Budget för rollspelsproduktion

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Dracohoribilis;n342111 said:
På senare tid har jag haft tankar på en engelsk översättning och lägga upp på rpgdrivethrough mest för att dela med mig.
Det går att köra svenska spel där med. Så har du PDF på ditt spel kan du ladda upp det och kolla intresset. Det kanske kan vara ett sätt att få stöd till beslutet om du skall gå vidare med ditt projekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
ceruleanfive;n341788 said:
PDF:er har oftast bättre lönsamhet än fysiska böcker. Men som spelskapare och förläggare tycker jag personligen att det är roligare att någon har en bok i hyllan – än att de har en PDF i datorn och jag har några kronor extra på kontot.
Jag är en sån jäkla hycklare här. Eller, jag väljer att se det som att jag har ett "komplext förhållande" till böckerna – eller "pappersdonglarna" som jag ibland med delvis spelat förakt i rösten kallar dem.

Jag har ju sedan flera år i princip slutat använda fysiska böcker. När jag läser rollspel blir det oftast på min surfplatta (det är mest det den är tillför), och när jag läser skönlitteratur blir det på min Kobo-platta med E-bläck. Jag orkar helt enkelt inte med pappersböcker. De har heller aldrig varit nån sådär superviktig del av upplevelsen – medan jag läser finns ju ändå varken jag eller boken, utan bara informationen, storyn, världen, vad det nu än är jag läser. Jag är ökänd för att helt försvinna in i läsningen (men lyckas tydligen vara ganska bra på att gå och läsa – något slags inbyggt radarsinne låter mig undvika bilar och andra hinder medan jag går och lever i en helt annan värld) och bli helt okontaktbar och rätt irriterad om någon lyckas bryta igenom.

Men iallafall. Trots att jag egentligen inte använder böcker till det de är till för, så köper jag dem ändå. Pappersdonglarna. Jag har ett par ganska ordentliga hyllor fulla med pappersdonglar. De är fina att titta på. Det händer att jag bläddrar lite i dem. men mest står de där för syns skull.

Och jag ska inte sticka under stol med att det är ganska trevligt att kunna kliva in på SF-bokhandeln och se en bok man skrivit stå där bland alla de andra pappersdonglarna. Som en riktig bok. Som om jag vore en riktig rollspelsförfattare, som alla de där andra som har sina böcker där, och inte bara en totalamatör som snubblat in i en fungerande arbets-pipeline. Nyhetens behag har svalnat något – när More than Human ställdes i SF-bokhandelns hyllor var det antagligen det största som hänt mig dittills i mitt liv, eller iaf ganska nära. Ett riktigt livsmål som uppnåddes. Numera är jag ju lite mer van. Men det är fortfarande rätt häftigt.

Så… Jag vet inte riktigt var jag står. Jag inser iaf att jag är en "del av problemet" och att jag egentligen inte har rätt att klaga det allra minsta lilla ifall pappersdonglar helt försvinner och slutar säljas.


(Jag tjänar inte en spänn på PDF:er, utom när nån förvirrad själ slänger åt mig några kronor frivilligt på DrivethruRPG. Samma PDF:er som finns där, finns ju gratis på spelens hemsida, komplett med "källpaket" med InDesignfiler, illustrationer, typsnitt etc.)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Lemur;n339614 said:
Ponera att man vill publicera ett rollspel. Dvs en regelbok på ca 200 sidor med en del bilder i fyrfärgstryck.

Jag har fått en offert på bilder av en illustratör, 2000kr per helsida, 500-1000 kr för mindre bilder. Så för 10-20 tusen kan jag beställa de bilder jag behöver.

Mitt eget arbete är gratis (egeninsats) så kvar är kostnader för tryck och distribution.
Vad har ni för erfarenheter där? Vad kostar det att trycka? Vad många har ni tryckt upp? På vilket tryckeri? Hur har ni gjort med distribution?
Det är såklart nice att ha några bilder gjorda speciellt för spelet men utfyllnadsbilder tycker jag kan vara royaltyfria köpebilder eller gratisbilder.
Sedan föredrar jag DriveTruRPG för både PDFer och tryckta spel. Kostar inte ett öre att lägga ut PDFer. För tryckta krävs att man beställer ett provex (under hundralappen för mindre böcker). Det finns även Publit i Sverige som många gillar eller Lulu (som väl är tyskt?).
För layout finns Indesign som kostar några hundralappar i månaden och det finns gratisvarianter. Det går även att göra ok layout i MS Word (om man bara vill ha digitala PDFer).

(PS Reklam: Om man ändå vill ha hjälp så hjälper jag gärna till gratis med det mesta (layout, illustrationer och distribution) genom Megaton Indie Publishing.)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det går att göra hyffsad layout i MS Word eller LibreOffice Writer även för tryck, men det är lite mer begränsande. En kan exempelvis inte ställa in utfall, så ska en illustrationer ut i kanten måste en räkna på det själv (och lulu fixar det, men jag tror att publit kräver skärmärken).

Lulu är inte tyskt. Tror det är amerikanskt, men beställer vi till Sverige så brukar det tryckas i Frankrike eller Storbritannien.

BOD är tyskt. Fått ett par trycksaker tryckta där av en kompis som brukar använda dem, och det är bra kvalitet.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
krank;n342146 said:
Jag är ökänd för att helt försvinna in i läsningen (men lyckas tydligen vara ganska bra på att gå och läsa – något slags inbyggt radarsinne låter mig undvika bilar och andra hinder medan jag går och lever i en helt annan värld) och bli helt okontaktbar och rätt irriterad om någon lyckas bryta igenom.
Sorry för Off Topic men:

SNÄLLA KRANK, gå för fan inte och läs där det finns bilar, eller ens trafik med fotgängare och t.ex. cyklar. Har genom mitt jobb allt för många exempel på skador och olyckor pga. "mobilzombie" och liknande och att gå omkring och läsa låter som en synnerligen riskabel sysselsättning. Du är för viktigt för rollspelscomunityn och säkerligen även för nära och dina elever och arbetskamrater för att hamna under en buss eller liknande.
 
Top