Nekromanti Buggen i huvudtabellen

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Har Neogames tänkt på att man faktiskt kan välja resultat ifrån nackdelstabellen när man vill ha en nackdel? Först så får man ju ett slag när man väljer ett slag, sen är det bara att ignorera det, och fortsätta så tills man får exakt det reultatet man vill ha.

Mvh Victor Palm...

...Någon som har förslag?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Visst, du kan ju välja exakta resultat... Men då får du betydligt färre saker och mindre fakta om karaktären...

Själv brukar jag administrera lite SL fusk på huvudtabellen för att saker ska passa karaktärerna som skapas...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Du har nog läst fel.

Först så får man ju ett slag när man väljer ett slag,

Här måste du har läst fel. Man förlorar ett slag när man väljer ett slag. Annars skulle man ju kunna få ett oändligt antal slag på huvudtabellen :gremshocked:

Alltså
2 slag -> 1 valfritt "slag"

/Naug
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag tror att jag snarare att du missuppfattade mig

Jag menar att man får ett extra slag när man väljer att slå ett slag på nackdelstabellen. Hämtat ur Eon II:
"Variantregel 2: Spelaren får ignorera ett resultat. För rollpersonen kostar detta ytterligare ett tärningsslag."
"Variantregel 3: För varje frivilligt slag man gör på nackdelstabellen får man göra ett extra slag på huvudtabellen. Spelledaren bör inte tillåta mer än högst två sådana slag för att rollpersonen inte ska bli helt 'förvrängd'. Denna variantregel bör bara tillåtas om man anser att rollpersonen kan rollspela nackdelen."


Alltså kan man göra ett slag på nackdelstabellen, ignorera det, göra ett slag på nackdelstabellen, ignorera det osv. Eller förkorta processen genom att helt enkelt välja.

Mvh Victor Palm...

...Som hoppas att Naug förstår vad jag menar. Ett argt grottroll är det sista man vill ha att göra med.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Jag tror att jag snarare att du missuppfattade mig

Tror naug har rätt.... men men. Så som jag uppfattat reglerna kan man utöver de "vanliga" slagen andvända olika variant regler, en regel gör så att om man har låga grundegenskapr få upp till två extra slag på huvudtabellen. Man kan också om man vill kunna välja mer precist offra två slag för ett resultat. Dessutom kan man välja extra nackdelar(slag på nackdelstabellen) och för de få ytterligare slag på huvudtabellen, dock max två. Kommer inte ihåg sen, men skulle inte bli förvånad om det fanns någe om åldern också, eller var det bara extra enheter man fick som en gammal stolfil?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Eh...

""Variantregel 2: Spelaren får ignorera ett resultat. För rollpersonen kostar detta ytterligare ett tärningsslag.""

är inte samma sak som

"Variantregel 2: Spelaren får ignorera ett resultat och slå om tärningssslaget."

...även om jag håller med om att det var klumpigt skrivet. Det framgår iaf ganska klart för mig att du kan ignorera ett resultat om du slår två nya.

/Riz
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ehmm...

Dom har skrivit lite klantigt men dom menar att om man får ett resultat man inte vill ha, så får man offra en innestående slag på huvudtabellen för att ignorera resultatet. Man går alltså back i antalet innestående slag. Annars skulle det ju vara meningslöst att han en tabell överhuvudtaget, för då skulle man mycket riktigt som du säger, kunna välja tills man är nöjd.

/Naug
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Jag tror att jag snarare att du missuppfattade mig

Nej, är man alv och någorlunda gammal så får du +5 slag på huvudtabellen.

Mvh Victor Palm...

...Som inte pallar kolla i regelboken, utan kan regeln i huvudet.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Koboldiskt[ANT]

Jag är iaf inte koboldisk (menar på attribut och färdigheter) och han låg i koma, jag 'rollspelade' kallas det...
 
Top