Nekromanti Bundna demoner - Kraft?

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Tjenare! Jag har lurkat här på forumet i snart ett år nu, och tyckte att det kunde vara på sin plats att faktiskt registrera sig nu när jag hade en "viktig" fråga jag behövde få svar på. :gremlaugh:

Jag satt och läste lite i Mystik & Magi och funderade över demoner. När man binder dessa till ett föremål (som ett demonsikt aggregat) så tolkar jag det som att de förlorar mycket av sin kraft. Jag hade funderat på ett äventyr med ett föremål med en bunden demon som talar med och försöker utnyttja rollpersonerna. Finns det något sätt att göra detta?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Installera effekten Tala/Telepati ?

Låta demonen ha telepati som förmåga.




/Poseur
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Poseur said:
Installera effekten Tala/Telepati ?
Skulle inte detta betyda att magikern som band demonen la till effekten? Det känns inte riktigt som att demonen skulle kännas fullt så manipulativ då.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skulle inte detta betyda att magikern som band demonen la till effekten? Det känns inte riktigt som att demonen skulle kännas fullt så manipulativ då.
Eller så lurade demonen magikern ifrån början eller var en gång i tiden snällare och mer hjälpvänlig.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ingen av de lösningarna är särskilt... tillfredsställande i mina ögon. Låt demonen ha en stor del av sin förmåga avgränsad från objektet den är bunden i, som fugnerar mer som ett fängelse för dess krafter än som en kanal för att leda in den i mundana som andra föremål gör.

Tänk sedan att sagda fängelse inte helt och fullt kan hålla demonen fången, små delar av den läcker ut ur fängelset på andeplanet som en miasma (Om man nu skulle se den med andesyn) och genom dessa kringdrivande bitar av sitt eget medvetande kan den kommunicera med andra varelser som existerar åtminstone delvis på andeplanet.

Så skulle jag göra i alla fall.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag håller helt med. Man skall aldrig låta de skrivna reglerna begränsa en idé man tycker om bara för att de är skrivna regler. Om demonen är mycket mäktigare än vad magikern som skapade föremålet förutsåg kanske demonen kan finna kryphål i matrisen som låter denne kommunicera med eller till och med påverka omgivningen, så länge som det sker på ett sätt som passar det objekt som demonen bundits till. Om det är ett svärd så kanske den stolta krigaren påverkas av demonens starka sinne i stridens hetta och går in i raserianfall mot en försvarslös fiende, och om föremålet är en kristallkula så kanske demonen kan ge den som väljer att blicka in i den meddelanden i form av drömska syner. Om föremålet är en bägare kanske demonen kan få en viss mån av kontroll över de som dricker ur den och om föremålet är en krona så kanske demonen till och med kan tala genom den som bär kronan på sitt huvud. Inget av detta stöds egentligen av Eons magisystem, men om det bidrar till att ge dig och dina spelare en bättre spelsession s ser jag inte varför du inte skulle bryta mot reglerna.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
En generator binder en demon och tvingar denne att alstra filament. Dock så tycker jag att det är sjukt häftigt om demoner kan utöva påverkan på den som använder artefakten.

Svaga demoner är över lag inget problem då de som högst kan viska ord till den som frekvent använder en artefakt. Men starkare demoner kan utöva starkare påverkan.

Exempelvis kan en rang 4 demon i ett svärd som skjuter blixtar få användaren att använda artefakten oftare än nödvändigt.
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Tack för alla svar! Som det ser ut nu får jag väl köra lite husregler och låta demonens personlighet "läcka ut" ur föremålet. Så kanske det också är bäst att låta det vara ett föremål som är attraktivt för den mest lättpåverkade av mina spelare... :gremelak:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag tror att demonen använt sig av den ataxatropiska effekten Maskera rang. Följden har blivit att magikern, utan att själv vara medveten om det, bundit en mäktigare demon än hon egentligen kan kontrollera i föremålet.

Demonen planerar att använda detta för att manipulera de som vistas i närheten av föremålet, föredragsvis utan att de inser det.

- L
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Skippa magikern, låt demonen besätta föremålet på fri vilja. På samma sätt som en Shaman kan få en förfaders ande att bosätta sig i en amulett.

Kan bli riktigt roligt.

Ang demonens anledning att vara i ett föremål?
Besegrad av en tidigare fiende, flydde till föremålet och väntar nu på att komma på ett sätt att spöa skiten ur tidigare fi.
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
wallahad said:
Skippa magikern, låt demonen besätta föremålet på fri vilja. På samma sätt som en Shaman kan få en förfaders ande att bosätta sig i en amulett.

Kan bli riktigt roligt.

Ang demonens anledning att vara i ett föremål?
Besegrad av en tidigare fiende, flydde till föremålet och väntar nu på att komma på ett sätt att spöa skiten ur tidigare fi.
Med tanke på att jag hade svårt att komma på en anledning till vad demonen skulle försöka få rollpersonerna att göra låter det här grymt skoj, i kombination med tidigare förslag.

Hur låter följande:
En magiker binder en demon i någon sorts vapen. Ond och vred ämnar demonen söka hämnd på magikern, men kan inget annat göra i sin nya boning än att alstra filament. När en rollperson får tag på vapnet upptäcker demonen att han kan kommunicera med denne och försöker övertala honom att dräpa magikern.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ett problem kan vara att spelarna är medvetna om att det är ett DEMONISKT aggregat i grunden.
Byt ut demonen till en Själ med förmåga att alstra Psykotropisk energi istället för Daimotropi(Demon aspekten).

Och låt magikern verkligen vara ond.
Sedan fortsättningen på del 2 är ju att Själen inte är helt godhjärtad :)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En magiker binder en demon i någon sorts vapen. Ond och vred ämnar demonen söka hämnd på magikern, men kan inget annat göra i sin nya boning än att alstra filament. När en rollperson får tag på vapnet upptäcker demonen att han kan kommunicera med denne och försöker övertala honom att dräpa magikern.
Eller så kör du på att demonen inte kan kommunicera direkt, men påverka sinnena på den person som befinner sig närmast föremålet. Till exempel kan den som håller vakt under natten se en skymt av ett skinande djur som leder honom eller henne bort från lägret, eller så kan en krigare som är i strid och bär med sig föremålet få för sig att någon säger någonting som får ägaren att gå in i ett raserianfall. Detta kan bli riktigt roligt att spela om alla spelarna tror att någonting hände på riktigt, men det senare visar sig att det bara var någonting som en av dem fick för sig. Demonen kan genom dessa syner lotsa rollpersonerna dit den vill att de skall gå, och sedan få dem att döda magikern åt honom. Hela uppdraget kan visa sig vara en illusion för att tillfredställa demonens hämndbegär.
 
Top