Bulgarien som resmål?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag och min familj kommer att göra en all inclusive resa till sommaren. Vi blev tipsade om att resa till Bulgarien då det skulle vara trevligt och prisvärt. Nu undrar jag om någon här har varit i Bulgarien och vad ni tyckte?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
En kompis från universitettiden var på sunny beach och (herre gud säger jag nu när jag inser att det var 20 år sedan) pratade om att det området var jättefint, men om man lämnade sin all inclusive och reste in till det "riktiga" Bulgarien så var det smutsigt, nergånget och fullt med obehagliga typer.

Sorry att jag svarar utan egen erfarenhet, jag fick bara en flashback jag behövde få ur mig. 😀
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Kul att du frågar precis vid Baba Marta ;)

Har inte varit i Bulgarien själv men många kollegor som verkligen uppskattar landet. Och det finns ju gott om historiska lämningar (trakiska, romerska, kloster, medeltida fästningar) och en lokal vintradition att utforska.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Bulgariska har ju fördelen att vara det enda slaviska språket (EDIT: F’låt, glömde makedonskan!) utan kasussystem! Så då hinner man ju lära sig en del innan semestern. :gremgrin:

Minns jag såg en dokumentär om den tryckta stämningen som råder mellan ryska semesterfirare och ukrainska flyktingar som ofta har ströjobb på hotellen och så.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Bulgariska har ju fördelen att vara det enda slaviska språket (EDIT: F’låt, glömde makedonskan!) utan kasussystem! Så då hinner man ju lära sig en del innan semestern. :gremgrin:
Å andra sidan lär bulgariskans verblära vara komplicerad, till skillnad från de nordligare slaviska språken. Så det jämnar kanske ut sig. ("Summan av lasterna är konstant", för att citera Tage Danielsson.) :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Bulgariska har ju fördelen att vara det enda slaviska språket (EDIT: F’låt, glömde makedonskan!) utan kasussystem!
Å andra sidan lär bulgariskans verblära vara komplicerad, till skillnad från de nordligare slaviska språken. Så det jämnar kanske ut sig.
Det är bara på ett härligt nördigt forum som detta som ett resmål diskuteras på dessa premisser 😁 (Menar detta på ett väldigt positivt sätt)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Det är bara på ett härligt nördigt forum som detta som ett resmål diskuteras på dessa premisser 😁 (Menar detta på ett väldigt positivt sätt)
Min resprincip är ju att bara resa till länder vars språk jag studerat, och aldrig resa till engelsktalande länder, så vill jag resa till ett land är steg ett alltid att börja lära sig språket. Det är ju, för mig, hela poängen med att resa utomlands. Men jag förstår såklart att det inte är så för alla, så jag ska inte skräpa ned tråden med dessa sidospår. :gremeek: Hoppas du får en fantastisk resa, och att folk ger matnyttigare tips! Jag har tyvärr ingen bra koll på Bulgarien utanför lingvistiken och att de är besatta av rosor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Min resprincip är ju att bara resa till länder vars språk jag studerat, och aldrig resa till engelsktalande länder, så vill jag resa till ett land är steg ett alltid att börja lära sig språket. Det är ju, för mig, hela poängen med att resa utomlands. Men jag förstår såklart att det inte är så för alla, så jag ska inte skräpa ned tråden med dessa sidospår. :gremeek:
Tycker inte alls att du skräpade ner tråden, du sa vad du tyckte utefter dina premisser 🙂

Hoppas du får en fantastisk resa, och att folk ger matnyttigare tips! Jag har tyvärr ingen bra koll på Bulgarien utanför lingvistiken och att de är besatta av rosor.
Tack snälla! Har även hört att de har en bra vinkultur.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Det är bara på ett härligt nördigt forum som detta som ett resmål diskuteras på dessa premisser 😁 (Menar detta på ett väldigt positivt sätt)
Hur skulle man kunna tolka det annorlunda? :unsure:😇
Har för övrigt ingen erfarenhet av Bulgarien mer än mina fördomar och vad jag har hört om landets natur.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Kan vara värt att tänka på att det var EU:s mest korrupta land tills Ungern nyligen gick om dem. Vet inte om det drabbar turister direkt, dock.

Eller som jag också hört: "Alla länder har en organiserad brottslighet. Men organiserad brottslighet har ett Bulgarien."
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag var i Bulgarien för omkring 20 år sedan. Minns det som prisvärt. Fin strand. Vårt hotell var trevligt men flera andra byggnader såg mer eller mindre nedgångna ut. Bussarna var också lite risiga. Maten var bra men inte fantastisk. Min dåvarande sambo fick dessutom magsjuka. I övrigt var det uppenbart att det förekom prostitution.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag var i Sunny beach för typ 15 år sedan.
Vårat fokus som grabbgäng då var nog lite annorlunda mot vad erat är nu men vi hade det bra.
Det är dock en hel del vad vi kallade då för ”maffia” rika typer som kör runt i flådiga bilar och har skumma konversationer med restaurangägare. (Om det faktiskt var maffian kan jag inte svara på men nåt skumt var det).
Jag skulle allt kunna tänka mig åka dit igen, men är kanske inte överst på listan av resmål jag åker tillbaka till
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Alltså turistfällor är sällan särskilt charmiga resmål, och ofta ganska själlöst runt sådana där strandkomplex. Men det finns massa annat i Bulgarien - fina naturparker, uråldriga städer och romerska lämningar.

Sen är det säkert så att det är nedgånget och rufft. Har inte varit i Sofia men kan tänka mig att det är lite som Bucharest. Dit hade jag definitivt åkt med familjen (bara varit med jobbet hittils).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Nessebar bredvid Sunny beach ser förresten fantastiskt ut. Men har aldrig varit där så ta det inte som en rekommendation
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Min resprincip är ju att bara resa till länder vars språk jag studerat, och aldrig resa till engelsktalande länder, så vill jag resa till ett land är steg ett alltid att börja lära sig språket. Det är ju, för mig, hela poängen med att resa utomlands.
"Henry, where ever you go, in what ever countries you visit, learn the language. It's the key that unlocks everything, the most important thing of all."

- TH Lawrence till den blivande Indiana Jones i The Young Indiana Jones Chronicles.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag var som många andra på Sunny Beach i Bulgarien för 20 år sen. Var mycket korruption, kriminalitet, prostitution och rasism. Men samtidigt väldigt kul.

Är också lite på jakt efter en prisvärd all-inclusive på behörigt avstånd så följer tråden med intresse.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill inte vara "herr negativ", men Bulgarien är bland de hemskaste All Inclusive jag upplevt och då speciellt Sunny Beach. Smutsigt, nedgånget, fullt av uppenbar prostitution och liknande.

Om man inte har problem med att betala skurkstater pengar(jag är inte superrik och måste välja mina utgifter, så ofta får skurkarna mina pengar) så rekommenderar jag att köra en All inclusive i UAE. För billigare alternativ kolla de emiraten som inte är Dubai och Abu Dhabi. Ras Al Khaimah är awesome! Så länge ingen av er tänker springa runt dyngraka och vifta med era privata delar så är UAE ett mycket trevligt land att turista i.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Vill inte vara "herr negativ", men Bulgarien är bland de hemskaste All Inclusive jag upplevt och då speciellt Sunny Beach. Smutsigt, nedgånget, fullt av uppenbar prostitution och liknande.
Var det länge sen du var där? När jag frågat runt har svaret oftast blivit att det var riktigt sunkigt förut men att det blivit bättre de senaste åren.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Var det länge sen du var där? När jag frågat runt har svaret oftast blivit att det var riktigt sunkigt förut men att det blivit bättre de senaste åren.
Ett bra tag sen ja. Hoppas det blivit bättre. Jag önskar dock ingen att lägga ut massa pengar och sen bli riktigt besvikna. Så jag hoppas verkligen det blivit mycket bättre om ni gör slag i sak.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Ett bra tag sen ja. Hoppas det blivit bättre. Jag önskar dock ingen att lägga ut massa pengar och sen bli riktigt besvikna. Så jag hoppas verkligen det blivit mycket bättre om ni gör slag i sak.
Tack snälla! Håller tummarna för att det blir bra 🙂
 
Top