Nekromanti Bud! Häst eller Löp

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det drog igång en livfull diskussion i vår spelgrupp för några veckor sedan. Det gällde distanser och hastigheter för löpare och ryttare. Jag har hört att en människas unika löpteknik är så effektiv att hon kan vinna över en häst om man räknar i dagsmarscher. Detta var något som upprörde ordentligt, å kanske stämmer det inte -jag vet inte.
Jag har försökt hitta lite fakta om ämnet men det var inte så lätt som jag hoppades på. Det jag vet är att en extremt uthållig häst fixar ett 16 mils lopp på under tio timmar, under perfekta förhållanden, men efter det?

Frågan är; med vilken hastighet kan man rida (med en mundaniansk häst) om man skall riktigt långt (40-100 mil), inte vill skada sig eller djuret och utan att byta häst, och kan det vara fördelaktigt att löpa själv?!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag såg ett teveprogram en gång som hävdade att Marathon-löpningen gjordes för att inga hästar skulle ha orkat. Men det verkar inte helt rimligt. Fyra mil i flack terräng? Inte så svårt för en häst.

Mongolerna red ju ofta och långt och de tycks ha föredragit det framför att springa själva.

Ursprungsbefolkningen i Amerika hade inga hästar men de vara snabba att ta dem till sig när eurpéerna tog med sig ett gäng.

Extrema löptävlingar kan gå tio mil eller mer. Men det tar ändå en arbetsdag att springa tio mil. På samma tid ska alltså en häst kommit sex mil till (om dina siffror stämmer). Då är skoskaven inte riktigt värt det.

Jag är tveksam till att människan har skuggan av en chans mot en häst. Men då alltså är ju hästen den yttersta konkurrensen. Undrar hur en varg står sig i samma tävling?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Fjälljägarna kör väl 8 mil, och har då 12 timmar på sig. Detta är ett riktigt kraftprov. Att kunna springa 10 mil - två och ett halvt marathonlopp - är otroligt krävande för en människa. Om man där tar en normal människa mot en normal häst så vinner nog hästen, eftersom den möjligen kan fullfölja loppet, vilket människan knappast kan. Frågan rör mer elittränade människor i stil med de äckligaste fjälljägarna med mera. Men att de skulle vinna mot en motsvarande elittränad häst verkar orimligt. Däremot kanske de kan vinna mot en normaltränad.

Vad gäller vargar tror jag att människan där har ännu mindre chanser. Vargar springer skitlångt varje dag och är nog bättre än hästar också.

-Hjalle, har mest hört att människan på ytterst korta distanser kan övervinna hästar och dylikt, och att de kan övervinna spurtdjur (i stil med antiloper) på längre.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Man får ju utgå ifrån att löparen, hästen (samt ryttaren) är tränad på distansen.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jo precis, och då var poängen att tränad häst slår tränad löpare, men att tränad löpare slår otränad häst, och att man därmed väl kan säga att en människa kan slå en häst på en 10-milsdistans, kanske på kortare långdistanser också.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
En kul jämförelse dock är att sträckan som en tysk vann över hästarna i Man vs Horse Marathon 2007 (35 km på 2:20) klämmer Haile Gabri Selassie på 1:45. I alla fall om terrängen påminner om Berlin Marathon. :gremwink:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Nu blir jag än mer förvånad. Att människan skulle kunna vinna på korta distanser på 35 km trodde ingen av oss.

Tanken var att jämförelsen skall ligga i riktigt långa distanser på 3-10 dagar kanske.

Man skall hålla ett lägre tempo, kanske tillrygga 80 km per dag som löpare eller kanske ännu mindre. Människan är byggd för att springa vi har ben som är gjorda för det. Fötter med stötabsorbenter, och en rygg och skelettuppbyggnad som passar mycket bra till långa distanser. Detta går ju tillbaka 10.000 år då vi började med jordbruk. Människan gör åt på minst energi om hon rör sig i hastigheter mellan 8-12km/h.

En häst är inte känd för att förflytta sig särskilt långt. Observationer har gjorts på att vildhästar rör sig ca 1 timme/dygn vintertid och ca 3 timmar/dygn sommartid, resten av tiden gäller det att trycka i sig gräs.

Svårigheten med att rida extrema sträckor är att men riskerar att skada djuret. Den får ju ändå bära runt på ett 80-100kg tung börda vilket leder till mer förslitningar och större belastning.
Distansen 160 km på under 10 timmar är för elit tränade ryttare och djur. De tar pulsen på djuret varje efter varje 40 kms distans är det för högt måste man sluta. Denna tid går antagligen inte att komma upp i när det gäller Mundana. Risken är att man kör slut på det stakars djuret som för eller senare får hjärtinfarkt och tvärdör, har man tur har hon redan hälta och är allt för illa därhän så att ryttaren slutar.

I funderingen ligger ju också; om häst finns att tillgå för en budbärare vad väljer han. Spontant skulle jag ha valt hästen, men kanske fanns det andra som tyckte att det var onödigt dyrt jobbigt att utfodra och hålla ordning. Betänk att hästen måste få i sig ordentligt med mat och här finns inte kraftfoder att köpa på lantmännen.

Kungens bud lär ju få byta riddjur efter vägen och kan sådeles ta sig fram fort. Men om någon annan vill skicka ett bud i ett rike som saknar ordentlig infrastruktur ta Västmark, är då budet beridet?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Coolt, jag gillar mongoler. Känner ibland som jag hade några gener från dem. Vad jag läst bytte mongolerna häst utan att kliva av och hade 2-3 st för varje ryttare. Vidare kunde de avancera mer än 10 mil om dagen (vilket är bättre än vad exempelvis tyskarna klarade av med sina pansar förband under 2a Världskriget).

Kalle, trollar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vidare så har jag läst i en biografi om Djingis Khan att mongolerna än idag årligen håller ett nationellt hästrejs där små barn får rejsa flera mil genom landets ödemarker.

Hästarna pressas till max och det är inte ovanligt att en del hästar kollapsar och dör under tävlingen, men samtidigt så är de hästar som går i mål de bästa av de bästa och de som bäst lämpar sig för avel. Sedan så lär sig ungarna en hel del på ridningen också antar jag.

"Survival to the fittest".

(Hästrejset är f.ö. en del av spektaklen i festivalen Naadam ser jag efter lite research.)
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Fjällräven Classic (11 mil i fjällen med viss packning) vanns 2008 av Anders Dahlin på 12:53:59. (Jag tror detta har gjorts i en följd)

Vet att löpar springit Vindelälvsloppet på raken (är egentligen en stafett). Banan är 350km ingen uppgift om tid.

I år så vann Henrik Olsson en 12h löptävling då han sprang 147km.

Det går att träna människor för att kunna springa väldigt långa persioder. Vore intressant att se hur långt man kan komma med en häst på 5 dagar. Vad jag har förstått så är hästar ganska sköra djur (blir lätt halta om de inte sköts ordentligt....).

Var en nyhet för mig att Fjälljägarna har en 8mils march på 12h. Om du menar gamla Norrlands Dragoners (K4) numera I19s jägarbataljon eller (nedlagda) Lapplands Jägarregimente (I21) så verkar det mer troligt (men jag vet som sagt var inte).

/Dendron
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Intressanta siffror. Angående fjälljägarna kommer uppgiften från en god vän i min skola, som fått uppgiften från sin (och min) lärare, som hade en son som genomförde detta. Uppgifter kan således ha förvrängts på vägen.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Å andra sidan kanske vara lika stora delar gener i hästen och hästkunnande/taktik från ryttaren. Tror säkert att en kass ryttare kan dräpa en genetiskt bra häst.

/Honken
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Å andra sidan kanske vara lika stora delar gener i hästen och hästkunnande/taktik från ryttaren. Tror säkert att en kass ryttare kan dräpa en genetiskt bra häst."

Mmjo, förvisso. Säg det till mongolerna.
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Min gissning är att detta är en förvrängning om man och begrepp inom förbanden i Sverige.

Men antagligen så menade han någon av de två regimenten som utbildat jägarförband i norrland (vilka säkert i folkmun kallas för "fjälljägare"). Dessa (var) I22 i Kiruna (nerlagt) samt K4 (Norrlands Dragoner). Jag skrev I21 i mitt förra svar vilket var felaktigt ;-(
Numera sker utbildningen på I19.

Dessa två (ett) förband brukar kallas för Fjälljägare men detta är vad jag vet endast ett namn som används i folkmun.

Begreppet Fältjägare brukar också förekomma som benämning av Jägarförband men detta blir riktigt fel då det finns ett infanteriregimente (I5) som heter Fältjägarregimentet men inte utbildar Jägareförband.....

Vad jag förstår så finns det i dag endast ett jägarförband vilket är det som utbildas vid I19. Sedan finns det väl fortfarande Kustjägarkompanier vid Amfibiebataljonen och så har vi ju Fallskärmsjägarna vid Underrättelsebataljonen. K3 utbildar väl Luftburnasoldater och inte Jägare längre...

Flygbasjägarna kan väl diskuteras om det är ett "Jägarförband" eller inte (detta har inget med fysiska krav eller ambitionsnivå att göra utan med uppgifter som skall lösas).

.... men nu skall jag sluta Hijacka tråden.

Vor hur som hellst intressant om någon kunde hitta information om vilka sträckor en häst med ryttare kan förflytta sig över 5 dygn. Både med rastplatser (och mat) samt utan annat underhåll än det man bär med sig och det man hittar (vatten och lite gräs).

/Dendron
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Dendron said:
Vor hur som hellst intressant om någon kunde hitta information om vilka sträckor en häst med ryttare kan förflytta sig över 5 dygn. Både med rastplatser (och mat) samt utan annat underhåll än det man bär med sig och det man hittar (vatten och lite gräs).

/Dendron
Det finns ett hästlopp i Dubai som går över 20 mil på två dagar. http://www.saudiaramcoworld.com/issue/200004/duel.in.the.desert-endurance.racing.in.dubai.htm

Shahzada går över 40 mil på fem dagar.
http://www.shahzada.org.au/

Längre lopp verkar svårt att hitta. Lopp för människor är mycket längre. Eller vad sägs om Trans Europe Footrace, 510 mil från Lissabon till Moskva. Av 49 startande kom 21 i mål. Det verkar klämma upp till 7 mil om dan. http://www.transeuropalauf.de/tel_09/index.php?lan=en&page=Startseite&content=Anfang
 
Top