Nekromanti Buffy the Vampire Slayer - Age of consent?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
SPOILER Buffy the Vampire Slayer Säsong 2

Mjo, jag håller på och kollar igenom Buffy the Vampire Slayer igen. I andra säsongen, en liten bit in, fyller Buffy sjutton. Jag är helt säker på åldern; dels introduceras hon som sexton i första säsongen (vilket påpekas flera gånger) och sedan nämner de också att hon fyller sjutton flera gånger i avsnittet.

Nå; hon blir av med oskulden i avsnittet, på just sin sjuttonårsdag, med sin pojkvän Angel, 200+ årig vampyr.

This got me thinking, för jag var ganska säker på att det var 18 som gällde i USA.

Efter lite research finner jag att "Age of consent" varierar lite mellan olika stater. I Kalifornien är det däremot faktiskt 18, liksom i Arizona, Delaware, Florida, Idaho, North Dakota, Oregon, Tennessee, Utah, Virginia, Wisconsin och Wyoming. (I alla andra är det antingen 16 eller 17).

Dessutom; i kalifornien ökar straffet med skillnaden mellan de inblandade; Angel skulle definitivt åka på ett major felony för det där.

Eh... Jag kände bara att jag behövde dela med mig av kvällens nördfakta. Är det nån mer som tänkt på det här?

Du missar en sak. Enligt lagen blir man ju dödsförklarad om man inte har en puls (som inte vampyrer har) Alltså är Angel död och har helt enkelt inte begått ett brott :gremwink:

Mikael Johansson said:
Du missar en sak. Enligt lagen blir man ju dödsförklarad om man inte har en puls (som inte vampyrer har) Alltså är Angel död och har helt enkelt inte begått ett brott :gremwink:

Själv har jag mer funderat på om det är medvetet, och en del av den rätt ful-uppenbara antisexmoralismen som genomsyrar hela den grejen. En varning till unga tjejer att inte ha sex innan de är redo, och framför allt inte med äldre killar, yadda-yadda.

Age of Consent känns ju som en sådan lag som ganska ofta används som en okynneslag (när det gäller personer som är något år yngre än vad områdets lagar säger är tillåtet).

Jag menar, vem kände inte någon på högstadiet som hade rullat under täckena innan de var 15? Och vanligtvis så slutade det inte med åtal om inte förhållandet gick totalt käpprätt åt helvete eller om någon förälder fick ett moralutbrott.

krank said:
SPOILER Buffy the Vampire Slayer Säsong 2

Mjo, jag håller på och kollar igenom Buffy the Vampire Slayer igen. I andra säsongen, en liten bit in, fyller Buffy sjutton. Jag är helt säker på åldern; dels introduceras hon som sexton i första säsongen (vilket påpekas flera gånger) och sedan nämner de också att hon fyller sjutton flera gånger i avsnittet.

Nå; hon blir av med oskulden i avsnittet, på just sin sjuttonårsdag, med sin pojkvän Angel, 200+ årig vampyr.

This got me thinking, för jag var ganska säker på att det var 18 som gällde i USA.

Efter lite research finner jag att "Age of consent" varierar lite mellan olika stater. I Kalifornien är det däremot faktiskt 18, liksom i Arizona, Delaware, Florida, Idaho, North Dakota, Oregon, Tennessee, Utah, Virginia, Wisconsin och Wyoming. (I alla andra är det antingen 16 eller 17).

Dessutom; i kalifornien ökar straffet med skillnaden mellan de inblandade; Angel skulle definitivt åka på ett major felony för det där.

Eh... Jag kände bara att jag behövde dela med mig av kvällens nördfakta. Är det nån mer som tänkt på det här?

När jag bodde i USA som tonåring (ja, det var rätt länge sedan) sade lagen i den delstaten att lovlighetsåldern var 18, men det fanns en juridisk sed att åklagaren brydde sig föga så länge den yngsta parten hade fyllt 16.

Mycket av tidiga BtVS är väl metaforiskt för tonårsproblem...

Angelgrejjen handlar väldigt uttalat om fenomenet "sleep with a guy and he goes all bad on you" om jag minns rätt....

Att sen Joss skulle vara moralist (på det sättet) har jag dock svårt att köpa...

Att sen Joss skulle vara moralist (på det sättet) har jag dock svårt att köpa...

Joss är inte moralist, men han tycks vara väldigt fientligt inställd till lyckliga förhållanden. Så fort några av hans rollfigurer får ihop det och verkar lyckliga så kan man ge sig på att den ena av dem dör eller blir tokig. :gremwink:

/tobias

Back