Budget för rollspelsproduktion

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Ponera att man vill publicera ett rollspel. Dvs en regelbok på ca 200 sidor med en del bilder i fyrfärgstryck.

Jag har fått en offert på bilder av en illustratör, 2000kr per helsida, 500-1000 kr för mindre bilder. Så för 10-20 tusen kan jag beställa de bilder jag behöver.

Mitt eget arbete är gratis (egeninsats) så kvar är kostnader för tryck och distribution.
Vad har ni för erfarenheter där? Vad kostar det att trycka? Vad många har ni tryckt upp? På vilket tryckeri? Hur har ni gjort med distribution?
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Den mest erfarna person jag kan komma på att svara utefter egen erfarenhet är krank . Sett till ditt projekt-/ teamstorlek som jag antar är litet.
Alternativt gör du klart produkten innehållsmässigt över 80% och vänder dig sedan till ett etablerat förlag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Lemur;n339614 said:
Ponera att man vill publicera ett rollspel. Dvs en regelbok på ca 200 sidor med en del bilder i fyrfärgstryck.

Jag har fått en offert på bilder av en illustratör, 2000kr per helsida, 500-1000 kr för mindre bilder. Så för 10-20 tusen kan jag beställa de bilder jag behöver.

Mitt eget arbete är gratis (egeninsats) så kvar är kostnader för tryck och distribution.
Vad har ni för erfarenheter där? Vad kostar det att trycka? Vad många har ni tryckt upp? På vilket tryckeri? Hur har ni gjort med distribution?
Kopparhavets hjältar går mer eller mindre plus/minus noll.

Runt 300 ex och vi drog in strax under 200 000. Inkl rollformulär och tryckt världskarta.

Ska du stycksälja och köra POD blir det sannolikt mycket billigare. Men att sälja 200 ex är inte lätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jimmy;n339616 said:
Den mest erfarna person jag kan komma på att svara utefter egen erfarenhet är krank . Sett till ditt projekt-/ teamstorlek som jag antar är litet.
Alright, siffror och grejer.

Offerten som nämns i startinlägget ser helt rimlig ut utifrån min erfarenhet. Eller ja, jag HAR lyckats hitta schyssta illustratörer som gör helsidor för 500-1000 och mindre bilder för 250-500, men det skulle jag inte räkna med. Jag har haft tur.

Jag ogillar egentligen alla delar av rollspelsproduktionen efter att PDF:en är klar, så jag vill spendera så lite tid jag kan med de delarna. Just nu betyder det att jag kör print-on-demand för i princip allt. Det blir inte jättehöga marginaler, men det är framför allt lätt.

Min pipeline ser just nu ut såhär:
  • PDF:er laddas upp till Publit.
  • I Publit har jag skrivit in mitt Bokinfo-nummer.
  • Bokinfo lägger in mina böcker i sina listor.
  • Boklådor som Adlibris, Bokus och CDON (och SF-bokhandeln, tror jag) köper in mina grejer genom att lägga beställningar via Bokinfo.
  • En gång i kvartalet får jag en utbetalning från Publit. Så länge årets sammanlagda utbetalningar inte är mer än jag lagt ut på illustrationer och annat så är det lugnt och jag slipper skaffa F-skattsedel ett år till. Och det är ju såklart ingen risk; jag kommer inte gå plus minus noll nåt år snart.
Jag brukar trycka upp en 20-30 ex att ha med till GothCon, och sen ser jag till att ha kanske tiotalet liggandes hemma.

Trycket via Publit är helt OK, tycker jag. Man betalar några hundringar i startkostnad och sen är det ju kunden som pröjsar. Ödesväktarna kostar 52.50 per exemplar att trycka, 190 sidor varav några i färg.


Förväntningar på försäljning: Jag har skapat tio olika rollspelsprodukter på tio år. Bara Kutulu har sprängt 200 exemplar, vad jag vet. Jag ska dubbelkolla, men jag tror det är så.

EDIT: En konkret siffra kan vara att Ödesväktarna sålt 28 exemplar utöver de 50 vi beställde till GothCon. Vi sålde inte 50 ex, ska sägas – jag ska dubbelkolla med Eloso som skötte försäljningen, men jag vet att en hel del böcker såldes vidare till Worldofboardgames sedan.

Jag tror att hur mycket jag orkar med av alla de här delarna kan illustreras ganska väl med att jag fortfarande, flera månader senare, inte orkat skaffa mig en komplett helhetsbild =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Lemur;n339614 said:
Jag har fått en offert på bilder av en illustratör, 2000kr per helsida, 500-1000 kr för mindre bilder. Så för 10-20 tusen kan jag beställa de bilder jag behöver.
Exklusive moms, utgår jag från? Ser ut att vara bra priser, men du bör också förhandla om tid för rättningar, vem som äger rättigheterna till bilderna och vad den personen får göra med dem, etc. Att bilderna ritas är bara steg 1.

Men jag följer också tråden med intresse! Tryck är något jag skulle vilja ha mer koll på.

Lycka till också!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
entomophobiac;n339630 said:
Exklusive moms, utgår jag från? Ser ut att vara bra priser, men du bör också förhandla om tid för rättningar, vem som äger rättigheterna till bilderna och vad den personen får göra med dem, etc. Att bilderna ritas är bara steg 1.
Tillägg till mitt inlägg: Jag betalar illustratörer inklusive moms (pga har inte F-skattsedel). Jag är fullt medveten om att priserna ligger under "marknaden", men som en av mina illustratörer förklarade det för mig så fyller hen ut tiden mellan större, mer välbetalda projekt med att göra "snällejobb" åt mindre kreatörer som inte har råd att betala fullpris.

För egen del brukar jag propsa på att bilderna släpps med CC BY-licens. Det betyder att jag ibland får lägga på lite på priset eftersom illustratören inte kommer att kunna sälja bilderna till andra etc; jag får i princip de fullständiga ekonomiska rättigheterna (den ideella upphovsrätten kan ju inte dealas bort i sverige) och använder sedan dem, för att släppa som CC-BY.

När det gäller rättningar och sådant… Ja, det är bra att vara överens från början. Jag brukar dock välja den enkla rutten: Jag väljer en illustratör som har en stil jag verkligen gillar och sedan låter jag illustratören göra sitt jobb. Jag kommer extremt sällan med rättningar; ofta har jag snarare ändrat i min text för att det ska passa illustrationen. Jag har hört skräckhistorier från några av mina illustratörer om riktigt dryga mardrömskunder som klagat på att bilderna typ inte ser ut som de gjorde i deras huvuden…

Så jag ser det inte som att jag beställer en utskrift från mitt huvud, utan som att jag bjuder in en duktig kollaboratör som är bättre på illustration (komposition, etc) än vad jag är. Om hen gör något jag inte tänkt så är det antagligen hen som har rätt.


Däremot gör ju jag enklare tekniska illustrationer, typ regelscheman och sådant, själv. Där är det ju viktigare att det blir "helt rätt".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
entomophobiac;n339639 said:
Ja.

Jag bestämde mig ganska tidigt för att försöka vara "den perfekta kunden". Jag tror att det leder till bättre långsiktiga resultat – snyggare illustrationer, bättre pris på illustrationer, illustratörer som tar sig mer tid och lägger mer energi, och framför allt illustratörer som gärna jobbar med mig flera gånger.

Det kanske hjälper att jag själv gjort en del grafisk design och layout åt folk, visserligen inte riktigt på super-proffsnivå men ändå så att jag fick betalat för det, innan jag gick och blev lärare. Det var… inte jätteroligt med den där typen av uppdragsgivare, nej. =)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Måns krank
Tusen tack för att ni så givmilt och öppet delar med er av era erfarenheter med detta!
Väldigt intressant läsning.

Jag kände inte till publit men det låter som ett genialt upplägg. Har lagt upp en grej på lulu.com men det känns som om tröskeln för kunden är ganska hög. Det man vill är ju att få in sin bok på sfbokhandeln, adlibris etc.

Jag ska göra en enkel kalkyl på detta och posta vad jag kommer fram till här. Spontant ser det ut som att man måste sälja ca 100 böcker för att "break even" på kostnaden för bilderna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
krank;n339636 said:
Jag betalar illustratörer inklusive moms (pga har inte F-skattsedel).
Jag ta mig friheten att förtydliga lite här. Det är omfattningen (liten omfattning) och syftet (inget vinstsyfte) som gör att verksamheten inte är momspliktig. F-skatten har inget med moms att göra utan påverkar endast inkomstskatten (F-skatt = du är själv ansvarig för att betala preliminärskatt. Alternativet är A-skatt = din arbets- eller uppdragsgivare är ansvarig för att betala preliminärskatt). Däremot är det i rätt stor utsträckning samma omständigheter som påverkar momsregistrering och godkännande för F-skatt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Lemur;n339644 said:
Jag kände inte till publit men det låter som ett genialt upplägg. Har lagt upp en grej på lulu.com men det känns som om tröskeln för kunden är ganska hög. Det man vill är ju att få in sin bok på sfbokhandeln, adlibris etc.
Ja, för mig var informationen att man kunde skaffa konto på Bokinfo som privatperson, och att Publit kunde tänka sig betala ut avans till privatpersoner, det som gjorde att jag liksom "andades ut". Jag kände mig ofantligt smart när jag pusslade ihop det och fick det att funka med Ödesväktarna.

Tidigare har det ju just varit "kunna fakturera SF-bok" som varit mitt hinder, det jag fick hjälp med av Fria Ligan under en period t.ex. Men numera är det alltså… Jag tror Publit som skickar själva fakturorna, så jag slipper.

Hur som helst: Det kostar 350:- att lägga upp en bok på Bokinfo, det bör man ha med i beräkningen. Jag minns inte på rak arm ifall de har några löpande per-år-kostnader utöver det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Här är min enkla kalkyl:
15.000 - kostnad för bilder
5.500 - kostnad för tryck av böcker (100st böcker a 55kr styck)

Totalt för produktion: 20.500kr ex moms
Totalt ink moms: 25.625kr

Återförsäljaren tar kanske typ 5% (nu gissar jag helt vilt): 26.906kr

Pris per bok för köparen om boken säljs till självkostnadspris: ca 270kr

Frågan är om det är rimligt att tänka sig att man ska kränga 100st böcker som helt oetablerad spelskapare? Dessutom känns det som att smärtgränsen prismässigt kanske går runt 199kr för en tunn bok från en oetablerad spelskapare utan ett känt varumärke som dragplåster. Så då måste man tvinga ner bild-budgeten till 10.000kr ink. moms, gärna mindre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag tror att det var Krille som en gång skrev de bevingade orden: "Det enklaste sättet att göra sig en liten förmögenhet på rollspel är att börja med en stor". Och lite så är det.

Man måste antingen ha en väldigt liten budget (göra allt själv inkl. illustrationer) eller kunna sälja ganska många böcker för att kunna gå plus minus noll.

För egen del har jag gett upp sedan länge, för mig är det här bara en hobbyverksamhet som alltid kommer att kosta pengar. Lite som alla andra hobbies, liksom. Men önskar gärna lycka till.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jaa! Budget! Vad kul!

Jag publicerade ju Fornsaga i dec 2017 efter att ha kickstartat det i maj samma år (https://www.kickstarter.com/projects...aga-rollspelet). Det låter som ett projekt som ligger ungefär i den omfattning som du pratar om. Jag hade 128 backare och projektet drog in 40901 kr officiellt. Efter droppade pledgear och kickstarters avgifter (ca 3500 kr) fick jag en utbetalning på drygt 36000.

Dessa använde jag på följande vis:
20000 illustrationer
6500 tryck (jag tryckte dock något fler än vad som backats så det här omfattar ett litet lager)
8500 frakt till backare och mig
800 bokinfo avgifter
350 publiceringsavgift publit
= plus minus noll ganska precis

Jag publicerade och tryckte Fornsaga genom Publit och var rätt så nöjd med det då – senare har jag insett att jag är lite för kräsen för deras kvalitet som är alldeles för varierad – vissa böcker hade omslaget helt ocentrerat medan andra böcker var snett skurna så att de inte kunde stå rakt i bokhyllan (gör alltid provtryck!!!).

Jag rekommenderar därför inte Publit (jag skulle nog kika på Vulcan som första alternativ) – Men Publit har i alla fall rätt bra service som dock bara kan nås via mail. De svarar sällan på alla ens frågor och det kan ta lite tid mellan svaren. Men, de är billiga och erbjuder integrering mot både Bokinfo och en webbshop som man kan länka till eller ha som widget på en hemsida. I dessa fall sköter alltså Publit all distribution och du behöver inte tänka på någonting förutom utbetalningarna. Men det tar också lite på intäkterna såklart för de gör ju inget gratis.

Fornsaga är ca 230 sidor, mjukband, svartvit, i A4-format och kostar ca 50 kr i produktionspris (exklusive moms – men eftersom böcker har 6% moms behöver man inte oroa sig för det i någon större utsträckning). Att beställa ett provtryck hem till mig kostar 120 kr inklusive moms – så ca 60-70 kr frakt.

För att få ut boken på Adlibris behöver du skaffa ett konto hos Bokinfo som kostar typ 350 kr (exklusive moms har jag för mig - så typ 440 kr). Sen kostar det 375 kr (inkl moms) att lägga upp en bok där. Men att ha boken på Adlibris och Bokus mfl är superbra – det är värt krånglet!

Vad tjänar man då? Där finns två parametrar: 1) vad ska boken kosta för kunden och 2) vad kostar den att trycka och skicka. Man kan räkna antingen framlänges eller baklänges och det är det som Publit benämner som agentpris och f-pris.

Fornsaga kostar 265 kr på Adlibris – där har jag satt 175 kr som f-pris (dvs det pris som Adlibris betalar), och varje bok ger mig 110 kr avans (alltså utbetalning – Publit tar de 65 kr i mellanskillnad för tryck och frakt). Det innebär att Adlibris lägger på 50% på ditt f-pris för att få priset till slutkund – eller omräknat: de behåller 33% av det pris de begär av slutkunden.

I webshoppen tar publit en del av intäkterna som provision. Om jag sätter agentpriset till 249 kr (dvs vad slutkunden betalar) så får jag en avans (dvs utbetalning) av 140 kr per bok. Saken är dock att slutkunden sällan kommer vilja handla i webshoppen för där lägger Publit på en fraktkostnad på runt 60-70 kr och då blir det ändå oftast billigare att beställa på Adlibris.

Där har du ungefär vad det kostar att trycka och vad man tjänar på att sälja (iaf genom publit). Marginalerna är rätt små, men om man trycker offset (inte digital tryckning vilket ju Print on demand är) kan man få böcker av bättre kvalitet till lägre styckpris – men man måste å andra sidan upp i 250-300 exemplar i första tryckningen och du måste dessutom sköta allt lager och distribution själv (om du inte hittar någon som kan sköta distributionen åt dig, men det är heller inte gratis).

Jag kan också säga att fysiska butiker (SF-bokhandeln m fl) brukar vilja lägga på runt 100% på priset, så om du har ett f-pris på 175 som jag nämnde tidigare, så kommer butiken vilja ha ett utpris runt det dubbla: 350 kr (inklusive moms). Man brukar därför ge rabatt till fysiska butiker så att deras pris till slutkunden blir mer rimligt. Men om du inte ska ha enskild firma är det ju inget du behöver fundera på (då funkar ju kranks lösning).

-------------------------

Så för att återvända till budgeten. Illustratörspriset verkar inte oresonligt. Jag betalade totalt 20000 för illustrationer till Fornsaga, men då fanns de flesta bilder redan sedan tidigare och det var nog bara 3-5 illustrationer som var producerade specifikt för Fornsaga. Totalt tror jag att jag hade runt 40-50 illustrationer i boken. Observera att även illustratörsarbeten (dvs licensöverlåtelsen som du köper för att få använda bilderna) har 6% moms.

Jag tror att ifall du ska sälja 100 böcker på egen hand behöver du antingen:
1) göra en kickstarter (som jag).
2) ha en fanbase redan från början (som krank och wilper, m fl).
3) göra något som redan har en stor community (typ Powered by the Apocalypse, eller OSR).
4) göra något som är så sjukt bra att folk börjar sprida det word-of-mouth / viralt. (det bör man kanske inte förutsätta i sin budget dock).

Men om vi förutsätter att du lyckas sälja dina 100 ex, och att projektet ska gå plus minus noll så behöver nog budgeten justeras litegrann. Jag tänker högt:

10000 kr illustrationer (svårt att lägga mer här när vi bara siktar på 100 böcker. Varje kund betalar ju en hundring för illustrationerna här)
10000 kr tryck och frakt
1200 kr avgifter (bokinfo och publit)
800 kr provtryck och övrigt
=220 kr per bok
Med lite marginal (eventuellt för moms om du planerar att ha enskild firma eller så): 250 kr pris till slutkund.

Den beräkningen tror jag kan hålla. Men som sagt: kruxet är att få dem sålda, för i den här kalkylen går du ju back på varje bok som du inte får sålt.

Jag hoppas att det här var till hjälp. Hojta om det är något du undrar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
APM;n339694 said:
...

Jag tror att ifall du ska sälja 100 böcker på egen hand behöver du antingen:
1) göra en kickstarter (som jag).
2) ha en fanbase redan från början (som krank och wilper, m fl).

...
Jag tror på Kickstarter för att sälja 100 ex. Det är en fantastisk kanal.

Jag har inte använt Kickstarter. Mina spel säljs direkt från Lulu och de senaste åren även på GothCon, men inte via svenska butiker.

För perspektiv: Höstdimma och Cyber M/77 har det gemensamt att de är framställda i precis 53 ex vardera. Kuf 43 + 4 för den engelska översättningen. OKULT ligger på 70 + 2 för den tyska översättningen.

Det betyder inte att jag sålt så många. Jag har ett referens-ex av varje spel. Jag har gett bort recensionsex till alla som bett om det och prackat på det på ytterligare några ställen i hopp om att väcka lite intresse. Jag gav bort en del spel i samband med Mindys julklapps-drive i julas. Och jag har några osålda spel i hyllan för att släpa med till GothCon.

För att mitt nya spel Ökenros skall nå break-even behöver jag sälja i runda slängar 70 ex. Ökenros kommer aldrig att sälja 70 ex, jag har skördat frukterna av den inledande försäljningspuckeln på 5 ex, nu återstår den långa svansen om någon bok om året och förhoppningsvis några böcker på GothCon.

Men jag har lyxen att inte behöva bekymra mig om kommersiell gångbarhet. Vill jag göra ett spel bara för att göra en ordlek kan jag göra det. Vill jag sammanställa ett formexperiment till ett mer eller mindre spelbart spel kan jag göra det.

WG har som mål att inte gå med vinst. Men nu när jag har tio år av rollspelsproduktion i ryggen så gör long tail-försäljningen av den gamla bråten att det sipprar in några tusenlappar om året som jag behöver göra av med (för annars går jag ju med vinst). På så vis kan jag köpa bilder, skicka recensionsex, bidra med tävlingsvinster för behjärtansvärda ändamål och sånt.

Utan Kickstarter tror jag det är tufft att nå 100 ex om man inte putsar upp någon gammal kär IP eller är etablerad på marknaden i _betydligt_ högre grad än vad jag är, om det nu var någon som hyste några illusioner om Wilhelm's Games som en av den svenska scenens giganter.

Dock, till din fördel kommer dock PDF-försäljning. Grovt räknat säljer jag en PDF för varje pappersbok. Och PDF:erna har ingen tryck-kostnad. Visst, vill du sälja dem via DriveThruRPG eller Lulu eller liknande får du betala provision på försäljningarna. Men du behöver inte ligga ute med pengar. Och när PDF:en väl är uppladdad så sköter den sig själv.

(Och ni som spelar eller köper spel från Wilhelm's Games, ni har nappat på vad som närmast måste ses som boutique-rollspel eller hantverks-rollspel. Jag blir inte rik, men jag blir glad varenda gång jag säljer en bok eller PDF. Tack för ert stöd och era muntra tillrop!)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Fy fan. Ibland önskar jag att personer kunde lägga mer på rollspel för att få igång marknaden.
Jag läser ofta på forumen att folk letar billigt, en femma billigare på drivethru eller rent utav gratis.

Gå och köp boken slyngel och stöd communityt. Själv köper jag alltid allt som släpps till de spel vår grupp spelar. Vi snackar ju hundralappar, kanske någon tusing (som i fallet när jag köpte allt till neotech).

Man måste ju vara medveten om att när man hela tiden letar begagnat eller gratis så dödar man ju sin egen hobby. Lite dumsnålt om jag ska vara helt ärlig.

Nä nu drar jag och köper nåt nytt bara för det.
Via vilken kanal ska man köpa för att ge skaparen av materialet mest inkomst? (Jag körde alltid via Sci-fi bokhandeln innan för att stötta deras verksamhet, men det kanske är bättre för kreatörer ifall man går via tex Adlibris?)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
dancodan;n341778 said:
Fy fan. Ibland önskar jag att personer kunde lägga mer på rollspel för att få igång marknaden.
Jag läser ofta på forumen att folk letar billigt, en femma billigare på drivethru eller rent utav gratis.

Gå och köp boken slyngel och stöd communityt. Själv köper jag alltid allt som släpps till de spel vår grupp spelar. Vi snackar ju hundralappar, kanske någon tusing (som i fallet när jag köpte allt till neotech).

Man måste ju vara medveten om att när man hela tiden letar begagnat eller gratis så dödar man ju sin egen hobby. Lite dumsnålt om jag ska vara helt ärlig.

Nä nu drar jag och köper nåt nytt bara för det.
Via vilken kanal ska man köpa för att ge skaparen av materialet mest inkomst? (Jag körde alltid via Sci-fi bokhandeln innan för att stötta deras verksamhet, men det kanske är bättre för kreatörer ifall man går via tex Adlibris?)
För Bläckfisk Förlags del ger försäljning via vår egen butik nästan dubbelt så mycket till skaparen jämfört med Adlibris eller en fysisk bokhandel. Vi säljer dessutom boken billigare.

Det är dock många spelskapare som har egna butiker, så det är inte alltid ett alternativ. Och om man månar om hobbyn tycker jag att det kan vara värt att stötta SFbokhandeln eller ens lokala spelbutik! Adlibris och dylikt tror jag över lag är det sämsta alternativet.

Sen är det ju inte alla skapare som har spel i bokhandeln heller – då får man helt enkelt köpa där det finns.

PDF:er har oftast bättre lönsamhet än fysiska böcker. Men som spelskapare och förläggare tycker jag personligen att det är roligare att någon har en bok i hyllan – än att de har en PDF i datorn och jag har några kronor extra på kontot.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
ceruleanfive;n341788 said:
För Bläckfisk Förlags del ger försäljning via vår egen butik nästan dubbelt så mycket till skaparen jämfört med Adlibris eller en fysisk bokhandel. Vi säljer dessutom boken billigare.

Det är dock många spelskapare som har egna butiker, så det är inte alltid ett alternativ. Och om man månar om hobbyn tycker jag att det kan vara värt att stötta SFbokhandeln eller ens lokala spelbutik! Adlibris och dylikt tror jag över lag är det sämsta alternativet.

Sen är det ju inte alla skapare som har spel i bokhandeln heller – då får man helt enkelt köpa där det finns.

PDF:er har oftast bättre lönsamhet än fysiska böcker. Men som spelskapare och förläggare tycker jag personligen att det är roligare att någon har en bok i hyllan – än att de har en PDF i datorn och jag har några kronor extra på kontot.
Tack för informationen.Då blir det via skaparens hemsida eller SF bokhandeln. Det känns ju skönt att det är de kanaler man tidigare gått via.
Kan även hålla med att en fysisk bok i hyllan känns otroligt mycket bättre än en PDF på hårddisken. Jag brukar iof köpa bägge. Den ena att ha vid bordet vid spel, den andra när jag ligger med paddan i sängen och pluggar regler.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Vilken fantastisk tråd med fantastisk information från etablerade rollspelsskapare. Har själv precis avslutat fjärde upplagan av mitt eget rollspel. Har aldrig gett ut det men så klart att det funnits i mina tankar. På senare tid har jag haft tankar på en engelsk översättning och lägga upp på rpgdrivethrough mest för att dela med mig.

Jag hade info redan om 200-300 sålda böcker är "ett fantastiskt bra sålt rollspel" Så aldrig trott på stora marginaler.
När jag gjorde mitt rollspel så letade jag mycket och länge efter illustrationer, det är en jobbig process. Bilder som är bra ger en sådan stark känsla till rollspelet.

Men jag håller med de som säger att man bör köpa, aldrig gillat att spela med en PDF, vill ha en bok i handen, ett formulär som är tryckt. För mig är det ett bidragande till allt vad rollspel står för. Folk går och festar och spenderar 2000 spänn kvällen 13 fredagar i rad men ett tryckt formulär är läskigt, skrämmande och dyrt...

jag har gjort egna, tryckt upp dessa för enorma styckpriser för att det ska bli "nice" att spela.
Lämnat in rollspels böcker till bokbindare bara för att jag vill att det ska se ut som en bok av glädje och äventyr (gjorde det med mina egna, fantastiskt bra)

Hade varit kul att spela med fler människor av samma kaliber.

Grymt kul att ha hittat er här. <3
 
Top