagelserna? I R2 anklaagr ju faktiskt Empiricus Sidd för att vara ulv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Söndag 15.11 skriver Empiricus följande:

Empiricus said:
Min fetade mening: @Sidd - menar du alltså att du med avsikt inte valt att gräva mot Vimes i tråden, när det är det spelet går ut på (om man är på sidan som vill hitta ulvarna dvs.)? Det här inlägget läser jag som mer för att ta ner folk som verkar gröna i byn i brunsörjan snarare än för att faktiskt bygga något case eller misstänka någon.
Svarar Sidd på det?

Nej.

Faktum är att det sista Sidd skriver i R2 är:

(Spoiler för spänningseffekten)

Känner starkt att jag börjar få lite feeling och ba "ah, men ja tycker den däringa Vajms är lite läskig så jag drar en bautabomb på honom fast vi kom fram till att rösta ut Fjodde".
Jag har en jättestor knapp som väl inte kan stå orörd bara så där.
Basse vad säger du?
Lite söndagsfeeeeeeling👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, pust, nu är jag ganska trött, men det ska man vara om man spelar spelet ordentligt.

Jag menar alltså att Empiricus är vår andra ulv efter Sidd. Släng era bomber på honom (det kommer jag göra, men är tveksam att mina bomber hinner fram för jag tror att era kommer först, jag hängde aldrig på låset den här rundan).

Men okej, till och med jag kan se att Empiricus skriver sansade resonabla inlägg som jag i min bybo-paranoia tolkar som ett logiskt mönster. I så fall är Impetigo vår andra ulv och måste vi jobba hårt @Empiricus och @Octagonal !

Plus att det fortfarande är rimligt att tänka sig att det kan bli en R5? Låt oss säga att jag och Impetigo bombas ut och att de ända kvarvarande är Empiricus och Octagonal. Hur vill ni göra då? Vad behöver du få av oss i den här rundan Octagonal, inför en runda fem?

Hursomhelst var det här ett kul parti och väl värt alla ansträngningar. Vi hörs lite senare ikväll!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Imponerande genomgång av Basse på Empiricus nu måste jag säga. Känns trots allt avvägd och balanserad och inte så svart vit i sin ton vilket gör att jag får större förtroende och börjar nojja. Klart grönaste rundan hittills av Basse med djupa analyser och genomgångar. Frågan blir ju om du är en ulv som kämpar för allt vad du har eller om du är en bybo som trots att vi är några kvar (kanske inte lika stora incitament att kämpa) fortfarande gör det.

Min bauntabomb är dock fortfarande kvar mot Basse så det inte finns några tveksamheter.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Impetigo och @Octagonal jag tror att ni ser mig som röd för att jag inte spelar som ni tycker att man ska spela varulvsspel. Har jag rätt?
Gillar när folk skriver mycket och vågar ta ut svängarna. Som du själv var inne på i någon post jag inte kommer ihåg. Hellre Bajen än AIK ⚽
Problemet blir när det blir motsägelser och resonemang som helt enkelt inte går ihop likt när du gick på mig samtidigt som du i samma resonemang byggde det hela på att ulvarna försökt nattmörda Vimes men misslyckats för att istället göra det nästa runda när jag blev siad första rundan. Finns fler mindre motsägelser och starka uttalanden som i efterhand inte har stämt.

Sen så visst stämmer det lite som du säger. Att du leker med Sidd till exempel efter att denne blivit påkommen och "hjälper till" att sprida brus gjorde mig också lite fundersam. Sen vet jag inte om det handlar om hur jag tycker att man ska spela varulvsspel. Tror inte på att det finns ett övergripande sätt alla bör spela på utan att det roliga och bra kommer till med en dynamik av olika spelare.

Sen är det lätt att ens resonemang bygger på varandra. Du ser en sak som är ulvig och då blir även nästa och nästa densamma. Hade jag haft dig som grön hela matchen hade ditt lajvande med Sidd kanske istället framstått som en modig bybo så vet faktiskt inte hur konsekvent jag är själv i mina resonemang.

Aja sammanfattningsvis och de jag vill få fram är att det inte är att det skrivs utan vad som skrivs som betyder nånting. Har tyckt det du skrivit inneh¨ållit för många felaktigheter. Din analys av Rasmus i R1 (jag vet att den var i R1) innehöll redan där motsägelser och hade inget riktigt sting i sig. Analysen du faktiskt mycket snabbare ger på Empiricus är mycket bättre gjord i mina ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Frågan blir ju om du är en ulv som kämpar för allt vad du har eller om du är en bybo som trots att vi är några kvar (kanske inte lika stora incitament att kämpa) fortfarande gör det.
För att lugna oss lite, det lär ju bli en runda fem? Vad vill du/ni andra ha ut av den? Hur borde byn tänka? Empiricus har tidigare vunnit ett parti åt byn genom snipe-röst så det är nog bra att vara på hugget!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
För att lugna oss lite, det lär ju bli en runda fem? Vad vill du/ni andra ha ut av den? Hur borde byn tänka? Empiricus har tidigare vunnit ett parti åt byn genom snipe-röst så det är nog bra att vara på hugget!
Vad det gäller snipe röster så är väl det viktiga att skicka iväg artilleriet inom en timme efter att nya rundan drar igång.

Angående en eventuell runda fem om jag utgår från mig själv så hade det blivit nervösare och nervösare. Drar alldeles för ofta när det inte behövs kopplingar till Martin i MU som gick under radarn i jag vet inte hur många omgångar efter att i princip blivit grönad i R1 likt Impetigo blivit denna gången.
Tycker det Empiricus har bidragit med har varit bra men sparsamt. Dina analyser kommer definitivt kollas tillbaka på ifall du nu är god. Med färre kvar blir det ju också enklare att avgränsa sökandet.
Tror det blir viktiga för mig själv är att försöka vara saklig och inte gå för mycket på nojiga känslor.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
En fråga i allmänhet, är det bättre att gräva i sina motståndares inlägg (klassiskt gräv) eller att leta vad de utbombade goda har haft för synpunkter? Visst det är att "sno" en analys men det kan ju fortfarande vara bra. Sen finns ju förstås risken att informationen inte längre är aktuell och daterad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Heh, här var det stilla i båten.

Jaha.

Octagonal: jag tycker nog att du kan ta vara på både motståndarnas inlägg OCH läsa de utbombades inlägg. I det här partioet tycker jag nog att det är extremt lärorikt att läsa vad Sidd har skrivit. Och då är det ganska intressant att han aldrig berör Empiricus.

Sedan vill jag bara säga att det är väldigt grönande att en utröstad ulv (dvs Sidd) namnger en person så som Sidd gör med mig. Ulv-Sidd skulle aldrig riskera att hans ulvkompis ulv-Basse får extra mycket heat på sig. Så, tänk en extra gång på det där Octagonal, så ser du nog själv att jag trots mitt inkonsekventa spel inte kan vara ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hörni, @Impetigo och @Empiricus kan ni lämna lite luft till oss andra? Nu är det liksom bara ni som stökar ned tråden med massa bös.

Och Empiricus, du som är expert på statistik: krävs det att domedagskultisten får en sexa för att ha ihjäl en bybo med 12 BP? Då är det väl 5/6 att det blir Empiricus, Impetigo och Octagonal kvar i nästa runda? Borde du kanske säga något inför en sådan runda?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Väldigt tyst i tråden nu. Kommer tyvärr inte kunna delta så mycket mer nu till deadline men min bautabomb är skickad mot Basse.

Tror också jag hellre bombar Empiricus än Impetigo om det kommer till det för tillfället. Samtidigt vill jag få ut mer från båda er vid ett sådant scenario. Förhoppningsvis är detta över ikväll!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hörni, @Impetigo och @Empiricus kan ni lämna lite luft till oss andra? Nu är det liksom bara ni som stökar ned tråden med massa bös.

Och Empiricus, du som är expert på statistik: krävs det att domedagskultisten får en sexa för att ha ihjäl en bybo med 12 BP? Då är det väl 5/6 att det blir Empiricus, Impetigo och Octagonal kvar i nästa runda? Borde du kanske säga något inför en sådan runda?
Nyss hemkommen från jobbet, regionen ser ner på forumhäng på arbetstid. Men nu kokar jag palt och så kommer jag in ordentligt sedan och skriver varför du har fel när du tycker att Sidds prat med dig gör dig grön.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nyss hemkommen från jobbet, regionen ser ner på forumhäng på arbetstid. Men nu kokar jag palt och så kommer jag in ordentligt sedan och skriver varför du har fel när du tycker att Sidds prat med dig gör dig grön.
För all del, kanske läge att granska Impetigo? Samt lite tankar om en R5?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Väldigt tyst i tråden nu. Kommer tyvärr inte kunna delta så mycket mer nu till deadline men min bautabomb är skickad mot Basse.

Tror också jag hellre bombar Empiricus än Impetigo om det kommer till det för tillfället. Samtidigt vill jag få ut mer från båda er vid ett sådant scenario. Förhoppningsvis är detta över ikväll!
Jag har läst i tråden, mycket ambitiöst jobbat av dig @Basenanji

Jag hoppas också på inlägg från @Empiricus innan rundan är över!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Lite Impetigoläsning:

Är Basse inte ulven, mot all förmodan, så är det Impetigo. Octo känns som en distant third och är Octo ulv så är det hatten av.

Den i gruppen största gröningen på Impetigo kommer i runda 1 med den tidiga (ca 3h efter spelstart) planen om cirkelbombning. Konsensus har blivit att en ulv inte skulle lägga fram en plan som innebär att ulvsidan skulle bli starkt handikappade. Det är ju en satsning som en vågad ulv skulle kunna tänka sig göra runda 1 för att chansa på att rulla 3 eller lägre på tärningen och därigenom flyga under radarn och samtidigt bygga sig ett bra alibi som spelknäckare. Genesis ändring av reglerna har ytterligare förstärkt att Impetigos drag är ett byadrag iom att reglerna behövde ändras. Det här draget behöver inte automatiskt betyda att Impetigo är bybo, men jag håller det för mer troligt än motsatsen med tanke på att det annars är så att Impetigo som ulv direkt gått in med tanken "om jag vore bybo, kan jag hitta en exploit för att sabba ulvarna" eller åtminstone läst reglerna med det tankesättet och det tror jag mindre på. Värt att nämna dock är att jag åtminstone inte vid en snabb läsning hittar att Impetigo någonsin berör Sidd på något betydande sätt i runda 1.

Impetigos närvaro i runda 1 är annars ganska stilla, en anmärkningsvärd post är #44 där Impetigo bygger nån bro till Octo samtidigt som det kommer en del brunsmet. #45 och sedan #48 är ett utbyte där Impetigo sedan verkar ha hamnat på det bekväma med Octo. Är Impetigo ulv och Octo också hade varit det (Nu kan bägge inte vara ulvar) så hade det här varit ett bra move för att ha en liten meningsskiljaktighet med sin medulv. Nu är inte både Impetigo och Octo ulvar så jag tolkar därför detta mer som två bybor som byter åsikter. Jag tror inte ulv-Impetigo hade släppt bybo-Octo så lätt när det hade gått att bruna ner en bybo mer. Och jag tror minst på Octo som ulv av kvarvarande spelare så ulv-Octo går bort i mitt huvud.

Sen kommer inte mer från Impetigo utöver tidigare nämnda Rasmus-röst samt hot att rösta på mig.

I runda 2 är Impetigo lite mer närvarande, och håller sig på Vimes sida mest i början. Sidd är lite i kontakt med Impetigo i början, mest ifrågasättande mot Impetigos sida i diskussionen kring om ulvarna fegbombat eller ej. Impetigo ger inte svar, och håller Sidd för mitt i spektrumet röd till grön i post #42. Impetigos nästa post är post #119 efter att BB7 kommit ut med drönandet och både Vimes och jag haft Sidd som röda. Impetigo sätter där Sidd näst rödast efter Fjodor, följd av Basse, följd av mig. Sedan kommer påpekanden att Basse och BB7 ligger helt utanför dreven.
Sedan en del snack i slutet av rundan med Fjodor kring bomba fritt som döende eller ej. Hela den diskussionen känns ganska naturlig i hur folk skriver tycker jag ändå.

I runda 3 är Impetigo ganska anonym igen. Det kommer en del kommentarer om att bomba Sidd, och att jag, Basse och Octo bör posta våra misstankar. Avslutar med en snabbgjord Basseläsning .
Runda 4 dito, små korta inlägg, inget nytt i analysväg eller bombalternativ bortom Basse.

Impetigo är med den här läsningen ett alternativ som ulv. Speciellt från min synvinkel denna runda dock efter att ha läst Basses ambitiösa poster så är dock Basse ändå en mycket troligare ulv. Att Impetigo känns nöjd med rösten på Basse och inte velar eller bygger för nästa runda talar ganska mycket för en grön Impetigo, för en ulv-Impetigo skulle ju överleva till nästa runda med potentiellt 3 spelare beroende på hur bomberna faller och då behöver det för en ulv finnas tvek och osäkerhet att använda.

Näe, min läsning gör inte att jag byter huvudmisstänkt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Lycka till byn!

Och kom ihåg att om Basse är ambitiös - så är han det av en anledning!

🙂
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu tycker jag Basses caseposter fullkomligt osar av kreativt skapande från en Ulv som snart kommer sprängas, och med en hel del glimt i ögat, klackspark och YOLOness. Men för att bara kommentera några saker för att jag tycker de är extra ulviga.

Är det rimligt att ulv-Sidd pratar med en ulv-Basse på det där sättet? Eller borde man se det som att Sidd försöker smeta ned mig/frame:a mig?
Definitivt rimligt. Ulv-Basse och Ulv-Sidd om några är de spelare jag kan se ha en ulv till ulv-konversation på avgrundens rand. Är det någon som INTE tycker det är rimligt?

(Min fetstil)
Hur får du ett oändligt lager av bautabomber till din enda bautabomb om vi skall gå på din utsago`Eller för den delen gruppens samlade bautabomber? Oändligheten > 1, sist jag kollade.

Om vi tänker oss att (B) råder (Basse är ulv, Empi är snel) så är det en kaosig ulv-Basse som...kaosar och en försiktig bybo-Empi som spelar lite...försiktigt.
Helt riktigt utöver en liten rättelse: "Frånvarande", ordet du letar efter är "frånvarande". Sånt som händer när ens jourpass är 17+ timmar och samstämmer med spelstart ;)

Frågan är om Empi försöker hjälpa till med att smeta ned Vimes? Vill Empi liksom få folk att börja gräva på Vimes?
Hur får du ens min kritik till Sidd baserat på hur Sidd skriver till Vimes att bli vriden till brunsmetning av Vimes? Show your work osv, det är ju ett helt underligt tankeskutt.

det här inlägget är det första där Empi faktiskt bryter mot sitt tidigare lite svala spel. Nu är Empi mer kreativ och drivande.
Empi fick väl feeling när han plockade upp ulvvittringen :)


Liten passus också:
Kolla in typ samtliga Basses poster. Ingen/väldigt få av citaten går att klicka på för att få hela posten i sitt sammanhang. Det är som en avsiktlig metod att frånta kontexten från posterna som ingen annan verkar använda.
 
Top