Varulv BUNKERBOMBER: GAME OVER

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Vi har just haft avslutningen live på Discord, och jag har vittnen på resultatet. Så här tedde sig de sista ögonblicken:

Vid världens ände finns bara ett drag att göra: Bomba den jäveln innan han bombar dig. Impetigo och Octagonal skickar hela sina arsenaler mot varandra. Impetigo, väktaren från vildmarken, stjärnan med hjärnan, har gått oskadd genom hela spelet, 12 BP kvar. Octagonal, domedagens ryttare, skuggan i natten, ulven i fårakläder, lyckades eliminera Basenanji innan denne hann få iväg sin egen bomb, men sårades av Empiricus sista anfall. Han har 7 BP kvar.

För att göra det lika rafflande för er som läser detta som det var för oss som var med live så kan ni klicka fram slagen ett efter ett.

R7
Octagonal skickar en bautabomb mot Impetigo, som gör 4 BP i skada. Impetigo är nere på 8 BP.
Impetigo skickar iväg en bomb mot Octagonal som också gör 4 i skada. Octagonal går ned på 3 BP.

R8
Octagonal skickar iväg sin bautabomb. Han måste slå 4 eller mer för att eliminera Impetigo. Han slår … 4. Gör därmed 8 i skada och Impetigos bunker reduceras till grus och aska.
Men Impetigo hann få iväg sin egen bomb. Kommer han att få sin hämnd från andra sidan graven? Gör han 3 eller mer i skada så är även Octa ute ur spelet, och det slutar lika. Hela byns hopp vilar på denna sista bomb. Tärningen rullas och slår …
2

Tack för spel, allihop, och grattis till vinnande laget!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Neej, vad nära vi var!! 😭

Grattis Sidd och Octa!

Otroligt bra ulvspel av Octa sista rundorna i synnerhet! In i det sista gav du vibbar av lojal lagspelare vilket fick bägaren att väga över för att jag skulle bomba Empi i stället för dig 👏👏👏

Tack till byn! Särskilt Basse som kämpade oerhört tappert! ❤ lite roligt att det som var klart rödast på dig hos mig sista rundorna var dina påstådda 7 BP 😁

Basse ”tres puntos” Nanji ooo 🤩

(Med ”hedern i behåll” menade jag inte att du förlorade hedern om du inte gav upp utan att jag tyckte din situation som eventuell ulv var så hopplös att det inte hade varit nån skam i att ge upp, det är svårt att vara kristallklar på Internet 😔)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag sa ju att det var viktat till ulvarnas fördel - men "nä det är ulvigt att säga"!!

ehh öh, ja och grattis till Octa och Sidd.....
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
… och tack @Genesis för väldigt roligt och väloljat arrangemang 🥳
Inte mer väloljat än att du lyckades ha sönder det på typ tio minuter. Jag fick panik av din cirkelbombarplan. Ville verkligen inte ändra i reglerna efter påbörjat spel, men det kändes som att hela spelet skulle bli ett enda antiklimax, och jag behövde reagera snabbt innan fler hann uttala sig om planen. Tänkte att du i alla fall blev "belönad" genom att planen grönade dig rätt rejält.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag sa ju att det var viktat till ulvarnas fördel - men "nä det är ulvigt att säga"!!
Jag skulle säga att det här spelet var ganska viktat till byns fördel. Det var en kombination av tur och riktigt skickligt ulvspel som gjorde att de tog hem det här. Siandet som grönade Octa i R1, och att de lyckades med sina nattmord (på både Vimes och Fjodde med minimal marginal).

Dragen som låg länge i R1 var att Octa och Sidd skulle bomba Impetigo, Impetigo skulle väkta sig själv och BB skulle sia Octa. Det hade varit katastrof för ulvarna. I sista stund ändrade de till att spela försiktigt och bomba Rasmus, och resten är historia.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Vilken ärorik Ulvaseger. 👹👹

Strålande arrat @Genesis 😍

Tackar för skickligt samarbete @Octagonal 👍
Jag gick in i detta med den gubbiga dumstruttiga ingången att nu ska jag allt hjälpa en spoling att göra rätt val och beslut och minsann visa hur det ska fixas. Bla föreslog jag bla att jag skulle vara försiktig mot min medulv, men fick då svaret typ ”lägg av - ge dig på mig ordentligt - det här fixar jag” 😂
Jag tror kombon mellan våra spelstilar var lyckad då Octa kunde liksom gömma sig bakom mitt spretiga flängande - ja jag drog listigt på mig all uppmärksamhet för Domedagsektens bästa i tanken😇
När lite röster drog igång på Octa i R2 rörde vi om i grytan vilket kaosade upp alla i drev mot BB7 och sen direkt på Fjodde vilket av nån anledning gjorde att Octa ”glömdes” bort. Sen dansen men @Basenanji i R3🕺💃 vart ju strålande även fast jag var Siad så hjälpte det vidare i spel.

1680282375295.gif
🧨🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹💣🧨💥👹
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag skulle säga att det här spelet var ganska viktat till byns fördel. Det var en kombination av tur och riktigt skickligt ulvspel som gjorde att de tog hem det här. Siandet som grönade Octa i R1, och att de lyckades med sina nattmord (på både Vimes och Fjodde med minimal marginal).

Dragen som låg länge i R1 var att Octa och Sidd skulle bomba Impetigo, Impetigo skulle väkta sig själv och BB skulle sia Octa. Det hade varit katastrof för ulvarna. I sista stund ändrade de till att spela försiktigt och bomba Rasmus, och resten är historia.
Betänk också att Domedagssekten blev ”Typ” utan nattmord när Storulven Sidd bombades bort.

Men var det alltså så att Impetigo väktade sig själv i R1?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Nominerar härmed @Basenanji till Varulvsgalans pris för ”Bäst Kämpande Bybo” för alla krigarposter under spelets andra halva.

Typ allt var kanske ”inte klockrent rätt” och grönade Ulven Octa men fasiken vad det kämpades. 😍

Fridens Basse
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Betänk också att Domedagssekten blev ”Typ” utan nattmord när Storulven Sidd bombades bort.
Ja, och ni hade ju inte ens ett ordentligt nattmord från början, som sagt. Ni hade ju lätt kunnat misslyckas med något av era anfall och grönat en bybo istället. I mitt huvud så skulle ju alla börja bomba på dem de misstänkte och sedan sitta och analysera vem som fick mer skada än de borde ha fått med tanke på vilka som aviserat att de bombat, och så vidare. Då hade folk blivit skadade under spelets lopp, vilket skulle innebära att det hade gått mycket lättare att mörda dem. Men byn kom ju på den smarta idén att skita i hur jag tänkt mig och istället spela spelet som om det vore vanlij. Vilket då hade effekten att vikta det till byns fördel.

Det är det som är så svårt med att skriva ett varulvsspel: Man vet inte hur det kommer att spelas förrän det spelas.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,267
Sådär då var det hela över.
Det va kul att äntligen få spela på ulva-laget. Spännande att för en gångs skull ha koll på allt men också nervöst. Måste självklart tacka Sidd för strålande samarbete och bra inputs genom hela spelet. Drog på sig lagom mycket heat medans jag kunde simma på i lugnan ro. Hade definitivt försagt mig i ren och skär panik av att behöva ljuga för alla helt själv.

Impetigo vilka väktade du dom olika rundorna? Vi ville som sagt få ut dig i R1 men vi tog det strategiska beslutet (fegade ur) och körde safe istället. Eftersom vi bara va två stycken hade det varit katastrof om någon blev siad för tidigt och eftersom ingen av oss hade det särskilt pressat i R1 följde vi strömmen. Tänkte också att Impetigo skulle bli väktad då alla såg honom som grön.

I R2 kände vi att det är lite för många rundor vi måste klara oss för att kunna lågflyga genom spelet så nu skulle det minsann bombas. Där landade vi tillslut i Vimes av två orsaker. Främst då vi trodde Vimes skulle bli siad av Biobunker då dessa hade lite tjafs. Samtidigt kunde vi inte försöka bomba ut Biobunker då han förmodligen skulle väktas. Sen skrev Vimes även i nån post att det var "99% sannolikhet att jag inte kommer bli utröstad" vilket vi tolkade som att Vimes nog var väktaren för hur kan han annars vara så säker på det.

Sen trodde iallafall jag att väktaren var ute ur spel så i R3 gick vi helt enkelt för Biobunker som förhoppningsvis blev väktad rundan innan.

När jag var ensam kvar handlade resten av spelet mest om att inte försäga mig. Tänkte försöka ge mig in i lite fejk gräv och ge mig in i era diskussioner men då sa Sidd klokt nog att det var bättre att låta de andra dreva ut varandra och ligga lagom lågt bredvid. Försökte spela god bybo som levde på Biobunkers siande. Tänkte att det var helkört när Impetigo kom på sin andra mästerplan för spelet (skyddandet av Basse) men med lite turliga tärningsslag löste det sig trots allt.

Roligt upplägg av Genesis också. Nu hade vi mycket tur så hade nog varit lite mer balanserat om vi kanske var två spelare till varav en extra var ulv eller något men mycket bra arrat. Att få ett hyfsat nytt format att flyta på så pass bra är snajdigt jobbat. Har ingen aning om vad som sägs men har självfallet sparat ner "Pour la fin du monde" för fortsatt lyssnade!!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Att få ett hyfsat nytt format att flyta på så pass bra är snajdigt jobbat.
Asså jag valde ju ett format som krävde väldigt lite jobb. I en tidigare iteration hade jag till och med tänkt mig att man inte fick ändra sitt val utan har man skickat iväg sin bomb så är den iväg. Ångrar lite att jag tog bort det; det hade gett en lite annorlunda dynamik.

Har ingen aning om vad som sägs men har självfallet sparat ner "Pour la fin du monde" för fortsatt lyssnade!!
DeepL-översättning:

För världens undergång, ta med dig din resväska.
och åk upp på berget där vi väntar på dig.
Lägg en enkel skjorta i resväskan
För världens undergång inga kläder

Och mina fotografier?
(lämna dem)
Och min verktygslåda?
(lämna den också, gamle man, det är synd, men)
För världens undergång, ta med dig din resväska.
och åk upp på berget så väntar vi på dig.
Lämna dina juveler, dina spelautomater
För världens undergång behöver du inga pengar.

Mitt flygplan, min kepi?
(lämna dem)
Min käpp och mitt gevär?
(lämna dem också, gamle man, synd, men)
För världens undergång, ta med dig din resväska.
och åk upp på berget där de väntar på dig.

Var inte rädd för någonting, allt kommer att bli bra.
För världens undergång kom bara.
Kom igen, det är dags.
Kom och se äntligen den andra sidan av berget, Hey Ho,
Kom och se den andra sidan, äntligen, vi börjar om igen.

För världens undergång, ta med dig din resväska.
och åk upp på berget, vi väntar på dig.
Lägg en enkel skjorta i resväskan
För världens undergång inga kläder
Och mina fotografier?
(lämna dem)
Och min verktygslåda?
(lämna den också, gamle man, det är synd, men)
För världens undergång, ta med dig din resväska.
och åk upp på berget så väntar vi på dig.

Var inte rädd för någonting, allt kommer att ordna sig.
För världens undergång, kom bara.
Kom igen, det är dags.
Kom och se äntligen den andra sidan av berget, Hey Ho,
Kom och se den andra sidan, äntligen, vi börjar om igen.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Sådär då var det hela över.
Det va kul att äntligen få spela på ulva-laget. Spännande att för en gångs skull ha koll på allt men också nervöst. Måste självklart tacka Sidd för strålande samarbete och bra inputs genom hela spelet. Drog på sig lagom mycket heat medans jag kunde simma på i lugnan ro. Hade definitivt försagt mig i ren och skär panik av att behöva ljuga för alla helt själv.

Impetigo vilka väktade du dom olika rundorna? Vi ville som sagt få ut dig i R1 men vi tog det strategiska beslutet (fegade ur) och körde safe istället. Eftersom vi bara va två stycken hade det varit katastrof om någon blev siad för tidigt och eftersom ingen av oss hade det särskilt pressat i R1 följde vi strömmen. Tänkte också att Impetigo skulle bli väktad då alla såg honom som grön.

I R2 kände vi att det är lite för många rundor vi måste klara oss för att kunna lågflyga genom spelet så nu skulle det minsann bombas. Där landade vi tillslut i Vimes av två orsaker. Främst då vi trodde Vimes skulle bli siad av Biobunker då dessa hade lite tjafs. Samtidigt kunde vi inte försöka bomba ut Biobunker då han förmodligen skulle väktas. Sen skrev Vimes även i nån post att det var "99% sannolikhet att jag inte kommer bli utröstad" vilket vi tolkade som att Vimes nog var väktaren för hur kan han annars vara så säker på det.

Sen trodde iallafall jag att väktaren var ute ur spel så i R3 gick vi helt enkelt för Biobunker som förhoppningsvis blev väktad rundan innan.

När jag var ensam kvar handlade resten av spelet mest om att inte försäga mig. Tänkte försöka ge mig in i lite fejk gräv och ge mig in i era diskussioner men då sa Sidd klokt nog att det var bättre att låta de andra dreva ut varandra och ligga lagom lågt bredvid. Försökte spela god bybo som levde på Biobunkers siande. Tänkte att det var helkört när Impetigo kom på sin andra mästerplan för spelet (skyddandet av Basse) men med lite turliga tärningsslag löste det sig trots allt.

Roligt upplägg av Genesis också. Nu hade vi mycket tur så hade nog varit lite mer balanserat om vi kanske var två spelare till varav en extra var ulv eller något men mycket bra arrat. Att få ett hyfsat nytt format att flyta på så pass bra är snajdigt jobbat. Har ingen aning om vad som sägs men har självfallet sparat ner "Pour la fin du monde" för fortsatt lyssnade!!
Gött i alla fall att ni föll för misstankarna mot Vimes. Att rösta i det här spelet var ju lite skit samma för Drönar-Torsten jag bombade ju i alla fall inte nån, utan jag skickade upp min bättre-begagnade-drönare.
Med det sagt hade jag inte haft något emot att Vimes bombats, men det var mer för att jag tyckte att han orättvist låg på mig.

ps. Bra spelat av Octagonal, jag höll Empiricus och Basse som rödare än dig, annars hade jag ju rimligtvis inte bett just dig att spara din bautabomb ditt domedagssvin.
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Bunkerbomber från Domedagssektens (Sidds) synvinkel:

Det här var redigt kul.
Tyvärr tog vi inte chansen å krysta fram nån genialisk ”masterplan”.
Det kändes inte att vi hittade så mkt joxs att dribbla med egentligen när alla ville spela ”vi gör som majoriteten röstar”-larv.
Kaxigt skulle vi klara detta genom våra ”smarta” inlägg.
Gick ju sådär:

R1 tänkte vi förstås Bautabomba den som troligtvis inte skulle väktas.
tex Empi.
När rundan utvecklades som den gjorde med diverse strulgräl med BombarFjoode”-gate och ”PianoRasmus”-gate och vi 2 själva kände oss redigt säkra så beslutade vi oss sent att istället ligga lågt och därmed inte riska att Siaren prickade oss och att en bybo skulle grönas av Siaren (i och med att den bybo som sias bomba Rasmus 1T6 talar sanning och eftersom nån annan Bautabombat).
Kände helt ok att göra nått oväntat också att ligga lågt visade sig vara ett bra drag.

R2:
Blev jobbigare nu (då vi inte kunde gömma oss bakom KaosRasmus) och rösterna duggar tätt på oss även fast BB7 siat Octa som ”typ grön”.
Fjodde, Empi, Basse, Vimes verkar ju rätt snart tycka jag inte riktigt är mig själv.
Vi Bautabombar Vimes då denne driver med auktoritet och vi tror denne är Väktaren iom att Vimes säkert 99% säger sig klara sig undan drev-ergo kan outa powerroll.

BB7 drevas och Outar sig som Siare(i mina ögon för snabbt utan att direkt försöka försvara sig) vilket blir den röra om i grytan-situation vi ville få till.
Vi klarar oss en runda till genom att stackars Fjodde ryker(som inte kommer undan sin startpost.
Dock har jag inte lyckats gröna mig och står troligtvis på tur.

R3:
2 mot 4 och både siare och väktare kvar och alla bybor har bautabomber till förfogande + en grönad bybo (Imp)- suck.

Jag är Siad av BB7!
Vi har planerat att snipe-bomba siaren BB7 vilket vi direkt gör.

Sorry alla för att jag blajbrusar tråden sen men jag tror faktiskt att det bidrar till att Basse går bort sig i vår lilla kaosdans.
Tack å hej för mig men Basse har dragit på sig skit och typ grönat Octa.

R4:
Alla är överens om att Basse är den sista ulven och bombas trots uppoffrande kämparinsatts.

Resten är @Genesis tjusiga BossFajt som alltså resulterar med Octa ensam kvar på 1 BunkerPoäng!

Verkar blivit hyfsat bra balans 👍
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul spel!

Det är fascinerande med regelmekanik som kan hanteras på olika sätt. Det är nog en av grejerna jag tycker är så spexigt med varulvsspel. Det är som ett brädspel med tydliga vinstvillkor och regler, men hur man väljer att spela är något fluffigt, socialt och unikt för varje spel. I det här liret valde vi att "spela som vanligt" - hade vi inte gjort det hade det här blivit ett helt annat spel, även om reglerna är de samma.

Jag tyckte jag var en superstar i R1 och R2. Grönad, kaptenig och konstruktiv. Såhär i efterhand hade jag fel om i princip allt:
  • BioBunker var inte ulv
  • Rasmus var inte ulv (fast det där med pianogate var nog det sämsta skälet att rösta på någon någonsin... )
  • Fjodor var inte ulv
  • Ulvarna avstod nattmord i R1
  • Byn hade tjänat på att Fjodor hade bombat Sidd istället för sig själv
  • och så vidare
Det enda jag hade rätt i var ju att Impetigo var grön, men det hade ju alla andra fattat också.

Det här spelet har väl om något stärkt tesen att de läsningar och analyser vi gör av andra spelares spel inte är värda så mycket. Visst fanns det lite grejer på Sidd, men uppenbarligen tyckte vi Rasmus, BioBunker och Fjodor spelade "ulvigare" - Sidd käkade inte bomber förrän Bio siade honom. Och Octagonal var typ grönast efter Impetigo. Deppigt!

Samtidigt:
  • Sidd är - i varje fall för mig - notoriskt svårläst: hans sätt att spela är avigt på ett sätt som avviker från ideal-bybo-spel oavsett fraktionstillhörighet (enligt mig då! vi får komma ihåg att det här med att "spela byboigt" mycket handlar om godtyckliga normer och att känna igen sig själv i andra). Kanske är det så att Sidds sätt att spela är det perfekta sättet för att maxa vinstprocenten?
  • Octagonal var en stjärna! Verkligen smidigt och snyggt ulvspel. Samtidigt, verkligen, vi som by måste bli bättre på den deduktiva delen av social deduction: att Bio hade sett att Octa hade använt en vanlig bomb på Rasmus var inte detsamma som att han hade blivit siad grön.
  • Jag tror att Octas ulveri kunde ha setts i röstmönstren! Röstandet är hård data och när första ulven blivit nackad måste den användas!
En optimalt spelande by måste kunna hålla sig till logiken (Octa var faktiskt inte grönad), SAMTIDIGT som den måste kunna ompröva vedertagna sanningar (ulvarna hade faktiskt avstått nattmord i R1). Och göra detta i någon form av balans.

Men det är svårt! Jag tror att vi människor ju gärna vill TRO på något. I slutändan så bestämmer vi oss för att något är sant, ristar det i sten och surrar oss till masten. Det är lättare så. Vi väljer att tro att Bios siande av Octa grönar Octa, eller att ulvarna inte kan ha avstått nattmord, och så vidare. För om vi inte väljer att tro på något är allt möjligt, och då blir det omöjligt. Men vi kanske behöver bli bättre på att värdera det vi väljer att tro på, men också att våga omvärdera våra försanthållanden.

Nåja. Kul spel! @Octagonal och @Impetigo var förstås respektive fraktions stjärnor utan diskussion. Men också: @Sidd gör fan i mig aldrig en dålig match - oavsett fraktion. Och @Basenanji! Vilken kämparinsats på slutet! Hade han gett upp och vikit ner sig hade det inte blivit såhär spännande.

Och slutligen förstås: @Genesis! Kul arrangemang! Det är superfint att det går att få till dynamiska och helgalna (som det här blev i slutet) spel utan dold mekanik och med små medel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag får inte ihop erat tänk runt ”grönad Impetigo”, vem ni trodde Väktades i R1 och att ulvarna Bautabombade i R1.

Varför skrev ni så bestämt att vi Ulvar måste ha försökt BautaBomba nån som Väktaren lyckades pricka att skydda?

Väktade Impetigo sig själv?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,267
Fortsatt nyfiken på vilka Impetigo siat genom rundorna. Satt och nojjade över att ni skulle lista ut att vi ulvar inte kan ha bombat i R1 vilket hade gjort att min sköld hade försvunnit.
Beror ju som sagt på vilka som väktats men när Impetigo på sitt listiga sätt outade att denne var väktaren tänkte jag det va kört eftersom jag trodde Vimes varit väktaren.

Får se om jag får ihop det men om Impetigo varit väktaren och väktat sig själv i R1 och ulvarna misslyckats med "nattmordet" borde dessa rimligtvis ha hoppat tillbaks på Impetigo i R2 när denne inte längre kan väkta sig själv eller tänker jag fel? Jag va i mångt och mycket grönad eftersom att Vimes ska ha väktat sig själv för att sedan ha blivit bombad i R2 men det stämmer väl inte?
Då hade ni sett att rent logiskt kan inte ulvarna ha bombat i R1 så länge inte Impetigo faktiskt skyddade Vimes första rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag får inte ihop erat tänk runt ”grönad Impetigo”, vem ni trodde Väktades i R1 och att ulvarna Bautabombade i R1.

Varför skrev ni så bestämt att vi Ulvar måste ha försökt BautaBomba nån som Väktaren lyckades pricka att skydda?

Väktade Impetigo sig själv?
Impetigo grönades av Planen(tm) direkt i R1. För min del verkade det mest logiska i R2 att ni hade försökt nattmörda mig eller Impetigo men att väktaren (ingen idé alls om vem det skulle var) hade lyckats.

Jag tror egentligen fortfarande att det här med att inte nattmörda är suboptimalt för ulvarna, om man skulle köra det här upplägget 100 gånger, men i just det här spelet var det ju uppenbarligen ett bra drag.
 
Top