Nekromanti Buggar i Eons magisystem?

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Petter42 said:
Den religiöse ger fortfarande sin qadosh frivilligt. Det råkar bara vara så att någon smiter in mellan och tar del av de saftiga qadoshpoängen. Munken lär ju inte ha tillräckligt med insikt i andeplanet och hela gudastrukturen för att inse att något är fel, förrän hans möjliga korrumption är ett faktum.
Hrm, fast som Ymir föreslog effekten kan man rakt upp och ner utan problem stjäla den psykotropi som den troende alstrar utan att det finns något emellan.

En djupt troende person borde ju vara svårare att stjäla (då denne dedikerar sin psykotropi åt en gudom) medan en person med lite tro borde vara lättare (men då ger mindre. En chans att motstå med Quadosh kanske?

Effekten borde ju också göra att det känns 'fel', som om ens böner inte riktigt når fram längre (vilket skapar lite av en Job situation i bibeln).

Eller så är det paradoxalt nog lättare... en troende person genererar så mycket kraft att det inte märks om lite smits undan. Om man däremot tar allt så märks det tydligt?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Buggar i Eons magisystem? Mastodont. Sorry.

Orfeus said:
Man talar i Mystik och Magi om att det finns olika, antaget lika valida, teorier om hur magi fungerar, men baserar magisystemet i sin helhet på det som man kallar colonisk teori. Detta innebär att alla andra magitraditioner per definition antingen är fel, ospelbara, eller kräver att spelaren låtsas att hens rollperson är en colonisk trollkarl/häxa, istället för vad man hävdar sig vara.
Ja verkligen! Som det är nu så har Legio Colonan alldeles för mycket rätt i mina ögon. Det känns nästan som om det är lite så att alla andra har så fel att Legio Colonan skrattar åt dem... Magi borde vara lite mer flexibelt så man kan ha olika traditioner som ser saker på olika sätt.

Nu ska ju magin i Eon vara en vetenskap, men likt våran värld finns det en uppsjö olika teorier och förslag på hur saker fungerar (supersträngteorin kontra relativitetsteorin t.ex.).

Jag skulle gärna se mer variation i olika traditioner, kanske ett system som gör att man tror på X, vilket gör Y enklare i en besvärjelse.

T.ex. borde Colnans system som är strikt vetenskapligt varken få bonus eller negativa effekter.

Däremot andemagikern som ser alla effekter som komna ur andeplanet och att det enda han gör är att ta ner sina tankar i världen kanske borde få -Ob1T6 på besvärjelseslag, men +1 Utmattning för varje gång han använder fädigheten besvärjelse eller något. det gör att det blir lite mer flexibelt och man kan få in skitcoola effekter som faktiskt har en anledning till varför...

Jag menar, varför skulle jag ha 10 bål med eld och offra 4 jungfrur för att åkalla ärkemonen Nageltåludd om jag lika gärna kunde göra det UTAN dem? Det går ju att förklara vetenskapligt... själaoffret skapar en sympatiskt viljelink mellan det jag vill och det jag har. Jag visar helt enkelt världen hur mycket jag vill ha det med mitt offer och därför kommer det bli lättare då mer kraft läggs i ritualen. (eller nått sånt).

Orfeus said:
Ritualerna behöver stärkas, alternativt så behöver besvärjelserna nerfas; som det nu är finns det ingen anledning till att någonsin ha utvecklat ritualen som fenomen
Det här får du jättegärna utveckla för både jag och min grupp känner precis tvärtom. I våra ögon är det nästintill omöjligt att ådstakomma något vettigt med en besvärjelse eftersom allt med svårigheter på Ob3T6+ allt för ofta leder till att magikern spontant dissiperar sig själv till död.

ritualer går däremot att göra riktigt jävla vettiga, men de tar lååååång tid.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vill bara poängtera att ritualer borde gå att genomföras i grupp, att flera magiker deltar i en episk ritual, gör var sin alstring etc.

Teoretiskt är det möjligt eftersom ceremonier funkar så...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Buggar i Eons magisystem? Mastodont. Sorry.

använder man magiker på smarta sätt klarar man sig nästan alltid med besvärjelser, i min erfarenhet; det handlar oftast om samarbete och utnyttjande av sociala strukturer. Varje alstring går att göra en nivå lättare per dubbeltid - vilket innebär att man kan väva övertala till femte magnitud (OB6t6 - en till ataxatropi, för avstånd), så borde detta ta 3rundor/15 sekunder i normalfall: 1 alstra, 1 transformering, 1 besvärjelse. Antag att vi dubblar tidsåtgången i alstra två gånger, så att totalen blir 6 rundor ((1-2-4)4 för alstra, 1 transformera, 1 besvärjelse)/30 sekunder. Detta ger trollkarlen, som litar på att kamraterna håller stadsvakten på avstånd, 5 nivåer enklare på övertala visavi denna stadsvakt; Dvs, det går förmodligen att ta sig dit stirra ned vederbörande och anklaga dem för lagbrott, kräva eskort ur staden, etc. - Allt eftersom mundana vanligen har rätt korrupta rättssystem som ger de härskande företräde.

På samma sätt: ett lätt slag mot bildning ger vid handen att inga byggnader vanligen fungerar utan bärande stolpar och eller takstolar (utom stenhyddor, och dessa fungerar enligt valvprincipen, och är därför ännu enklare att rasera). Antag att man lokaliserar den lede fi:s bas, och att detta är i ett standardtorn, eller vanligare, ett stadspalats. Det bör vara enkelt för en magus ensammen att först använda ovanstående effekt för att skapa opinion mot personen hos mobben, för att därefter krossa murarna, och eller (om mobb inte finns att tillgå), snabbt pulverisera hörnstenarna och de bärande pelarna runt om huset, för att på detta sätt slippa hamna i skarpt läge med fi.

Sedan har vi den gamla goda effekten värma föremål av metall. Denna är enkel, och varierar så att värmen går från 10c/1kg till det dubbla per halvering/halva per viktökning. Detta innebär att 250gram kan värmas 40c, 125 gram 80c, resp. 75 gram 160c. En nasal (nosskyddet på en hjälm) är vanligen vägandes betydligt mindre än 75 gram; en plötslig värmeökning av metallföremål av denna karkatär torde distrahera vem som hälst - och detta är i nuvarande regler en löjligt enkel besvärjelse (3t6 alstra, 1t6 trans, 2t6 besv.); 15 sek. Om magus har tillgång till kongelat (och jag har sett få magikerspelare utan dem), så kan detta i skarpt läge kortas till tio sekunder, där tidsåtgången i moment transformering kan tas bort mot två t6 ((5/2)/2), för en femsekundersbesvärjese på 3t6/2t6. Denna sätter effektivt alla metallrustningsbrukare ur spel, i det att metallrustningar nästan alltid har nitar.

Olära kan användas på alla färdigheter, alltså även vapenfärdigheter, och sätter omedelbart dessa till 0. Detta, plus avstånd, kan slå ut vem som hälst; opportunistiskt kastat medan din vänrp duellerar ondingen, så torde det åstadkomma en säker seger. Använt med areaeffekt kan det slå ut hela trupper, återigen på grund av tidsanvändningsregeln. Lägger vi på dockor av stadsvakterna, så torde det bli ytterligare en nivå lättare i besvärjelseslaget - i alla fall om jag inte missminner mig.

Dessa fyra är de omedelbara exemplen, som jag kommmer ihåg utan att ha bok framför mig.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Buggar i Eons magisystem? Mastodont. Sorry.

Varje alstring går att göra en nivå lättare per dubbeltid
Mystik och magi, sidan 36 - Besvärjelsens Tidsåtgång, sista paragrafen:
"Observera att det inte är möjligt att förlänga tidsåtgången för en besvärjelse för att på så sätt göra den lättare att genomföra (detta är möjligt med ritualer, alkemi och cermonier".

Det här trodde jag också att det gick och göra tills jag gick igenom Mystik och Magi lite nogranare. Kan man göra det så blir besvärjelser löjligt brutna och det finns inget behov av ritualer (såvida man inte vill helt skippa transformera).

Men enligt reglerna går det inte att dubbla tiden för att göra besvärjelsen enklare att kasta.


På samma sätt: ett lätt slag mot bildning ger vid handen att inga byggnader vanligen fungerar utan bärande stolpar och eller takstolar (utom stenhyddor, och dessa fungerar enligt valvprincipen, och är därför ännu enklare att rasera)
Jag skulle säga först Ob2T6 mot bildning för att man ska begripa att ja, en byggnad måste ha diverse olika stöd etc. för att kunna stå upp, men att lista ut vilken pelare som är den bärande eller vart man ska sikta sin besvärjelse, är ett slag emot arkitektur (alt. om det är helt uppenbart ett lite svårare slag mot bildning) som blir svårare ju mindre du vet av byggnaden där inne. Granted, jag köper att man kan använda magiker som förstörelsemaskiner, men SÅ lätt är det inte. Dock är tanken faktiskt riktigt häftig och jag tror jag ska försöka ha med det.

De flesta borgar och så, till min vetskap, är byggda just för att förhindra att en pelare tar ut hela verket. Det finns flera bärande pelare (som alla är skyddade av murar etc.) och det finns stödpelare och liknande som skyddar. Dessutom har jag läst att många större fästningsverk var sektionsbyggda. Om en sektion förstördes var de andra sektionerna fortfarande intakta och kunde fortfarande försvaras.

Sedan har vi den gamla goda effekten värma föremål av metall. Denna är enkel, och varierar så att värmen går från 10c/1kg till det dubbla per halvering/halva per viktökning. Detta innebär att 250gram kan värmas 40c, 125 gram 80c, resp. 75 gram 160c. En nasal (nosskyddet på en hjälm) är vanligen vägandes betydligt mindre än 75 gram; en plötslig värmeökning av metallföremål av denna karkatär torde distrahera vem som hälst
Jag har alltid tänkt mig att man värmer upp hela föremålet, dvs. hela hjälmen eftersom sympatin mellan nasalet ch övriga hjälmen är jättestark. Effekten nämner ingenting om delar av ett föremål, så jag tolkar den som att den sprider ut värmen jämnt över hela föremålet.

Hjälmen väger uppemot 1+ kg och då blir plötlsigt sagda besvärjelse mycket mer inneffektiv eftersom den borde behöva värmas upp till säg 40+ grader innan den får någon effekt. Det är O4T6 mot alstra och Ob4T6 mot besvärjelse.

Men, det är en väldigt kreativ besvärjelse, jag måste använda den.

Jag skulle troligen tillåta att en spelare siktade sin besvärjelse dock... Men till samma regler som för att måtta. +Ob1T6 för träffområde, +Ob2T6 för delområde och +Ob3T6 för glipa (nasal) på besvärjelse.

Men det här är mer tolkning dock, det går att extrapolera åt ditt håll med om man vill.

Men ÄVEN om vi använder den som du vill, är den i grund och botten BERÖRING. Det innebär att vi antingen måste nudda krigaren vi vill lägga den på, vilket gör att vi måste undvika etc, vilket kan lyckas... Jag har aldrig sett några regler för vad som behövs för att nudda en person faktiskt. I strid så borde det ju vara svårare att beröra en person än annars. än mer om han vet att du är magiker.

annars måste vi spendera halva filamenten för att göra den till avstånd. Då måste vi först transformera och sen väva två gånger. 2 rundor och antingen dubblar vi alstringssvårigheten eller halverar effekten.

Olära kan användas på alla färdigheter, alltså även vapenfärdigheter, och sätter omedelbart dessa till 0.
Här håller jag fullhjärtat med dig. Olära är så bruten att sekunden jag läste den husreglade jag den omedelbart till att aldrig kunna vara permanent och ge +Ob1T6 i svårighet per filament att använda färdigheten.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Telephalsion said:
Vill bara poängtera att ritualer borde gå att genomföras i grupp, att flera magiker deltar i en episk ritual, gör var sin alstring etc.

Teoretiskt är det möjligt eftersom ceremonier funkar så...
Det här håller jag med om, men frågan är bara hur det skulle genomföras? det enda jag kan komma på är att man kan låta olika personer göra olika delar av ritualen för att därmed kunna korta ner tiden. Eller så halveras tiden för varje person som är med?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Alla formaliserade besvärjelser sker på en runda vilket innebär att man kan våga sig på att kontrollera Zombie-Bob i närstrid, så länge man klarar ett första undvikande (som inte kommer att avbryta besvärjelseförsöket).
Varför detta? Jag förstår om ni vill att man ska kontrolera zombie bob men varför ALLA besvärjelser. Det finns viss charm med att saker tar olika lång tid och at man inte kan använda allt i strid. Dels som något logiskt i världen "varför tar det alltid lika lång tid" och dels för att i min mening måste inte magiker vara stridsanpassade alla gånger.

/Lijat som undrar
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Gemstone said:
Telephalsion said:
Vill bara poängtera att ritualer borde gå att genomföras i grupp, att flera magiker deltar i en episk ritual, gör var sin alstring etc.

Teoretiskt är det möjligt eftersom ceremonier funkar så...
Det här håller jag med om, men frågan är bara hur det skulle genomföras? det enda jag kan komma på är att man kan låta olika personer göra olika delar av ritualen för att därmed kunna korta ner tiden. Eller så halveras tiden för varje person som är med?
Jag tycker att båda är bra alternativ, och båda kan fungera.

Antingen så delar man upp ritualen så att varje deltagare gör en sak, vilket kortar ner tiden avsevärd, eller så kan man låta två magiker göra exakt samma moment i ritualen för -ob1T6 per extra magiker, dock måste varje magiker slå färdighetsslaget, precis som i alkemi.

Två kunniga magiker skulle kunna ta hand om varsin halva av ritualen för att halvera tiden eller så skulle en förening av sunkiga hobbymagiker kunna samarbeta för att göra svårighetsslagen skitlätta.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Telephalsion said:
Två kunniga magiker skulle kunna ta hand om varsin halva av ritualen för att halvera tiden eller så skulle en förening av sunkiga hobbymagiker kunna samarbeta för att göra svårighetsslagen skitlätta.
Hmm... tycker inte man ska kunna göra det -Ob1T6 per magiker som gör en sak, för det möjliggör att dåliga hobbymagiker kan få iväg brutala effekter. Mycket bättre då med att säga att man fördefinerar vem som gör vad i en ritual...

typ:
Gemstones Magnifika Förslag
Färdigheter: Alstra Forumtropi Ob3T6**, Alstra Quoteotropi Ob2T6*, Transformera Ob3T6**, Transformera Ob4T6*, Ritual Ob2T6*, Ritual Ob2T6.
Varaktighet: Permanent
Avstånd:Beröring
*Utförs av magiker 1
**Utförs av magiker 2
Ritualen quoterar och postar ett svar på ett inlägg vars rang inte överstiger 2.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Att tänka på är att detta möjliggör MYCKET kraftigare ritualer, i alla fall om man tänker sig att magiker 1 gör sin bit och sen går och sover då magiker två som just vaknat tar vid. Då kan man ha moment som är 32 timmar och därmed få ner svårigheten avsevärt, så om detta inkluderas, kolla om det borde rubba mundanas politiska balans, tex om thalamur får möjlighet att framana så mäktiga elementarer att de kan användas för att krossa consaber.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Lijat said:
Att tänka på är att detta möjliggör MYCKET kraftigare ritualer, i alla fall om man tänker sig att magiker 1 gör sin bit och sen går och sover då magiker två som just vaknat tar vid. Då kan man ha moment som är 32 timmar och därmed få ner svårigheten avsevärt, så om detta inkluderas, kolla om det borde rubba mundanas politiska balans, tex om thalamur får möjlighet att framana så mäktiga elementarer att de kan användas för att krossa consaber.
Då får man väl ha med en grej om att alla magiker måste vara vakna under hela tiden :gremsmile:

Oavsett kommer det pusha upp styrkan i ritualerna tror jag.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Helt klart, jag bara önskar att någon räknar och kollar om det blir problem innan det bli oficiella regler. Vi behöver inte fler regelmässiga saker som är svåra att förklara när det kommer till maktbalanser i eon.

/Lijat som är glad att kongelat verkar fixade, där täpps en logisk lucka igen
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Gemstone said:
Lijat said:
Att tänka på är att detta möjliggör MYCKET kraftigare ritualer, i alla fall om man tänker sig att magiker 1 gör sin bit och sen går och sover då magiker två som just vaknat tar vid. Då kan man ha moment som är 32 timmar och därmed få ner svårigheten avsevärt, så om detta inkluderas, kolla om det borde rubba mundanas politiska balans, tex om thalamur får möjlighet att framana så mäktiga elementarer att de kan användas för att krossa consaber.
Då får man väl ha med en grej om att alla magiker måste vara vakna under hela tiden :gremsmile:

Oavsett kommer det pusha upp styrkan i ritualerna tror jag.
För mig verkar det självklart att ritualer måste ha alla deltagare närvarande under hela ritualen, oavsett om en det rör sig om tre magiker som simultant alstrar och väver för att göra en golem på en tredjedel av tiden eller om det är tolv magiker som väver i grupp för att lyckas öppna en port till avgrunden.

Exempelvis:

Ritualen för att öppna en port till avgrunden

Alstra 12 Ikonotropiska filament på 4 timmar med ob9T6 svårighet.
Väva Avgrundsport [12] på 4 timmar med ob9T6 svårighet.

Nekromantikern Kurt-Mordred inser att han inte själv kan genomföra denna ritual så han kontaktar sin studiecirkel och får ihop ett gäng på sju intresserade. Detta gör att svårigheten sjunker med sju nivåer, alltså slutar det på ob2t6.

Samtliga åtta magiker måste nu lyckas med ett ob2T6 slag för att få ihop den nödvändiga kraften. Allting går bra tills Nils-Henok fumlar sin alstring och hela ritualen går åt stöpet. Eftersom deras själar är anslutna genom ritualen så slumpas det fram vilka som måste dissipera filamenten. Kurt-Mordred har tur och behöver bara dissipera ett filament, inga konstigheter där. Dock så märker han att Nils-Henok fumlat dissipationen och åldrats ett halvdussin år. Aj då.

I kort, ja, gruppritualer blir mäktiga, men det är ju bara rimligt, jag menar, en riddare är farlig, men tio riddare är desto farligare, borde inte samma gälla för magiker?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Telephalsion said:
För mig verkar det självklart att ritualer måste ha alla deltagare närvarande under hela ritualen, oavsett om en det rör sig om tre magiker som simultant alstrar och väver för att göra en golem på en tredjedel av tiden eller om det är tolv magiker som väver i grupp för att lyckas öppna en port till avgrunden.
Ja givetvis... jag har då aldrig sett en fantasy då en magiker ligger och sover.

Ja förutom i vårat senaste spel då alven gick lite för långt och började slå på en bronsplåt i sin ritual.

Samtliga åtta magiker måste nu lyckas med ett ob2T6 slag för att få ihop den nödvändiga kraften. Allting går bra tills Nils-Henok fumlar sin alstring och hela ritualen går åt stöpet. Eftersom deras själar är anslutna genom ritualen så slumpas det fram vilka som måste dissipera filamenten. Kurt-Mordred har tur och behöver bara dissipera ett filament, inga konstigheter där. Dock så märker han att Nils-Henok fumlat dissipationen och åldrats ett halvdussin år. Aj då.
Även om det är en cool tanke tror jag det blir på tok för obalanserat... det innebär attm an utan svårigheter kan klämma ur sig riktigt sjuka ritualer...

I kort, ja, gruppritualer blir mäktiga, men det är ju bara rimligt, jag menar, en riddare är farlig, men tio riddare är desto farligare, borde inte samma gälla för magiker?
Helt klart nej :gremtongue: Magiker blir mindre farliga ju fler de är. De upptäcker de har nån att prata allt svamlande magiteori med och vid en kritisk mängd magiker klumpar de ihop sig och bildar en massa universitet och börjar äta kaffe, kakor och fika etc. sen slutar det med att de måste spela fotboll...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Gemstone said:
Helt klart nej :gremtongue: Magiker blir mindre farliga ju fler de är. De upptäcker de har nån att prata allt svamlande magiteori med och vid en kritisk mängd magiker klumpar de ihop sig och bildar en massa universitet och börjar äta kaffe, kakor och fika etc. sen slutar det med att de måste spela fotboll...
HAHAHA!!

Det är ju helt lysande XD
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Gemstone said:
Även om det är en cool tanke tror jag det blir på tok för obalanserat... det innebär attm an utan svårigheter kan klämma ur sig riktigt sjuka ritualer...

I kort, ja, gruppritualer blir mäktiga, men det är ju bara rimligt, jag menar, en riddare är farlig, men tio riddare är desto farligare, borde inte samma gälla för magiker?
Helt klart nej :gremtongue: Magiker blir mindre farliga ju fler de är. De upptäcker de har nån att prata allt svamlande magiteori med och vid en kritisk mängd magiker klumpar de ihop sig och bildar en massa universitet och börjar äta kaffe, kakor och fika etc. sen slutar det med att de måste spela fotboll...
Du har en poäng, men någon måste forska fram den sjuka ritualen, vilket tar sin lilla tid, och sen ska man hitta tillräckligt med likasinnade magiker som orkar vänta ett år på den sjuka ritualens färdigställande.

EDIT: kanske är detta ett bra tillfälle att använda ikonotropi? För att genomföra en gruppritual måste man använda effekten "ritualcirkel" av lika stor magnitud som (dubbla) antalet deltagare?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Lijat said:
Varför detta? Jag förstår om ni vill att man ska kontrolera zombie bob men varför ALLA besvärjelser. Det finns viss charm med att saker tar olika lång tid och at man inte kan använda allt i strid. Dels som något logiskt i världen "varför tar det alltid lika lång tid" och dels för att i min mening måste inte magiker vara stridsanpassade alla gånger.
Den snabba motiveringen är att det magi i strid blev mycket enklare och endast ett fåtal saker blev "sämre".

Med enklare blev det även snabbare att spela ut magi i strid. Det blev även mindre saker att hålla reda på (såsom hur många rundor en besvärjelse tar och i vilket steg man är). Det blev roligare då magiker inte behövde stå stilla en runda, slå några slag utan att något händer och samtidigt hoppas att inte bli träffad av något vasst. Dissipationer kommer i första hand för att du försöker dig på något som är för svårt eller helt enkelt har otur och slår dåligt snarare än att någon prickade in en smärta på dig precis innan du skulle bli klar.

Att magi ska bli enklare är ett tydligt designmål (utan att tappa för mycket stämning eller flexibilitet). Tröskeln ska sänkas så att färre spelare ska skippa magiker för att systemet är för komplext. Detta gäller dock endast formaliserade besvärjelser som då blir inkörsporten för tyngre saker som ritualer och improviserad magi. Dessa kommer inte ha samma krav på sig att vara enklare utan där är flexibilitet och kombinationsmöjligheter högre prioriterade.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Hmm, betyder det att formaliserade besvärjelser då blir 'sämre' jämfört improvisation till skilnad från nu då det omvända gäller?

Sen så håller jag inte med om att magi måste vara lämpligt i strid, faktum är att det har känts rätt trevligt att det inte var så mycket eldbollar. Men det är nog en smaksak och min åsikt att eon ska vara grisodlarstämning delas tyvär inte av alla. :gremsmile:


Fast angående dissipation och smärta, har ni övervägt lösningen att dissipation inte sker vid smärta utan bara vi misslyckat vilja slag vid smärta? Svårigheten kan säkert basseras på mängden smärta.

/Lijat har åsikter
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Varför kan man inte transformera i en improvisation? Ett utvecklat svar vore trevligt.


Sen gillar jag idén som nämnts tidigare att systemet baseras på en magitradition i mundana, och de andra vägarna har konsekvent fel.

Exempelvis skulle en dvärgisk pyromantiker bli tämligen värdelös då han inte kan använda annat än eld, kontrollera salamander och eldharmoni. Men om hans magiteori menar att heliotropi, termotropi, och fototropi alla är i grund och botten eld, ja då breddas ju den dvärgiska pyromantikerna enormt mycket.

Jag skulle gilla magi som baseras på förkunskaper. Kunskapens lag menar ju att om man vet om någonting om något så får man makt över det. Kanske skulle den dvärgiska pyromantikern kunna alstra fototropi med sin färdighet i pyrotropi, men en nivå svårare då elden inte är i sin renaste form?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Varför kan man inte transformera i en improvisation? Ett utvecklat svar vore trevligt.
Vad har jag skrivit om det???

Förutom den förvirringen håller jag med om vad du skriver, iden med alstring en nivå svårare gillar jag speciellt. (ska den kanske generaliseras så att all alstring kan använda besläktade färdigheter eller ska man ha olika färdigheter för olika magitraditioner måntro ...)
 
Top