Nekromanti Buffy-rollspelet

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Hejsan, jag har några frågor angående Buffy the Vampireslayer-rollspelet. Själv är jag något av en Buffyfanatiker men ett rollspel är inte detsamma som en serie. Är det värt att köpas? Hur är reglerna, världen, upplägget? Jag har förstått att det finns möjligheter att spela en Slayer men hur fungerar det spelmässigt (för att inte tala om berättarmässigt) Om det är någon som aktivt spelar rollspelet så vore det trevligt om denne kunde beskriva hur han/hon har lagt upp sin nuvarande kampanj...Tack på förhand.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag har inte spelat spelet, men har läst det och gillar det. Jag kommer antagligen heller aldrig spela det, eftersom mina spelare är något mindre sålda på Buffy än jag är, men så är det med de flesta rollspel jag äger, så det gör inget.

Vad jag framför allt gillar med Buffy-rollspelet är att det känns som ett perfekt exempel på hur ett rollspal ska se ut. Det innehåller lagom mycket av allting: det finns regler, världsbeskrivning, magi, monster och ett äventyr, och inget av avsnitten känns onödigt kort. De flesta andra rollspel tycks få plats med hälften så mycket information på dubbelt så mycket text.

Reglerna är föredömligt enkla. Man har grundegenskaper, man har färdigheter, man lägger samman en av varje och slår mot när man ska lyckas med något. Ju högre man slår desto bättre lyckas man. Färdigheterna är få och ganska breda. För att göra rollpersonerna lite mer personliga finns det olika fördelar och nackdelar man kan förse dem med dessutom. Rollpersonerna är inte nödvändigtvis balanserade; den som spelar en slayer är antagligen mycket bättre än de andra, men så är det ju i tv-serien också. Spelet innehåller värden på Buffy, Willow, Xander och hela gänget, om man vill spela dem, men roligast blir det antagligen om man skapar egna figurer.

Stridssystemet är också det enkelt, men känns som om det återskapar de strider man sett i tv-serien. Reglerna är skrivna så att det närmast är nödvändigt att spöa upp en vampyr lite innan man tar fram träpålen och dödar den. Det är vettigt. Striderna förenklas enormt genom att man inte slår några slag för om monstren träffar eller undviker att bli träffade; det är bara rollpersonerna som slår mot monstrens fasta värden.

Dessutom finns det en oändligt viktig guide för hur man ska prata för att låta som en karaktär i tv-serien.

Det är definitivt värt att köpa.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Är det värt att köpas?
Ja, definitivt. Köp Angel också när du ändå håller på.

Hur är reglerna, världen, upplägget?
Reglerna är smidiga och snabba (även om jag tycker att stridssystemet skulle må bra av lite justeringar). Man försöker verkligen fånga känslan i serierna.

Världen känner du igen från serierna.

Upplägget? Man spelar folk som slåss mot otäckigheten i världen, ungefär som i serien. Man kan spela alla typerna av karaktärer som förekommer i serierna.

ag har förstått att det finns möjligheter att spela en Slayer men hur fungerar det spelmässigt (för att inte tala om berättarmässigt)
Som vilken annan karaktär som helst, men lite bättre. Jag kör enligt principen att slayers är bättre, men till priset av att skurkarna ser dem som huvudfienden. Vanliga karaktärer har därmed större utrymme att jönsa runt, även i stridssituationer. Fienderna tenderar i första hand att nöja sig med att slänga dem genom omtåliga möbler och sånt på vägen mot slayern. De kan komma undan med att panika, slå på storbossen med en kudde och så vidare, medan slayern är den som förväntas vara seriös och slåss och därmed inte kan unna sig sådan lyx. Slayern blir alltså mäktigare, men inte lika kul att spela.

Om det är någon som aktivt spelar rollspelet så vore det trevligt om denne kunde beskriva hur han/hon har lagt upp sin nuvarande kampanj...
Kolla på min kommande kampanj Razor Ridge.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi lägger efter hand upp information om vår Buffykampanj 'Ravenswater' på Drunoks Drängar. Där finns bara en rollperson upplagd än så länge, men det kommer mycket mera inom kort.

Spelet, och systerspelet Angel, är väldigt bra. Mycket välskrivet och roligt med ett bra regelsystem och föredömlig världsinformation. Jag rekommenderar det, men andra här kan säkert beskriva det bättre. Läs texterna på Drunoks Drängar, helt enkelt - de förmedlar säkert något om hur spelet är (eller kan spelas).

- Ymir, tipsar
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Köp Angel också när du ändå håller på.
Instämmer helt med föregående talare! Passa gärna på att dyrka hur pass bra besvärjelserna är skrivna också :gremtongue:

Mer allvarligt, jag får helt instämma i vad både Gurgeh och troberg skriver. Postar egentligen bara inlägget för att visa att det finns ännu fler som kan vittna om spelets kvalite.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har förstått att det finns möjligheter att spela en Slayer men hur fungerar det spelmässigt (för att inte tala om berättarmässigt)
Visst går det.

En sak att poängtera här är att man i rätt stor utsträckning har gått ifrån konceptet att alla rollpersoner måste vara lika bra, och halvsnott en lösning från Ars Magica. När du gör din rollperson får du nämligen bestämma om du vill vara en "Hero" eller en "White Hat". En Hjälte är en tämligen mäktig figur - Buffy i TV-serien är ett givet exempel på en Hjälte, liksom Angel och Riley. En Vithatt är inte alls lika tuff speltekniskt, men det vägs i viss mån upp av att man har många fler "Drama Points" samt att man har lättare att få nya - Willow, Xander, Cordelia och Giles är exempel på vithattar (i alla fall i början av serien).

Storymässigt så finns det några tips med i spelet hur man kan motivera att någon är en Slayer, och om man spelar efter TV-seriens slut är det inga som helst problem.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Buffy och Vampyrerna

Det är ett mycket bra spel för oss Buffy-fans! Det har allt man behöver för att dra igång en hel serie med nya episoder (eller alternativa, gamla). Vill man börja med att köra de ordinarie karaktärerna går det bra, men det är minst lika skoj att göra helt egna, i en helt egen del av världen!

Det finns ett antal böcker släppta redan nu:
• Core Rulebook (själva spelet) - Köp denna, det är den väl värd!
• The Magic Box (magi och magiska monster) - Bra, men inget krav.
• Monster Smackdown (fler baddies) - Bra, inget krav.
• Slayer's Handbook (nästan allt om dråparna) - Bra, inget krav.

Observera att man egentligen klarar sig med bara grundreglerna, men jag kan ju själv tipsa om att ALLA böcker är väldigt bra om än lite dyra.

Jag har förstått att det finns möjligheter att spela en Slayer men hur fungerar det spelmässigt (för att inte tala om berättarmässigt)
Ganska enkelt egentligen. Att vara Dråpare är en särskild Fördel som man köper för poäng. Som alla vet kan det bara finnas EN i hela världen vid varje givet tillfälle, om man inte kör efter Säsong sju. Berättarmässigt behöver man egentligen inte en Dråpare, man kan gott klara sig med en bunt hängivna college-studenter som gillar att banka monster. Har man en Dråpare så får man se till att det fortfarande blir skoj för de andra spelarna och deras rollpersoner genom att flytta fokus mellan avsnitten från en rollperson till en annan.


Om det är någon som aktivt spelar rollspelet så vore det trevligt om denne kunde beskriva hur han/hon har lagt upp sin nuvarande kampanj
Visst, inga problem:
Sarah the Vampire Slayer
Den unga Sarah Chen har precis flyttat med sin familj från Hong Kong till den lilla kaliforniska staden Sunnydale. Där träffar hon nya vänner och en äldre man vid namn Reginald Archer som säger sig vara en Väktare utsedd att vägleda Dråparen - Sarah!

Vi kör alltså en alternativ variant av Buffy och Vampyrerna - samma tidsperiod och plats, men helt utan folk från orginalserien. Det finns gott om skumma vampyrer, underliga demoner och en hel hord av High School-ungdomar som gärna vill lära känna Sarah närmare.

Än så länge har vi klarat av Säsong ett och två. Sarah och hennes gäng har lärt känna Miriam - världens klumpigaste vampyr samt hittat en undergångsprofetia som tydligen intresserar många olika fraktioner i den undre (övernaturliga) världen...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Och Dramapoints...

... som nämns i Staffans post används för att lyckas bättre med slag, inte bli brutalt slaktad i strid och så vidare.

Det är för övrigt en av de speltekniska delarna av Buffyverse-rollspelen som kryddar stämningen lite extra och hjälper en att återskapa en liknande stämning som i teveserierna. :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Till trådskribenterna ang. spoilers.

Var gärna försiktig med spoilerande kommentarer ni trådskribenter. Minst två personer har redan hintat om vad som kommer att hända i slutet av säsong sju. Med tanke på att serien på svensk TV bara ligger på säsong 5 så kanske det är lite oaktsamt för dom stackarna som inte varit lika desperata som jag (oss?) och laddat ned alla avsnitt.


Allt det bästa
/Naug
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Tack för spoilern

Som alla vet kan det bara finnas EN i hela världen vid varje givet tillfälle, om man inte kör efter Säsong sju.
Tack så jävla mycket :gremmad:

Prova spoilerfunktionen nästa gång.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ingen orsak!

Vad jag menade var:
(OBS! Spoiler nedan)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Eftersom bara de som vet vad som händer i Säsong sju vet vad kommentaren i mitt inlägg betyder, är det bara de som vet att det är en spoiler. Alltså måste de som gnäller om spoiler på grund av den kommentaren själva redan veta vad som händer i Säsong sju och alltså inte ha anledning att gnälla om spoiler.

Dessutom är detta en väldigt futtig spoiler eftersom den inte säger ett dyft om vad som händer. Den som hävdar motsatsen måste rimligtvis ha sett Säsong sju redan och kan därför bara gnälla för gnällandets skull. </font></td></tr></table>

Till alla andra säger jag förlåt om ni tror att det VAR en spoiler, vi kan snacka om saken efter nyår.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Till trådskribenterna ang. spoilers.

Minst två personer har redan hintat om vad som kommer att hända i slutet av säsong sju.
Spoiler nedan
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Det stämmer i och för sig. Men att kommentera inläggen och peka vari spoilern sitter är ju knappast en HJÄLP, eller hur? Det gör snarare saken värre. Se dessutom min andra kommentar angående detta. </font></td></tr></table>
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
jag håller inte med

Jag håller inte med. I min mening så spoilar den även om man inte sett avsnittet. Ingenting sägs rakt ut, men det hintar definitivt om vad som komma skall. Har Vitulv ens sett säsong sju?

Min åsikt kvarstår. Använd spoilerfunktionen från början nästa gång.


/Naug
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Tack för spoilern

Spoiler för de som inte har sett säsong 2 än.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] De tänjer på den regeln redan i säsong 2 episod 9, så det är väl inte så farligt.. :gremwink: </font></td></tr></table>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Nej, jag har inte sett säsong sju. [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: jag håller inte med (Spoiler)

Jag håller inte med. I min mening så spoilar den även om man inte sett avsnittet. Ingenting sägs rakt ut, men det hintar definitivt om vad som komma skall.
Spoiler nedan (men det har ni väl förstått nu...)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Så istället för att messa mig privat fortsätter du att poängtera ut att det ÄR en spoiler här där alla kan läsa det? Inte smart! Här försöker jag reda upp situationen och så kommer klumpe-trollet och bara maler på. </font></td></tr></table>

Min åsikt kvarstår. Använd spoilerfunktionen från början nästa gång.
Spoiler nedan...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Jag håller med om att jag borde använt spoilerfunktionen tidigare, men av någon anledning kunde jag inte gå tillbaka och ändra mitt inlägg. För att reda upp situationen försökte jag släta över missen och ge sken av att det inte var så farlig spoiler i alla fall. Vad händer? Jo en massa andra nissar dundrar in och FORTSÄTTER att poängtera att "Joho då, det var VISST en spoiler!" Det låter inte som om någon av DE försöker hålla spoilernivån nere. Snarare tvärt om!

Nu lägger du av med att spoilera Buffy! Du kan skicka meddelandet direkt till mig istället. Skärpning! </font></td></tr></table>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Till trådskribenterna ang. spoilers.

Var gärna försiktig med spoilerande kommentarer ni trådskribenter. Minst två personer har redan hintat om vad som kommer att hända i slutet av säsong sju. Med tanke på att serien på svensk TV bara ligger på säsong 5 så kanske det är lite oaktsamt för dom stackarna som inte varit lika desperata som jag (oss?) och laddat ned alla avsnitt.
Fast å andra sidan så framgår det i början av Angel, vilken ligger tre säsonger efter Buffy, så det räcker att man sett säsong tre av Angel för att det inte ska vara en spoiler.

Jag tycker att det dessutom var en väldigt mjäkig spoiler. Det var ju inte som om han avslöjade att (spoiler incoming, beware) Spike dör eller att han återupplivas sista säsongen av Angel.
 
Top